Zygoma schreef:
Olijfboompje schreef:
Ik vind de muziek er niet slechter op geworden kwalitatief met de jaren. Ik ben juist zelfs breder gaan luisteren.
In mijn ogen zijn "breder luisteren" en "kritischer luisteren" toch echt twee totaal verschillende dingen, die jij volgens mij af en toe door elkaar haalt.
Breder luisteren heeft te maken met de ontwikkeling van smaak, kan een bepaalde muziekstijl jouw bekoren of niet. Zo luister ik ook graag naar the Beatles of Pink Floyd.
Kritisch luisteren betekent voor mij dat je in staat bent om objectief(dus ongeacht je smaak) naar een track te luisteren en aan te geven welke onderdelen kwalitatief gezien goed zijn en welke niet.
Kwalitatief kan het bagger zijn, maar je kunt het nog steeds leuk vinden(smaak). Omgekeerd geldt exact hetzelfde.
Dit vermogen ontwikkel je naarmate je langer naar een genre luistert(zie bier-vergelijking), je 'traint' als het ware je gehoor. Dit staat dus los van je smaak.
Verder moet je het toch wel met me eens zijn dat met name de mainstream hardstyle de laatste 2 jaar niet erg divers is. Het aanbod is gewoon beperkt, Scantraxx heeft een monopolie op de mainstream hardstyle. Daar komt nog bij dat bínnen Scantraxx de artiesten hun soundbanks met elkaar delen(daarbuiten trouwens ook steeds meer, Coone met TBY kicks bijvoorbeeld), waardoor alles nóg eenzijdiger wordt.
Ik heb het over breder luisteren binnen de hardstyle. Niet zoals je nu betitelt richting popmuziek. Ik luister non stop skyradio, maar dat heeft hier niks mee te maken. Met jouw definitie van kritisch luisteren ben ik het eens, maar wanneer is iets kwalitatief niet goed?
Als je kijkt naar de verschillende aspecten van verscheidene tracks, zoals wordt beweerd, dan zul je zien dat daar kwalitatief minder sterke, maar ook sterkere stukken in zitten. Dit leidt bij mij tot een beeld van een track met een ambivalente inhoud. Dit maakt voor mij niet dat ik kritischer ga kijken naar de track naarmate ik meer smaak ontwikkel, maar dit maakte dat ik anders kijk naar een track in vergelijking met tracks waaraan ik al een bepaalde waarde heb toegekend. Hier word ik voor mijn gevoel niet kritischer in, maar ik sta meer open voor andere manieren van kwaliteit.
Het aanbod mainstream hardstyle is in mijn ogen niet beperkt. Ik schaar Fusion, DWX en Scantraxx onder mainstream. Naar mijn mening hoor je wel degelijke verschil tussen de diverse labels. DWX heeft een duidelijke nadruk op vocale tracks, waar Fusion een andere nadruk heeft en Scantraxx een nadruk op uplifting tracks naar mijn gehoor en mening.
Lyst schreef:
Je zegt zelf dat je WP goed vind, maar de kicks niet echt sterk vind. Dat heeft dus niets met mijn visie te maken, maar met de jouwe. Het gaat er bij mij niet in, dat als je je verdiept en dus platen tegen gaat komen, waar je gewoon alles goed aan vind en niet alleen een melodietje, dat je die WP track nog steeds even geweldig vind. Sterker nog je weet al dat de kicks niet zo goed zijn, alleen negeer je dat gewoon. Dat had ik al beschreven in mijn eerdere post:
Citaat:
Naarmate je je meer verdiept wordt je nu eenmaal kritischer (tenzij je alle negatieve dingen bewust negeert, zoals een aantal hier op het forum)
En zoals Zygoma zegt, kritischer luisteren is niet hetzelfde als minder breed luisteren. Kritisch gaat over op welke dingen je een track beoordeelt en dat worden er naar mijn idee steeds meer, naarmate je je verdiept. Verbreden gaat over verschillende stijlen luisteren, ik luister tegenwoordig echt van alles, van ambient/IDM tot industrial, maar wel erg kritisch, want ik weet zo langzamerhand wel wat ik goed vind en wat ik zoek in tracks (dat is dus wel smaak gebonden Zygoma), daar waar iemand die zich nog amper verdiept het vaak houd op, als het maar goed klinkt. Sterker nog, ik heb mijn smaak verbreed, juist omdat ik kritischer ben geworden. Als je norm namelijk omhoog gaat, dan kun je automatisch minder platen waarderen. Dan maakt het nog niet eens uit of de muziek slechter is geworden, wat voor mij persoonlijk ook nog eens het geval is. Deze combinatie heeft ervoor gezorgd dat het interessante aanbod binnen de hardstyle dusdanig laag is, dat ik me smaak heb moeten verbreden naar andere genres.
Het voorbeeld met waarde hechten aan kicks, is precies wat kritischer worden inhoud. En dat is pas een van de eerste stappen in dat proces, want daarna ga je ook nog eens letten op de samenhang, diepgang, creativiteit, diversiteit, originaliteit en wellicht nog tig andere dingen. Dat komt omdat je een track hebt gehoord, die je beter vindt dan een andere track en dus eigenlijk gaat analyseren, waarom je de ene track beter vindt. Als je dat vaak genoeg doet, groeit het aantal criteria waarop je de track beoordeelt. Daarnaast speelt ook nog mee hoevaak je iets gehoord hebt. Vergelijk het met een examen, een 8 is een goed cijfer, maar als iedereen in je klas een acht haalt, is diezelfde 8 ineens minder waard. Zo is het ook met bijvoorbeeld melodieën, als je een melodie goed vind, maar je hoort heel veel melodieën die even goed zijn, vind je de melodie op een of andere manier alsnog minder bijzonder.
Maar hoe maakt dat dan dat ik kritischer kijk naarmate mijn smaak ontwikkelt? Ik ken een waarde toen aan een track op basis van de elementen. Deze elementen maken voor mij dat een track goed of minder goed is. Ik word niet opeens kritischer naarmate ik meer tracks hoor die mij aanspreken en daarna tracks die mij minder aanspreken. Hetzelfde geldt voor kwaliteit. Ik word niet opeens kritischer op kwalitatief sterke tracks als ik daarna een nog kwalitatief sterkere track hoor. Dan denk ik eerder; ''Oh, het kan dus nog beter.'' dan dat ik denk ''Jezus, die vorige track was slechter vergeleken met deze.''
Als ik The Prophecy van Deepack hoor en deze naast Headshot van Headhunterz leg, dan word ik niet opeens kritischer over The Prophecy of Headshot, maar dan merk ik op dat er een verschil in kwaliteit is die mij juist of onjuist bejegend. Dat mijn smaak hierdoor breder, smaller of wat dan ook word, dat heeft naar mijn mening niet te maken met de kwaliteit van een track noch met een kritische blik.
Ik heb mijn smaak niet verbreed, omdat ik kritischer ben geworden. Ik ben breder gaan kijken, maar dit is omdat muziek mij meer aanspreekt. Niet omdat ik kritischer ben geworden op de huidige stijl.
Je laatste alinea, daar ben ik het mee eens. Alleen waarin ik verschil in mening is dat jij op een minder waarderende wijze een kritische blik werpt op zaken en ik op een meer waarderende wijze een kritische blik werp op zaken.
Om een conclusie te verbinden hieraan; Jouw kritische blik levert versmalling op waarbij die van mij verbreding oplevert, omdat ik verder kijk binnen het genre naar wat mij wel aanspreekt. Mijn kritische blik (het objectief kijken naar tracks) verandert hier niet mee gedurende ik verder kijk binnen het genre, want ik zet iedere track af tegen dezelfde standaard die ik hanteer.
Ik ben het gewoon oneens met de gevolgtrekking; ontwikkeling van smaak maakt kritischer.
Ik blijf namelijk even kritisch naar tracks kijken gedurende mijn ontwikkeling van smaak. Dat je gaat categoriseren wat je goed vind, dat is een ander verhaal. Dat is geen kritische blik, maar het ordenen wat je goed vind en daar tracks tegen afzetten.