Sven-O schreef:
Je kan het ook een beetje visualiseren voor jezelf. Elke verdubbeling van het aantal geluidsbronnen die exact hetzelfde geluid produceren resulteert (in theorie) in +3dB. (1 trommel = x dB, 2 trommels = x +3 dB, 4=x +6 dB, 8 = x + 9 dB etc, etc). Andersom is dit met een halvering ook zo. Elke halvering is -3dB. Stel je dan eens voor dat de huidige geluidsinstallaties op feesten ingesteld is op 103 dB en naar 100 dB moet. Dan zou dus de helft van de speakers verdwijnen als de geluidsproductie per speaker hetzelfde blijft. Ik denk toch dat dit best een flinke impact heeft op de gemiddelde feestervaring.
Dit geldt alleen als heel dicht bij de speakers staat en; je precies op een plek staat waar de geluidsgolven afkomstig uit 2 speakers met elkaar in fase zijn (interferentie); of als je één speaker zelf precies 2x zo hard zet. In de praktijk heb je ook te maken met de inverse square law; geluid verspreid zich over een (bolvorming) volume en wordt daarbij met toenemende afstand van de emissiebron steeds zwakker. Dat zie je ook als je een steen in water gooit; de golven dempen uit met toenemende afstand.
De hoeveelheid speakers zegt niet per sé iets over hoe hard het gaat. Vaak zijn een veelvoud aan speakers wenselijk om de gewenste akoestiek te creëren; een brede stage moet gewoon meer boxen hebben om het geluid breder te verspreiden, en om het geluid achteraan op de red bij defqon ook goed te horen zal je halverwege ook nog wat speakers neer moeten zetten. Voornamelijk voor de hogere frequenties, want deze zwakken het snelste af.
Misschien heb je ook wel eens bij een stage subwoofers omgekeerd richting de stage zien staan. Deze speakers sturen geluid met een miniscule vertraing uit (uit fase) waardoor de sub tonen wat worden uitgedempt in de richting van het publiek af. Werkt in principe hetzelfde als noise-cancelling oortjes.
De andere kant werkt het ook op, als je op een plek staat waar het geluid in fase met elkaar is, neem je op die plek het geluid als harder waar, en op andere plekken juist weer zachter. Dit kan vooral opvallen bij basstonen als je over een stage loopt.