Citaat:
Ik zie echter de verandering die we de afgelopen jaren hebben mee gemaakt van de Hardstyle muziek niet als een verandering, maar meer als een soort van evolutie. Hardstyle is volgens mij ook voortgekomen uit een ander genre, maar omdat het zich zo ging afwijken qua hardheid en sounds ten opzichte van de roots, is men het anders gaan noemen, logisch toch?
Echter, zoals ik al zei, vind ik niet dat je kan spreken van zo'n soort verandering in dit geval, omdat deze verandering binnen de hardstyle niet zo zeer van het een op andere moment plaats vond. Er zit een soort van continuïteit in en daarom zou je dus kunnen spreken van een evolutie die de stijl doormaakt. De basis is altijd het zelfde gebleven, enkel de sounds veranderde en zoals al in de beginpost werd vernoemd, het werd melodieuzer. Echter is dit gewoon niet een spontane verandering te noemen omdat er ook al "early" tracks waren met een soort gelijk concept, of met iets van een melodie. Ik zie in de hedendaagse hardstyle ook nog wel kenmerken terug uit vroegere hardstyle, en vind daarom niet dat het daarom ook gelijk afwijkt van de roots.
Ik ben het dus eens met de stelling dat een onderverdeling binnen het hardstyle genre niet nodig is, omdat ik van mening ben dat het simpel weg een evolutie is die nog steeds gaande is en de connectie met de roots nog niet heeft verloren.
Onzin, net alsof hardstyle van de een op de andere dag geboren was. Dat was ook een proces van meerdere jaren. Luister maar naar tracks als Arne L2 etc. De verschillen tussen hardtrance en early hardstyle zijn kleiner dan die tussen early hardstyle en mainstream. Als beide stijlen niet zoveel van elkaar verschillen, hoe verklaar je dan dat men massaal gestopt is met hardstyle volgen toen de nieuwe stijl opkwam? Ja natuurlijk zijn er overeenkomstige elementen, maar dat zegt toch niets, in House heb je ook kicks, in Handsup heb je ook melodietjes. De basis is helemaal niet hetzelfde gebleven.. Het draaide eerst om een reverse bass en met simpele sounds iets moois maken, tegenwoordig draait het om de melodietjes en heeft het niets meer met die basis te maken, zelfs de BPM is omhoog gehaald.