Ik zeg ook niet dat afstand houden niet werkt. Ik heb er alleen kritiek op dat de wetenschap een tunnelvisie richting grote druppels heeft. Ook in het tweede artikel van m’n vorige post wordt er gezegd dat binnen 1,5m afstand van een persoon zich de meeste druppels/aerosolen zullen bevinden. Alleen het grote verschil tussen deze druppels en aerosolen is dat druppels zich een korte tijd in de lucht bevinden, en aerosolen een veel langere tijd (@BB, je zegt dat druppels lang genoeg actief blijven maar dan zijn het dus geen druppels meer maar aerosolen). Dus volgens de aerosolen theorie zou je bijvoorbeeld besmet kunnen raken wanneer je altijd 1,5m afstand hebt gehouden, maar daarna toevallig wel op dezelfde plek als de besmette persoon bent gaan zitten (in een slecht geventileerde ruimte)
In dat artikel worden ook enkele redeneer fouten (drogredeneringen) aangehaald die zouden verklaren dat het virus zich grotendeels via grotere druppels ipv aerosolen verspreidt. Mijn punt is dus dat afstand houden wel werkt, ook omdat het natuurlijk een ‘kapstok’ regel is die ervoor zorgt dat het aantal mensen in een ruimte wordt beperkt. Het is imo dus alleen zonde dat afstand houden in Nederland wordt gezien als DE heilige graal die ervoor gaat zorgen dat je niet besmet wordt. En dat terwijl de WHO, wél belang hecht aan ventileren en verschil tussen binnen en buiten situaties. Doordat Nederland dit nu niet doet, is het iedergeval wel 100% zeker dat je het virus niet naar volle kunnen bestrijdt.
Als je het interessant vindt, lees dat tweede linkje even. Het is ook kritisch op de evidence richting aerosolen dus het is geen Maurice de Hond verhaal
. En verder, omdat 1000 artikelen zeggen dat iets de waarheid is, hoeft nog niet te zeggen dat het ook de waarheid is. Wetenschap is ook heel erg gestoeld op steeds maar weer informatie te herhalen die al bekend is. En informatie herhalen gaat makkelijker wanneer de informatie over het betreffende onderwerp in overvloed aanwezig is. Het minder bekende onderwerp verschijnt dan al gauw naar de achtergrond. Hier is ook een specifieke naam voor volgens mij wat bias betreft, ff zoeken
In dat artikel worden ook enkele redeneer fouten (drogredeneringen) aangehaald die zouden verklaren dat het virus zich grotendeels via grotere druppels ipv aerosolen verspreidt. Mijn punt is dus dat afstand houden wel werkt, ook omdat het natuurlijk een ‘kapstok’ regel is die ervoor zorgt dat het aantal mensen in een ruimte wordt beperkt. Het is imo dus alleen zonde dat afstand houden in Nederland wordt gezien als DE heilige graal die ervoor gaat zorgen dat je niet besmet wordt. En dat terwijl de WHO, wél belang hecht aan ventileren en verschil tussen binnen en buiten situaties. Doordat Nederland dit nu niet doet, is het iedergeval wel 100% zeker dat je het virus niet naar volle kunnen bestrijdt.
Als je het interessant vindt, lees dat tweede linkje even. Het is ook kritisch op de evidence richting aerosolen dus het is geen Maurice de Hond verhaal