Broken Balance schreef:
Je hebt nu twee doelen als maatschappij en dat is ziekenhuisopnames beperken en het virus uitroeien/onschadelijk maken. Als je een van de twee niet doet blijf je in die vicieuze cirkel hangen.
Maar dat doe je met vaccinaties ook niet. Wellicht zorgt het voor mindere verspreiding, maar het voorkomt het niet. Het feit dat we nu bijna een record aantal besmettingen hebben, ondanks bijna 90% vaccinatiegraad, ondersteunt dat wel. Sterker nog, ik denk dat als je als gevaccineerde minder snel thuisblijft als je verkoudheidsklachten hebt, wat nog erger is als dit in een volle kroeg is (en dat kan, want je hebt immers een QR code).
Een stuk op Nature over waarom groepsimmuniteit waarschijnlijk niet (meer) haalbaar is, beschreef heel mooi dat een gevaccineerd persoon die met zeg 10 anderen in aanraking komt, net zoveel besmettingsgevaar vormt als een niet gevaccineerd persoon die met 1 ander persoon in aanraking komt. En dit is natuurlijk wel wat er nu o.a. gebeurt op feesten, in de horeca, etc.
Broken Balance schreef:
Dat is zeg maar wel de meerwaarde van het een hoge tot volledige vaccinatiegraad. Daarom hamer ik ook dat je persoonlijke voorkeuren ook aan de kant moet zetten als het gaat om een pandemie, want een virus geeft niks om je mening.
Deels eens, maar er zijn meerdere wegen om het risico op besmetting te verlagen en dat kan echt wel gebaseerd op persoonlijke voorkeur. De ene persoon vind het wellicht prima om horeca of feesten wat meer te vermijden, terwijl een groot deel van de gebruikers hier dat absoluut niet wilt. Beide kunnen net zoveel aandeel hebben in het bestrijden of in stand houden van de pandemie.
Broken Balance schreef:
Besmetting lijkt inderdaad meer weerstand te bieden. Maar wanneer zelfs jongeren permanente of langlopende schade kunnen oplopen met potentieel meer gevaar voor toekomstige gezondheidsproblemen dan is er nog steeds een gevaar.
Ik heb te weinig data gezien over langdurige ziekte, dus daar kan ik niet zoveel over zeggen. In mijn omgeving komt het ook niet voor, behalve bij mensen die al zwakker waren en/of onderliggende aandoeningen, maar ik besef me dat dat niet representatief is.
Broken Balance schreef:
Eens, drang gaat te ver, maar het zijn ook niet per sé jongeren natuurlijk. Maar het punt is dat je wel een maatschappelijke verantwoording hebt n.a.v. je keuze. Op korte termijn (dus onze al genomen vaccinaties) gaan ons niet helpen. De toekomstige vaccinaties en pillen lijken wel veel meer te bieden dan wat we hebben gehad.
Dat is mijn grootste frustratie denk ik wel, verantwoordelijkheid, of het gebrek aan.. Maar dat geldt 100% voor zowel mensen die gevaccineerd zijn, als niet. En beide groepen hebben mijns inziens net zoveel aandeel in de huidige situatie, ondanks wel/geen prikjes.
Medicatie die na infectie ziekte voorkomt heb ik ook meer verrtouwen in dan de vaccinaties. Als je ziet dat je nu elk half jaar of jaar een nieuwe prik moet gaan halen, is dat geen duurzame oplossing (behalve voor de producenten

). Meer mensen zullen bij elke ronde gaan afhaken en dan komt het toch weer neer op natuurlijke immuniteit, maar tot die tijd moeten we de zorg ontlasten - En vooral ook daar verduurzamen, want 40% van de IC-artsen met angst- en depressieklachten gaat voor nog véél grotere problemen zorgen.