Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1 ... 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97 ... 261  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 mrt 2021 14:54 

Hardtraxx Veteran

Pedaalemre schreef:
patrickjeb schreef:
Waar zeg ik dat ik het niet wil? Ik ben het aan het doen, toch?
En het ging helemaal niet om 'miljoenen mensen die er mentaal doorheen zitten' (Ps. Cijfers roepen zonder bron = FvD), het ging over het punt dat jij vindt dat de regering niet mag bepalen wat essentieel is. Geef daar eens antwoord op i.p.v. de gebeten hond spelen.

Ik denk dat de ene persoon gewoon beter om kan gaan met geen flikker te doen hebben dan de ander. En het dus totaal verschilt per persoon hoeveel prikkels/voldoening diegene nodig heeft om mentaal stabiel te blijven. Het lijkt er alleen maar om te gaan om sterfgevallen zoveel mogelijk te beperken. En over je zelfmoord telt niet.. Depressief zijn is erger dan dood zijn. Maar daar kan jij je wss niet in verplaatsen. Zoals zovelen.

Edit: 'cijfers gooien zonder bron'. Denk maar gewoon eens realistisch na ipv overal een bronnetje voor te willen hebben. 7+ miljard inwoners op aarde. Als je echt denkt dat de hoeveelheid mensen die er mentaal compleet doorheen zitten om honderdduizenden gaat ipv miljoenen, heb je echt een massive bord voor je kop. Maar de maatregelen doen jou weinig tot niets dus kan je je het niet voorstellen. Je bent gewoon het zoveelste gevalletje 'mij raakt het niet dus ik kan het me niet voorstellen dat anderen er wel zoveel last van hebben.

Als jij denkt dat de mensen die er nuchter in staan en begrip hebben voor de lockdown mentaal geen last hebben van corona maatregelen, dan heb jij een ziek groot bord voor je kop.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 mrt 2021 15:03 

Hardtraxx Veteran

Citaat:
Natuurlijk en zoals ik al eerder heb geroepen mag er best meer gedaan worden aan mentale gezondheid, maar 'engnek' gaan roepen als je het ergens niet mee eens bent, wat wel klopt, is precies wat je een wappie maakt.

Ik vind hem niet enkel een engnek om dit ene voorbeeld. Hij denkt dat hij voor iedereen praat terwijl een aanzienlijk deel van NL het met hem oneens is. Hij is zelfingenomen. Niet open voor discussie. Het is net alsof je tegen een muur praat. En hij heeft gewoon een smerige rotkop, sorry not sorry.

Citaat:
Volgens mij vergeet jij, net als vele andere PVV/FvD stemmers, hoeveel last je kan hebben na een besmetting. Natuurlijk heeft niet 100% van de mensen die corona heeft gehad er last van, maar de aantallen zijn hoog genoeg en je hoort de verhalen te vaak dat ze maanden na besmetting nog steeds niet volledig zijn hersteld. Ik ken sowieso al 2 collega's die 3 maand na besmetting uitgeput zijn na een trap oplopen. Ook mensen die 'vitaal en gezond' zijn, die na het minste in het huishouden rust moeten nemen. We weten niet of mensen jaren na besmetting alsnog last hebben, maar er zijn genoeg tekenen om jezelf te beschermen tegen een virus dat dit aanricht.

Sure, je noemt wat voorbeelden en die zijn natuurlijk zeer treurig. Maar depressie is voor vele mensen voor het hele leven. Er is veel te weinig aandacht voor en wordt altijd maar weggezet als iets onbelangrijks. En daar zal ik altijd voor blijven opkomen. Of jullie me nou allemaal een idioot vinden of niet. Ik leef liever m'n hele leven met de nasleep van coronaklachten dan depressie. En ja, ik heb genoeg meegemaakt om dat te kunnen zeggen.

Citaat:
Heb zelf ook in een halve depressie gezeten en jezelf op zo'n moment negatief opstellen en negativiteit opzoeken gaat je niet helpen om daaruit te komen. Daarnaast bedoelde ik 'dat telt niet' als dat de regering niet bij iedere maatregel kan denken 'Misschien gaat iemand hierdoor zelfmoord plegen'.

Ten eerste, wat is een halve depressie? Ten tweede, tegen depressieve mensen zeggen 'je negatief opstellen helpt niet' is alsof je tegen een persoon in een rolstoel zegt 'kom uit die rolstoel joh, ga lopen, zo leer je nooit meer opnieuw te lopen'. Ik heb het hier niet over gebeurtenis-gerelateerde depressie, maar over (grotendeels aangeboren/erfelijk) chronische depressie. Dan kan je niet denken van joh, laat ik het maar allemaal wat positiever inzien. En dat is het hele probleem met hoe deze maatschappij tegen depressie aankijkt. Die mensen KUNNEN (meestal) niet positief beredeneren. Net als een dove niet kan horen. Natuurlijk verschilt dit per persoon maar ik praat nu over de extreme gevallen. En als je voor corona al slecht in je vel zat en dit er nu bijkrijgt.. en dan mensen die het allemaal wel lekker recht hebben in hun bovenkamer die maar roeptoeren 'stel je niet aan'. Dat frustreert mij enorm.

Citaat:
Tuurlijk zijn er mensen die hierdoor minder lekker in hun vel zitten en een gedeelte daarvan zal daarvan een depressie hebben. Daar moet zeker iets aan gedaan worden, maar roepen dat alles maar open moet is niet reëel. Dat is denken 'Dit is mijn probleem en dat los ik zo op' zonder na te denken wat de gevolgen voor anderen zijn.

Maar ja, dit is toch ook exact wat de regering doet? 'Laten we alles maar op slot gooien om tegen corona te beschermen, maar de gevolgen voor de mentaal instabiele mensen die doen er niet toe. Daar geven we verder ook geen hulp bij, dat doen we lekker makkelijk af met 'even doorzetten hoor jongens.'

Citaat:
Totaal niet. Ik heb ook genoeg last van de maatregelen en vooral mensen om me heen. M'n vader zit letterlijk al een jaar thuis, zonder bezoek, de dagen af te tellen tot hij weer dingen kan. Hij doet letterlijk niks anders dan thuis zitten. Zijn werk laat hem thuis, omdat hij een risicofactor is. Ik heb hem in deze tijd 2 keer gezien, voor zijn verjaardag in hartje zomer, toen de cijfers laag waren, en 1 keer toen ik in 3 weken tijd zo goed als niemand had gezien of op werk was geweest. Ik weet precies wat het met je kan doen, maar ik blijf wel reëel en hij gelukkig ook. Gedeeltelijk hetzelfde met m'n schoonouders. Die komen ook bijna niet buiten de deur en zelfs hun dochter langs laten komen heeft niet de voorkeur
.

Fijn voor ze dat ze er ondanks deze dingen dan toch nog redelijk goed mee om kunnen gaan. Mijn punt is dat een deel (ik zal maar geen cijfers meer gooien, maar laten we het erop houden dat dit echt geen deel is wat op deze misselijke manier genegeerd hoort te worden) dat niet kan. En dan? Wat moeten die? 'Niet aanstellen'.

Ik strijd gewoon voor het serieus nemen van mentale klachten en dat is er sinds deze pandemie niet beter op geworden. Iedereen die het goed trekt zet de rest die het niet zo goed trekt weg als zeikerds die zich niet aan moeten stellen. Zo enorm kortzichtig en bekrompen. Daar zit mijn pijnpunt. En ik zal bij mijn mening blijven, het boeit me niet wat voor verwensingen ik naar m'n hoofd krijg omdat ik anders denk. Ben echt ver voorbij het stadium om daar nog een fuck om te geven want ik vind opkomen voor mentale gezondheid 10x belangrijker dan jullie mening.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 mrt 2021 15:04 

Hardtraxx Veteran

makrooy schreef:
Pedaalemre schreef:
patrickjeb schreef:
Waar zeg ik dat ik het niet wil? Ik ben het aan het doen, toch?
En het ging helemaal niet om 'miljoenen mensen die er mentaal doorheen zitten' (Ps. Cijfers roepen zonder bron = FvD), het ging over het punt dat jij vindt dat de regering niet mag bepalen wat essentieel is. Geef daar eens antwoord op i.p.v. de gebeten hond spelen.

Ik denk dat de ene persoon gewoon beter om kan gaan met geen flikker te doen hebben dan de ander. En het dus totaal verschilt per persoon hoeveel prikkels/voldoening diegene nodig heeft om mentaal stabiel te blijven. Het lijkt er alleen maar om te gaan om sterfgevallen zoveel mogelijk te beperken. En over je zelfmoord telt niet.. Depressief zijn is erger dan dood zijn. Maar daar kan jij je wss niet in verplaatsen. Zoals zovelen.

Edit: 'cijfers gooien zonder bron'. Denk maar gewoon eens realistisch na ipv overal een bronnetje voor te willen hebben. 7+ miljard inwoners op aarde. Als je echt denkt dat de hoeveelheid mensen die er mentaal compleet doorheen zitten om honderdduizenden gaat ipv miljoenen, heb je echt een massive bord voor je kop. Maar de maatregelen doen jou weinig tot niets dus kan je je het niet voorstellen. Je bent gewoon het zoveelste gevalletje 'mij raakt het niet dus ik kan het me niet voorstellen dat anderen er wel zoveel last van hebben.

Als jij denkt dat de mensen die er nuchter in staan en begrip hebben voor de lockdown mentaal geen last hebben van corona maatregelen, dan heb jij een ziek groot bord voor je kop.

Ik zeg niet dat die mensen er geen last van hebben. Maar blijkbaar minder dan ik (en vele anderen). Gaat om gradaties. Als ik er 'een beetje, maar wel vol te houden' last van zou hebben zou ik me niet zo uiten op socials.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 mrt 2021 15:15 

Hardtraxx Veteran

Het is geen wedstrijd 'Wie heeft er het meeste last van'.

Citaat:
Maar ja, dit is toch ook exact wat de regering doet? 'Laten we alles maar op slot gooien om tegen corona te beschermen, maar de gevolgen voor de mentaal instabiele mensen die doen er niet toe. Daar geven we verder ook geen hulp bij, dat doen we lekker makkelijk af met 'even doorzetten hoor jongens.'

Ja, de regering zou meer moeten doen voor mensen met mentale problemen, maar het is te makkelijk om te roepen 'Zij denken niet aan groep x'. De regering heeft met zoveel groepen rekening te houden en veel van deze groepen ondersteunen ze (Ondernemers met steunpakketten, ook voor horeca en evenementenbranche. Proberen ruimte te geven wanneer ze dat verantwoord vinden zoals bijv. buiten sporten, nu het weer ook beter word. Scholen open wanneer het kan). Waarschijnlijk vind jij dat al deze dingen gewoon volledig moeten kunnen, want andere schade als dat niet gebeurd, maar daar heeft een regering rekening mee te houden. Er zijn zoveel groepen waar ze rekening mee moeten houden en dan is het treurig als een groep minder geholpen word dan een ander, maar dat maakt het niet direct een *insert_scheldwoord* regering.

Pedaalemre schreef:
Hij is zelfingenomen. Niet open voor discussie. Het is net alsof je tegen een muur praat. En hij heeft gewoon een smerige rotkop

Thierry in a nutshell.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 mrt 2021 15:26 

Hardtraxx Veteran

Pedaalemre schreef:
Ik zeg niet dat die mensen er geen last van hebben. Maar blijkbaar minder dan ik (en vele anderen). Gaat om gradaties. Als ik er 'een beetje, maar wel vol te houden' last van zou hebben zou ik me niet zo uiten op socials.

Mijn punt is dat de mate van hoeveel mentale problemen je ondervindt van corona, niet bepaalt wat je mening is over de lockdown. Ik ken zwaar depressieve mensen die helemaal voor de lockdown zijn. Maar zo ken ik ook mensen die weinig tot geen mentale struggles hebben maar wel schijt hebben aan de maatregelen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 mrt 2021 15:33 

Hardtraxx Elite

Pedaalemre schreef:
Citaat:
Heb zelf ook in een halve depressie gezeten

Ten eerste, wat is een halve depressie?

Pedaalemre schreef:
Ik strijd gewoon voor het serieus nemen van mentale klachten

Ah ja, ik merk het. :whistle:
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 mrt 2021 15:34 

Hardtraxx Veteran

Gewoon een legit vraag? Wat is halve depressie?

Verder, er zijn ook gewoon veel mensen die bij het kleinste dipje met het woord depressie gooien en totaal niet weten waar ze over praten. Dus vandaar.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 mrt 2021 15:53 

Hardtraxxer

Ben zelf ook depressief en ik vind de lockdown voor mezelf wel fijn omdat ik dan weet dat andere mensen het ook niet zo leuk hebben en dat is minder confronterend voor mij dan wanneer andere mensen het wel leuk hebben en ik niet. Voor de rest van de mensen vind ik de lockdown vreselijk en ik houd me ook aan de regels zoveel als ik kan.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 mrt 2021 16:04 

Hardtraxx Elite

Pedaalemre schreef:
Gewoon een legit vraag? Wat is halve depressie?

Verder, er zijn ook gewoon veel mensen die bij het kleinste dipje met het woord depressie gooien en totaal niet weten waar ze over praten. Dus vandaar.

En er zijn ook genoeg mensen die met een depressie rond lopen, maar er nog niet zo erg aan toegeven. Het is echt niet aan jou om te bepalen wie wel ergens veel last van heeft of niet.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 mrt 2021 16:06 

Hardtraxx Veteran

Maar terugsturend op wat je in het begin aankaartte: je wil dus graag je vrijheden terug en alle leuke dingen in het leven. Top, ik denk dat minimaal 95% van de mensen het daarmee eens is dat dit de uiteindelijke bedoeling is, dus daar hoeven we denk ik niet over te discussiëren. Hoe zou je dit voor je zien op dit moment als bekend is dat het aantal besmettingen stijgt, het aantal ziekenhuisopnames stijgt terwijl het al te hoog is, de normale zorg nog steeds niet voor 100% gegeven kan worden, een klein percentage mensen lang moet herstellen en mogelijk niet eens meer de oude wordt.. Hoe zie je dit dan voor je?

En ik ben het met je eens: het is niet leuk zo. Ik zit ook niet 100% in mijn vel, vind de maatregelen ook alles behalve prettig en zou liever iets meer vrijheid hebben. Maar je kunt je toch wel voorstellen dat dit de enige manier is om hier uit te komen? Ik snap werkelijk waar niet dat je dan niet naar het grotere plaatje wilt kijken.

Ik zou nu proberen om te kijken wat je nog wel kan: maak lekker een wandeling, lees een mooi boek, ga met een lekker muziekje op een stuk hardlopen of toeren met een fiets of wat dan ook. En als je écht niet lekker in je vel zit: laat het nieuws even voor wat het is. Kijk hoe buiten alles gewoon nog redelijk zijn gang gaat.

Een ding is zeker: Baudet, Wilders en al die andere prostestpartijen die je gouden bergen beloven gaan je problemen niet oplossen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 mrt 2021 16:15 

Hardtraxx Elite

Khadber schreef:
Maar terugsturend op wat je in het begin aankaartte: je wil dus graag je vrijheden terug en alle leuke dingen in het leven. Top, ik denk dat minimaal 95% van de mensen het daarmee eens is dat dit de uiteindelijke bedoeling is, dus daar hoeven we denk ik niet over te discussiëren. Hoe zou je dit voor je zien op dit moment als bekend is dat het aantal besmettingen stijgt, het aantal ziekenhuisopnames stijgt terwijl het al te hoog is, de normale zorg nog steeds niet voor 100% gegeven kan worden, een klein percentage mensen lang moet herstellen en mogelijk niet eens meer de oude wordt.. Hoe zie je dit dan voor je?

En ik ben het met je eens: het is niet leuk zo. Ik zit ook niet 100% in mijn vel, vind de maatregelen ook alles behalve prettig en zou liever iets meer vrijheid hebben. Maar je kunt je toch wel voorstellen dat dit de enige manier is om hier uit te komen? Ik snap werkelijk waar niet dat je dan niet naar het grotere plaatje wilt kijken.

Ik zou nu proberen om te kijken wat je nog wel kan: maak lekker een wandeling, lees een mooi boek, ga met een lekker muziekje op een stuk hardlopen of toeren met een fiets of wat dan ook. En als je écht niet lekker in je vel zit: laat het nieuws even voor wat het is. Kijk hoe buiten alles gewoon nog redelijk zijn gang gaat.

Een ding is zeker: Baudet, Wilders en al die andere prostestpartijen die je gouden bergen beloven gaan je problemen niet oplossen.

amen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 mrt 2021 16:20 

Hardtraxx Veteran

Khadber schreef:

Fijn om ook eens een empathisch antwoord te lezen. Ik reageer graag even op het dikgedrukte gedeelte. Ik kan me dat niet voorstellen, nee. Er verandert gewoon niks.

Misschien in maart 2020 dachten ik/we allemaal dat we 'even maatregelen hadden en we er daarna weer uit zouden komen'. Maar dit is 1 jaar geleden. Er is al veel te vaak gezegd 'tot dan en dan volhouden'. Dit wordt keer op keer herhaald. Het is een eindeloos verhaal aan het worden. Eerst ging het om groepsimmuniteit creeren, daana dodenaantallen, daarna om besmettingen. Inmiddels zijn we een jaar verder en nu gaat het allemaal om vaccins. Oja, en een Britse variant. En keer op keer is er wel weer wat nieuws dat de maatregelen nog meer tijd laat te rekken. Avondklok. Ging in januari in. Zou 2 weken duren. Is inmiddels al 3x verlengd.

Dus nee, ik geloof niet dat het allemaal straks over is als iedereen gevaccineerd is. Er zijn al véél te vaak dingen geroepen die achteraf niet waar bleken te zijn. En ik snap oprecht niet dat veel mensen mensen nog wel zo goedgelovig zijn na tientallen keren voorgelogen te zijn.

Als ik dacht 'ah, straks na de vaccinaties is dit allemaal voorbij', natuurlijk zou ik dan nog wel even kunnen wachten zonder me zo uit te laten op internet. Maar ik geloof dus niet in dat licht aan het einde van de tunnel.

Edit: En als dit een gewoonte wordt en de regering er elke keer mee zo omgaat als er ook maar enige vorm van dreiging is, kun je je erop voorbereiden de helft van je leven in lockdown te zitten. Ik heb letterlijk 0 komma 0 vertrouwen in dit hele beleid omdat het zo zwart/wit benaderd wordt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 mrt 2021 16:22 

Hardtraxx Veteran

Pedaalemre schreef:
Avondklok. Ging in januari in. Zou 2 weken duren. Is inmiddels al 3x verlengd.

Ja, dat weekend dat er hier aan gehouden werd was wel ff kut.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 mrt 2021 16:36 

Hardtraxx Veteran

Pedaalemre schreef:
Fijn om ook eens een empathisch antwoord te lezen. Ik reageer graag even op het dikgedrukte gedeelte. Ik kan me dat niet voorstellen, nee. Er verandert gewoon niks.

Misschien in maart 2020 dachten ik/we allemaal dat we 'even maatregelen hadden en we er daarna weer uit zouden komen'. Maar dit is 1 jaar geleden. Er is al veel te vaak gezegd 'tot dan en dan volhouden'. Dit wordt keer op keer herhaald. Het is een eindeloos verhaal aan het worden. Eerst ging het om groepsimmuniteit creeren, daana dodenaantallen, daarna om besmettingen. Inmiddels zijn we een jaar verder en nu gaat het allemaal om vaccins. Oja, en een Britse variant. En keer op keer is er wel weer wat nieuws dat de maatregelen nog meer tijd laat te rekken. Avondklok. Ging in januari in. Zou 2 weken duren. Is inmiddels al 3x verlengd.

Dus nee, ik geloof niet dat het allemaal straks over is als iedereen gevaccineerd is. Er zijn al véél te vaak dingen geroepen die achteraf niet waar bleken te zijn. En ik snap oprecht niet dat veel mensen mensen nog wel zo goedgelovig zijn na tientallen keren voorgelogen te zijn.

Als ik dacht 'ah, straks na de vaccinaties is dit allemaal voorbij', natuurlijk zou ik dan nog wel even kunnen wachten zonder me zo uit te laten op internet. Maar ik geloof dus niet in dat licht aan het einde van de tunnel.

Edit: En als dit een gewoonte wordt en de regering er elke keer mee zo omgaat als er ook maar enige vorm van dreiging is, kun je je erop voorbereiden de helft van je leven in lockdown te zitten. Ik heb letterlijk 0 komma 0 vertrouwen in dit hele beleid omdat het zo zwart/wit benaderd wordt.

Over de avondklok: point taken, ik vind het ook kwalijk van de politiek dat ze eerst hadden beloofd deze als eerste af te schaffen om vervolgens anders te beslissen. Dat hadden ze niet zo moeten beloven. Hier in Utrecht ontkom je er niet aan in ieder geval.

Maar ik vraag je nogmaals: als je niet het licht aan het einde van de tunnel ziet, wat is dan je antwoord op alle problemen die je hierboven allemaal op een hoop gooit? Wat is dan hoe jij de wereld over een paar maanden ziet? Ik begrijp je frustratie, maar dan zo van leer trekken heeft totaal geen zin. Ik zou zelfs durven zeggen dat het averechts werkt, je wordt er alleen maar gefrustreerder van en je komt in je eigen mooie bubbeltje met medegefrustreerden. Daar haal je alleen maar negativiteit en ellende uit.

Over je frustratie omtrent beleid: ik zou niet in de schoenen willen staan van welke minister dan ook die op dit moment deze keuzes moet maken, want je zal het nooit, maar dan ook nooit goed doen. En vergeet niet dat de kennis over het virus iedere dag groter wordt, waardoor achteraf kijken soms wel wat makkelijk is, een jaar geleden wisten we niet wat ons overkwam, dat is nu gelukkig heel anders en met vaccinaties zijn we goed op weg. Je ziet dat in de verpleeghuizen de besmettingen spectaculair dalen na volledige inenting, dat is toch geweldig dat we dit in iets meer dan een jaar voor elkaar hebben gekregen?

Ik denk dat je met vaccinaties een heel eind gaat komen. Het zal misschien niet in één keer 100% worden, maar als het binnenkort al 80% kan zijn ben ik al een zeer gelukkig mens. Blijf van het positieve uitgaan, draag je steentje bij aan de maatschappij. Het is ok om je soms niet lekker te voelen, ik denk dat een aanzienlijk deel van Nederland hier regelmatig mee te maken heeft de afgelopen tijd, maar laat het vooral niet de overhand krijgen. Die frustratie brengt alleen maar meer narigheid met zich mee.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 mrt 2021 16:56 

Hardtraxx Veteran

Pedaalemre schreef:
[

Vaccinatie was begin af aan al de endgoal hoor. Als die ervoor zorgen dat de besmettingen afnemen en de capaciteit in de zorg weer normaal is, waarom denk je dan dat het dan niet over is met de maatregelen? Ik denk persoonlijk dat dit de laatste lockdown is waar we in gaan zitten.

Er is nooit gezegd door Rutte en co dat we ervan af komen als de besmettingen laag zijn, dodental laag is of groepsimmuniteit is bereikt. Met name het laatst genoemde is erg snel gecorrigeerd. Bij iedere lockdown is er gewaarschuwd dat er een goede kans in zit dat het wordt verlengd. Het enige waar je volledig gelijk mee hebt is de avondklok. Die duurt veel langer dan ze over deden laten komen.

Je zit zo vast in die negatieve mindset, heb het idee dat je nieuws heel anders meekrijgt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 mrt 2021 23:20 

Hardtraxx Veteran

Normaal kwam er in maart nieuws over de grote festivals (ja/nee) in België. Dit wordt nog even uitgesteld om geen te vroege, verkeerde, beslissing te nemen. Ook komt er een test evenement zoals in Nederland.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/12 ... ent-in-ha/
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 mrt 2021 10:34 

Hardtraxx Veteran

Stukje over Maurice de Hond uit een artikel van FTM:

Het gebrek aan data weerhield data-analisten er niet van om extrapolaties te maken en te speculeren over de toekomstige ontwikkelingen. Een daarvan is sociaal geograaf Maurice de Hond. Hij kopte op 18 februari op zijn blog: ‘Breaking News: RIVM ontmaskerd!’ Die ronkende kop suggereert dat het RIVM totaal door de mand is gevallen met haar voorspellingen.

Maar klopt dat? Het RIVM heeft enkele malen haar voorspellingen naar beneden bijgesteld. Omdat de kiemsurveillance nu openbaar is, kunnen we concluderen dat het aandeel van de Britse variant tussen 11 januari en 14 februari minder hard is gegroeid dan aanvankelijk verwacht. De monsterafname (van 15 tot en met 21 februari) die op 9 maart beschikbaar kwam, laat echter zien dat het aandeel van de Britse variant in die week weer sneller is gegroeid, naar 64 procent (263 van de 409 metingen). Dat percentage valt net binnen het rode gebied (het betrouwbaarheidinterval) van de RIVM-voorspellingen op 15 en 21 februari. Op 16 maart is het percentage verder doorgegroeid naar 75 procent (263 van de 351 metingen). Het modelleursteam van Wallinga heeft dus aanvankelijk een aardige inschatting gemaakt – zeker gezien de kleine dataset die toen beschikbaar was – en ook de onzekerheid correct weergegeven. Spreken van een ‘ontmaskering’ is overdreven.

Maakt De Hond zich op zijn beurt schuldig aan pure stemmingmakerij en valt het RIVM helemaal niets te verwijten? Dat klopt evenmin. Bij de voorspellingen van 29 januari en 5 februari heeft het RIVM het onzekerheidsinterval een stuk kleiner geschat. Die inschattingen zijn achteraf te hoog gebleken, zonder dat daarbij de gepaste onzekerheid in acht werd genomen.

Daarnaast kaart De Hond een belangrijk detail aan: het RIVM rekent een apart reproductiegetal uit voor de Britse variant en overschatte dat getal eind januari flink: 1,28 (ondergrens 1,19, bovengrens 1,36). Het reproductiegetal werd een week later ingeschat op 1,13 – onder de ondergrens van de week ervoor. Dat getal is van groot belang omdat men daaruit ook de conclusies trekt over de grotere besmettelijkheid van de variant.

De Hond overschreeuwt zich met de koppen boven zijn stukken, maar het punt dat hij maakt is valide: het RIVM presenteert regelmatig te negatieve cijfers die vervolgens nog verder worden uitvergroot in het Catshuis en de media.

https://www.ftm.nl/artikelen/rivm-reken ... 35vMVpU%3D
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 mrt 2021 10:36 

Hardtraxx Veteran

Dan kan hij in het verleden nog zoveel fouten hebben gemaakt, tijdens de Corona pandemie slaat hij de spijker toch wel gewoon vaak op zijn kop (ook al schreeuwt ie veel). Het is niet voor niets een statisticus :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 mrt 2021 10:39 

Hardtraxx Veteran

Volgens mij hebben wij beide een ander stukje gelezen dan.
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 mrt 2021 10:41 

Hardtraxx Veteran

RoyAPO schreef:
Dan kan hij in het verleden nog zoveel fouten hebben gemaakt, tijdens de Corona pandemie slaat hij de spijker toch wel gewoon vaak op zijn kop (ook al schreeuwt ie veel). Het is niet voor niets een statisticus :P

Als ik voor mijzelf spreek: dat is juist het punt waardoor ik hem niet serieus neem. Door zijn doen/laten en gestrekt been gedrag (vind ik) gaan zijn waarheden dus verloren
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 mrt 2021 10:42 

Hardtraxx Veteran

Delt-A schreef:

De Hond overschreeuwt zich met de koppen boven zijn stukken, maar het punt dat hij maakt is valide: het RIVM presenteert regelmatig te negatieve cijfers die vervolgens nog verder worden uitvergroot in het Catshuis en de media.

Wat is hier niet duidelijk aan :/
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 mrt 2021 10:44 

Hardtraxx Veteran

ErikZ schreef:
RoyAPO schreef:

Als ik voor mijzelf spreek: dat is juist het punt waardoor ik hem niet serieus neem. Door zijn doen/laten en gestrekt been gedrag (vind ik) gaan zijn waarheden dus verloren

Daar kan ik goed in komen. Het punt is wel dat hij er zeker de aandacht mee trekt. Wat misschien ook wel nodig is aangezien bijna de gehele tweede kamer het kontje likt van de RIVM
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 mrt 2021 10:52 

Hardtraxx Veteran

RoyAPO schreef:
Delt-A schreef:

Wat is hier niet duidelijk aan :/

Het feit dat hij een compleet stuk kan schrijven en je eerst door een oerwoud van onzin en aanvallen moet, voordat je bij die ene zin aankomt waar hij een punt heeft.

RoyAPO schreef:
Het punt is wel dat hij er zeker de aandacht mee trekt. Wat misschien ook wel nodig is aangezien bijna de gehele tweede kamer het kontje likt van de RIVM

En daar laat je in je bewoording weer genoeg zien.
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 mrt 2021 11:07 

Hardtraxx Veteran

RIVM schat de R-waarde te hoog in van tevoren, die notabene juist kan dalen dóórdat ze 'm zo hoog inschatten en strenge maatregelen nemen, en dan komt Maurice aan met: 'RIVM ontmaskerd!!1'.

Wie overdrijft er hier nou dan het ergst, Maurice, of het RIVM?

Het is sturen op de achteruitkijkspiegel, zoals De Jonge in mei al zei.
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 mrt 2021 11:15 

Hardtraxx Veteran

Het probleem is dat het een continu terugkerend probleem is bij De Hond. Lees dit bijvoorbeeld eens over waarom de peilingwijzer de peiling van De Hond niet meeneemt.
https://peilingwijzer.tomlouwerse.nl/20 ... eilnl.html

Het zal best een OK statisticus zijn, maar op ieder punt beweert hij altijd gelijk te hebben en dat roept weerstand op. Het kan ook gewoon eens zijn dat je er naast zit, dat is menselijk. Het drammerige en schreeuwerige is waar veel mensen op afvallen en als je bijvoorbeeld kijkt naar die Propaganda uitzending zie je dat dit een continue factor is in zijn loopbaan.

RoyAPO schreef:
Daar kan ik goed in komen. Het punt is wel dat hij er zeker de aandacht mee trekt. Wat misschien ook wel nodig is aangezien bijna de gehele tweede kamer het kontje likt van de RIVM

En dat is volkomen logisch omdat het een overheidsinstituut is en niet een bedrijf. Uiteraard kan het RIVM er een keer naast zitten, maar als je een dergelijke organisatie bent zul je ook misschien minder stellig moeten zijn in uitspraken die je doet, die nuance mist De Hond volledig.

Delt-A schreef:
RIVM schat de R-waarde te hoog in van tevoren, die notabene juist kan dalen dóórdat ze 'm zo hoog inschatten en strenge maatregelen nemen, en dan komt Maurice aan met: 'RIVM ontmaskerd!!1'.

Wie overdrijft er hier nou dan het ergst, Maurice, of het RIVM?

Het is sturen op de achteruitkijkspiegel, zoals De Jonge in mei al zei.

Ook dit. Op het moment voelt de Hond en beetje als Captain Hindsight, niet echt een handige rol..
Vorige  1 ... 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97 ... 261  Volgende
Forumoverzicht » Off-topic » Off-Topic