Khadber schreef:
wat zou je dan als maatregelen voorstellen Brainweavers?
Leuke vraag Khadber!
Ten eerste wil ik aangeven dat ik, noch iemand anders hier, in mijn ogen de juiste oplossing kan kiezen, want daarvoor hebben we gewoon niet voldoende informatie. Als zelfs Rutte in een persco zegt dat ze maatregelen baseren op 50% van de kennis, laat staan hoe wij hier dan echt zinnige dingen over kunnen zeggen. Het is wel een feit dat er ook een hoop onzin uitgezonden wordt en uiteindelijk alles zelf onderzoeken doet volgens mij ook niemand hier. Uiteraard is het wel leuk om erover te speculeren.
Het volgende punt is, iedereen heeft andere belangen. De één wil graag zijn ouderen beschermen dus meer maatregelen. De ander (bv. een opa zelf) wil graag minder maatregelen omdat hij liever nog kwaliteit wil voor zolang het nog kan en dus zijn contacten zoveel mogelijk behouden. Sommigen hier maken soms al de keuze welke van deze personen belangrijker zijn en kiezen dus wie belangrijker is dan een ander, wat al een gevaarlijk iets is op zich.
Nu kan je zeggen 'better safe than sorry' dus meteen harde maatregelen ook al wordt er een keer weer een stijging genoemd, maar dat is korte termijn visie. Volgens mij staat het al redelijk vast dat de maatregelen ook slachtoffers zullen veroorzaken (prognoses die aangeven dat dit aantal wellicht hoger zal liggen dan directe corona slachtoffers) Dus je kan deze ook andersom interpreteren.. 'Better safe than sorry' op de lange termijn zorgen voor de minste slachtoffers. Verder kijken dan je neus lang is.
Je ziet het bij bedrijven ook vaak, het gaat even slecht of een opdracht gaat niet door en meteen worden er contracten niet meer uitgegeven of mensen ontslagen. Een maand later heb je een andere grotere opdracht, maar mis je de mensen die je 'als een kip zonder kop' hebt laten gaan. Dus denk niet alleen aan wat goed is op dit moment, maar ook op de langere termijn.. en hierbij hebben verschillende mensen verschillende meningen over wat op de lange termijn goed is.
Wat in mijn ogen 'best case scenario' zou zijn is: Een hoog aantal besmettingen (groeps immuniteit) en een laag aantal mensen in ziekenhuizen/IC's. Dit betekend dat kwetsbare groepen dus niet/amper geraakt worden en de rest zorgt voor de immuniteit (die immuniteit is ook wat bereikt wil worden uiteindelijk met het vaccin).
Daarnaast zeggen de cijfers (zelfs die knakker op bij Jinek met zijn grafieken laatst) dat er vrijwel niemand onder de 50 sterft hieraan, dus laat het leven weer doorgaan voor deze mensen zodat ze ECHT hun verantwoordelijkheid kunnen pakken door mee te werken aan de groepsimmuniteit. Mensen die zich kwetsbaar voelen kunnen altijd een masker dragen (of andere maatregelen nemen) als ze zichzelf daar veiliger door voelen. En het lijkt me goed om te kijken (zoals hierboven al aangegeven wordt) welke mensen nu precies op de ic's belanden. Volgens mij zijn dat inderdaad mensen die op grote verjaardagen met alle leeftijden bij elkaar gaan zitten, maargoed dat zou dus meer uitgezocht moeten worden.
Ik denk dat er niet een bepaalde set maatregelen zijn die alles oplossen of iedereen tevreden maken. Maar iets meer genuanceerdere maatregelen die echt gebaseerd zijn op wat er daadwerkelijk op de ic's gebeurd lijkt me beter. Want je gaat me niet vertellen dat met die sluiting van horeca (om maar een voorbeeld te noemen) echt gekeken is naar de mensen op de ic's.. alsof daar studenten/hooligans/feestgangers liggen die een uur te lang ergens op stap waren
De maatregelen die ik zou doen als ik de grote baas was:
- De kwetsbare groepen (ALLE groepen die daar bij horen) goed informeren en mogelijkheden geven zich te beschermen zonder dat dit ten koste gaat van anderen.
- Zorgen dat de rest zich bezig houdt met de groepsimmuniteit (doorgaat met het normale leven *), zolang de ziekenhuisopnames behapbaar blijven.
* Doorgaan met het normale leven is best mogelijk zoals we al in sommige andere landen zien die echt maar hele beperkte restricties hebben.
Uiteraard zijn er nog een hoop andere dingen die meespelen / om rekening mee te houden, maar wilde de post niet te lang maken