Khadber schreef:
we weten voor 70% niet eens waar de besmetting vandaan komt, dus het is daardoor heel lastig te pinpointen waar vandaan. Het kan natuurlijk zijn dat daar een groter percentage uit de horeca, feesten of evenementen kan komen.
Het geeft in ieder geval een goed beeld. We nemen genoeg onderzoeken aan waar iets is getest op 1000 mensen en het resultaat wat daar uitkomt, is de waarheid en geldt voor de hele bevolking. Volledig eens dat het zo moet, maar dan kan je deze cijfers niet aan de kant zetten, want " we weten het maar van een kleine 30%".
Khadber schreef:
Je kunt niet een thuissituatie of bezoek bij wet verbieden, dat kun je dus schrappen.
Daar hebben we vorig jaar meerdere malen mee geleefd, dus het advies kunnen ze geven. Het handhaven is inderdaad lastig, maar vorig jaar was het punt ook 'Geen bezoek'.
Khadber schreef:
Daar komt nog steeds bij: wat heb je liever dat doorgaat? Onderwijs of feesten? Ik heb persoonlijk geen onderwijs momenteel, maar ik moet wel zeggen dat ik liever voor onderwijs open dan horeca open ga. Als je ziet hoeveel jonge ouders in de rats zaten afgelopen winter.. Dat wil ik ze echt niet nog een keer zien doen. Vanuit dat ookpunt snap ik de keuze wel.
Volledig eens hoor. Evenementen is natuurlijk een mindere prioriteit dan onderwijs, maar iets verbieden die het minst bijdraagt aan de besmetting is niet effectief. Op evenementen is er natuurlijk betere controle op ongevaccineerden (Testen voor toegang) en eventueel kunnen ze dat uitbreiden naar testen voor iedereen, al hebben ze daar de bezetting niet voor.
Puur op cijfers gezien gaat evenementen afschaffen en horeca eerder dicht niets doen, want dat is maar enkele procenten. Dat is het punt dat ik wil maken.