Mee met de veranderingen :')wrote:Ik betwijfel of Q-Dance het enkel en alleen voor het geld doet. Immers, als ze dat wilden, hadden ze wel in een ander genre gezeten. In dance of house gaat veel meer geld om dan in hardstyle. Ze moeten dus ook wel een soort liefde ergens hebben voor hardstyle. Maar omdat ze ook winst moeten maken moeten ze wel mee met die veranderingen.
Ik weet niet of je het door hebt, maar Q-dance heeft verreweg de meeste invloed op de toekomst van dit genre en al helemaal samen met de grote namen als Headhunterz, Wildstylez & Noisecontrollers. Zij gaan niet met de tijd mee, zij bepalen wat "de tijd" is. In de dance/house scene heeft Q-dance veel minder macht, dus ik betwijfel of ze daar meer geld aan kunnen verdienen. Maar Q-dance is inderdaad niet zo zeer uit op meer geld, maar op groter worden, alles moet altijd maar groter en groter. Ze willen de hele wereld veroveren met hardstyle, wat op zich prima is, ik deel deze muziek graag met mensen van over de hele wereld, alleen slaat dit niet echt aan (huh wacht, de mensen waren daar toch ontzettend openminded?
De toekomst van hardstyle staat al jarenlang uitgestippeld door de mensen met het meeste invloed in deze scene. De enige reden dat het nog niet volledig in een stroomversnelling is gekomen, is omdat het publiek tegenstribbelt. Daarom doet Q-dance het nu ook in stapjes (valt allemaal letterlijk te lezen in het interview). En dat werkt goed, want waar er een paar jaar terug ik weet niet hoeveel gedoe was om de Kissed A Girl remix van Tatanka, kijkt men nu niet meer op van een pop/hitlijst remixje meer of minder (Mysteryland vorig jaar bleek overigens wel weer een te grote stap).
Jij misschien niet en bovendien spreek ik niet (alleen) voor mijzelf. Ik heb het over jullie eigen generatie, de mensen die rond 2006 zijn begonnen met luisteren en zich ook verdiept hebben in de muziek. Vraag die mensen maar eens of de muziek voor of achteruit is gegaan. Bij mij persoonlijk is het helemaal erg, ik heb dit jaar denk ik een playlist van misschien een zestal tracks die me nog kunnen boeien. Naarmate je je meer verdiept wordt je nu eenmaal kritischer (tenzij je alle negatieve dingen bewust negeert, zoals een aantal hier op het forum), ga je dus op meer dingen letten en worden dingen als creativiteit en originaliteit ook steeds belangrijker. En om nu te zeggen dat de hardstyle waarmee Q-dance de wereld wil veroveren daar aan voldoet...Dat ze het ten koste doen van de muziek dat is natuurlijk jouw mening. Ik vind de muziek er nu niet op achteruit gaan namelijk. Maar ja, ik kan me voorstellen als je een echte liefhebber bent van de oudere vorm van de muziek, dat je dan niet te spreken bent over de huidige situatie. De muziek zou ook best wel eens op een punt kunnen komen dat ik ook afhaak. Dan ga ik gewoon op zoek naar een ander genre. Alles houdt een keer op.
Ik verwacht ook niet dat iedereen zich verdiept en kritisch wordt, ik zeg alleen dat de doelgroep die zich amper verdiept heeft en dus ook totaal niet kritisch is, een veel makkelijkere doelgroep is en dat dat ten koste gaat van de kwaliteit van de muziek. Voorbeeld: Stel iedereen in de scene was net zo kritisch als de meeste mensen hier op hardtraxx. Dan zou een DJ die niet eens fatsoenlijk kan mixen al niet meer geboekt worden, terwijl een gemiddeld dagjesmens het geen ene fuck uitmaakt of de plaat niet goed wordt gemixed, zolang hij maar met een biertje in het zonnetje naar hardstyle kan luisteren. De norm daalt dus. Terwijl als je een muziekliefhebber bent, je wil dat de norm stijgt, want dat komt de kwaliteit van hardstyle ten goede. Het feit dat een organisatie als Q zich meer richt op het makkelijke publiek zegt mij genoeg; ze vinden groter worden namelijk belangrijker dan het hele muziekaspect.Kritisch luisteren naar muziek is naar mijn mening niet iets wat iedereen hoeft te doen. Als je daar geen behoefte aan hebt waarom zou je dat dan moeten doen? Laat staan dat iedereen dat kan.
De oudere garde is over het algemeen veel kritischer, die is niet tevreden met een leuk melodietje. En het overgrote deel van de mainstream hardstyle die uitkomt, is gewoon niet in staat om aan de hogere verwachtingen van mensen die zich wel verdiept hebben te voldoen. Natuurlijk verschijnt er af en toe vast nog wel een kwalitatief goede mainstream plaat, maar over het algemeen is het ook voor mij niet meer dan weer een melodietje met een kick eronder. Want ik blijf er bij, melodietjes en vocalen zijn gewoon een makkelijke manier van scoren. Probeer maar eens een track te maken zonder een echte melodie en zonder vocalen die je mee kunt lallen, die een groot publiek aanspreekt, dat is toch een veel grotere uitdaging. Het is niet voor niets dat The Prophet eist dat er vocalen in de nieuwe track van Adrenalize komen.Overigens zie ik de oude garde niet als haters, maar wel de mensen die bijna iedere mainstream track helemaal afbranden puur omdat het mainstream is. En mensen die simpelweg die nieuwe mainstream tracks neerzetten als "gewoon een nieuw melodietje". Dan zou je een nieuwe oldskool track bijvoorbeeld ook gewoon kunnen afdoen als "gewoon weer een nieuwe reverse bass met wat screeches er onder". Terwijl jij toch zou moeten weten als insider dat een mainstream track ook niet alleen maar simpel een melodie met kicks is, maar dat er veel meer bij komt kijken.