Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2, 3  Volgende
Bericht Geplaatst op 11 jan 2011 22:04 

Hardtraxx Elite

In deel 1 zijn we nog steeds aan het discussiëren over de splitsing van Hardstyle. Hoewel we het er nog steeds niet over uit zijn met elkaar gaan we verder met deel twee: Hardstyle, een eigen genre? Het gaat over de invloeden van andere genres in Hardstyle.

Hardstyle is een divers genre geworden over tijd. Zoals het is ontstaan was wordt er nog steeds zo geproduceerd en tegenwoordig hebben de mainstream en de zogenoemde “Raw”-Hardstyle. In de laatste twee genoemde sub genres komen we tegenwoordig veel meer invloeden van andere genres tegen. De meest voorkomende zijn in dit geval Trance en Hardcore.

Toen Hardstyle begon, bevatte het allemaal basis elementen. Vooral de “basis” elementen wat het Hardstyle muziek tot 1 maakte: screeches, reverse bass en een lage bpm (ik weet het bpm aantal niet, vandaar dat ik gekozen heb voor een lagere bpm). Het was vooral energiek en herkenbaar als Hardstyle. De muzieksoort stond als een gehele genre.

Toen Hardstyle de laatste paar jaren begon te groeien in het grote publiek begon het met een snelle vaart te evolueren. Het kreeg een snellere bpm, screeches waren vervangen voor een melodie en de reverse bass kreeg te maken met pitchkicks. Ook wat de genre rijker werd, waren de breaks. In deze breaks is het de bedoeling om het publiek in een sfeer te krijgen naar de climax toe. Ze bevatten een stuk muziek van een ander genre of met een opbouwende melodie naar de climax toe. De verschillende soorten muziek die als break werden gebruikt waren voornamelijk herkenbare stukken muziek. Ze bevatten reggae, house, klassieke etc. Ook werden stukken bestaande muziek rechtstreeks gekopieerd voor een break. Dit zorgde ervoor dat Hardstyle veel rechtstreeks gekopieerde stukken kreeg uit bestaande genres. Later werden ook complete melodieen gekopieerd naar de climax van de nummers. Waardoor de tracks een gekopieerd stuk kregen en een nagemaakte melodie in de nummers.

Nadat Crypsis op Minus Is More ging releasen werd het ons al snel duidelijk dat het misschien wel te veel op Hardcore ging lijken. De tracks bevatten basis elementen uit Hardstyle maar had tegelijkertijd ook elementen uit het Hardcore overgenomen. De track bevatten zelfs het ‘gevoel’ uit hardcore, en niet het oorspronkelijke ‘gevoel’ van Hardstyle.

Toen Digital Age werd aangekondigd door Wildstylez en Noisecontrollers beloofde het vernieuwing met zich mee te brengen. Ze hebben hun eerste release gepland voor het einde van januari. En er gaat een drukke discussie los over het feit dat de tracks, nota bene Hardstyle tracks, Trance gevoel met zich mee brengen. Dus Hardstyle tracks met Trance gevoel. Vreemd…

De bedoeling van deze discussie is dat er gediscussieerd gaat worden over hoe jullie kijken op de buiten invloeden in het Hardstyle. Brand los! :D
Bericht Geplaatst op 11 jan 2011 22:09 

Hardtraxx Veteran

Maar wat is nu precies de stelling?
Bericht Geplaatst op 11 jan 2011 22:10 

Hardtraxx Veteran

Oxbow schreef:
Maar wat is nu precies de stelling?

Wat vindt jij van de invloed van andere stijlen op Hardstyle?
Bericht Geplaatst op 11 jan 2011 22:11 

Kraak... Piep...

Dubstyle is geinig maar tipt niet aan de hevigheid van dubstep
Lento is een pot nat
Raw hardstyle vind ik niet echt een genre, maar is wel het gene wat me het meeste aanspreekt
Mainstream/Nu-Style word met de dag irritanter
Early Hardstyle is nogsteeds geniaal maar toch te eentonig op sommige platen

Maar het is ongelovelijk irritant als mensen je gaan corrigeren.
Dus als ik bijvoorbeeld zeg hoe heet dit hardstyle nummer ? bij diezelfde stardust die jij daar hebt neergezegd en hij gelijk begint nee das nu-style dit is geen hardstyle en hetzelfde als ik Josh & Wesz - Rauwe brok onder nu-style zou plaatsen.

Gebruik gewoon de term HARDSTYLE
ookal valt alles daar technisch gezien niks onder.

Een dom gezeik hardstyle moet niet zeuren over sub-genres. Kijk naar hardcore die heeft tenminste duidelijke subgenres. Industrial Hardcore, Darkcore, Mainstream, Artcore , Doomcore, Terror, Speedcore.

Allemaal duidelijk te onderscheiden. en er zijn nog wat kleinere genres maar dat is meer label gericht ( UK Terror, Ambient industrial (TOA,Mindustries,Genosha) )
Bericht Geplaatst op 11 jan 2011 22:13 

Donateur

Dat verschilt van plaat tot plaat. Bij de ene is een genre wel goed toegepast en bij de ander vind ik het totaal misplaatst. Maar met invloeden uit andere genres is helemaal niets mis. Het laat zien dat hardstyle een creatiever genre is geworden dan 5/6 jaar geleden, toen de early op z'n hoogtepunt zat en alle tracks zoals je zelf al aangeeft dezelfde basis-elementen bevatte.

Er zijn veel voorbeelden van goede invloeden van andere stijlen in hardstyle:
Dikke Bleek (Drum & Bleek remix)
The Undersound (Rock & Lento)
Stardust/A Different Story
Zatox - A New Dimension (Drum & Bass in de break)
Alle hardcore-invloeden in bijv. de tracks van Crypsis en overige Minus is More

En tuurlijk zijn er ook nummers waarin het wat minder is uitgewerkt, maar zo is ook niet ieder hardstyle nummer zonder invloeden van andere genres goed.

Tuurlijk blijf je ondanks invloeden uit andere stijlen een eigen genre. De invloeden vormen slechts (grotere) details, geen volledig eigen stijl. Alleen de raw-hardstyle is eigenlijk niet meer dan hardcore op een laag bpm, al is er hier en daar wel wat getweakt.

Als een vrouw mannenkleren draagt, blijft het toch een vrouw ;)
Bericht Geplaatst op 11 jan 2011 22:19 

Bierkoning

Ik heb er geen problemen mee als er invloeden uit andere muziekstijlen in hardstyle zitten
Het kan alleen maar meehelpen aan vernieuwende muziek (kijk naar Digital Age, Crypsis enz)

Het is alleen wel de bedoeling dat het ook daadwerkelijk hardstyle blijft, nummers als Furious of Pattern 2 neigen bijna na hardcore(al heb ik er in die gevallen geen moeite mee)
Ik zie ook geen problemen in bepaalde sub-genres in hardstyle, het kan in elke muzieksoort dus waarom niet in deze, zelfs grote organisaties als b2s & Q-Dance gebruiken het hele "raw-style" concept on feesten, door er hele aparte area's van te maken, maar dat vinden we toch ook goed(meer diversiteit etc.)
Bericht Geplaatst op 11 jan 2011 22:19 

Hardtraxx Veteran

Ik vind al die invloeden wel gaaf en vernieuwend. Je kiest zelf welke je wel en niet leuk vind en het zorgt er alleen maar voor dat het genre steeds meer diverser wordt en niet snel gaat vervelen. Ik denk niet dat iemand hier echt gaat zeggen dat hij/zij tegen vernieuwing is dmv combineren van verschillende stylen simpelweg omdat je zelf kiest wat je wel en niet luistert. Door het steeds groter worden van diversere sounds kan je dus ook veel makkelijker je eigen weg kiezen binnen de hardstyle. Je moet elkaar alleen niet in vaarwater zitten en dingen de hele tijd lopen af te zeiken die je minder vindt. Kritiek + verbeter punten hebben mag, maar als je alleen maar iets tegen een bepaalde vernieuwing hebt houd je dan een beetje op de achtergrond en span je in bij de sound die je wel kan waarderen. Ik hoop alleen wat dat het bij combineren blijft en er dus duidelijke hardstyle elemeten in de tracks blijven zitten. Neigt een track toch meer naar een losstaand genre dat is het voor mij geen hardstyle. punt
Bericht Geplaatst op 11 jan 2011 22:26 

Hardtraxx Veteran

Heb geen zin om een groot verhaal te typen, dus om het kort te houden: Ik vind het goed dat hardstyle invloeden krijgt van andere genres, want zo blijft alles wat origineler en (zoals al eerder gezegd) zorgt het voor veel creativiteit.
Bericht Geplaatst op 11 jan 2011 22:35 

Aan het typen...

Ik vind het vet dat mensen experimenteren met andere genres, zolang de hardstyle er maar niet toegankelijker op word, want het moet wel gewoon hard blijven.
Bericht Geplaatst op 11 jan 2011 22:50 

Hardtraxx Veteran

Creativiteit en diversiteit is goed, het zorgt dat het niet te eentonig blijft (hier kunnen overigens niet alle producers over meepraten). Echter, het feit dat er andere stijlen in de hardstyle komen vind ik dus niet echt lekker. Neem de break van Elektro Shock, zo zonde! De hele energie verdwijnt gewoon door de dubstep achtige gekut, das gewoon erg jammer! Hetzelfde geldt voor andere nummers met hetzelfde. Trance-achtige invloeden, ach ja, een melodie is een melodie, of dat nou van klassiek, pop of een trance nummer word gejat maakt me niet zoveel uit. Ik luister hardstyle ook pas sinds 2007 dus ik ben ook niet echt vanaf 't begin gaan luisteren, ik snap dus best dat mensen de NU-hardstyle af en toe gewoon schijt vinden. Maarja, een stijl evolueert nou eenmaal. Eminem gebruikt nu ook refreinen met Rihanna of hij zingt zelf, vind ik ook erg jammer maarja so be it! Het feit dat mensen de zogenoemde raw-hardstyle als hardcore op 150 BPM noemen vind ik onzin.. althans, voor het grootste gedeelte (kan me d'r wel wat bij voorstellen). Het leuke is wel, Theracords is bijvoorbeeld heel erg divers, hetzelfde geld voor AVIO! De scene is dus toegankelijker voor meer mensen (ook door het gebruik van dubstep etc etc), maar of we daar nu zo blij mee moeten zijn? :P Ik luister gewoon wat ik wil, en dat is tegenwoordig meer RAW, want hardstyle moet wel HARD zijn :woot:
Bericht Geplaatst op 11 jan 2011 22:53 

Hardtraxx Elite

D-Nemacyst schreef:

Een dom gezeik hardstyle moet niet zeuren over sub-genres. Kijk naar hardcore die heeft tenminste duidelijke subgenres. Industrial Hardcore, Darkcore, Mainstream, Artcore , Doomcore, Terror, Speedcore.

1. Hier gaat het topic niet over
2. Je praat ècht poep gast o.0
Bericht Geplaatst op 11 jan 2011 22:55 

Kraak... Piep...

Sunboom schreef:
D-Nemacyst schreef:

1. Hier gaat het topic niet over
2. Je praat ècht poep gast o.0

Je comment is nog nuttelozer dan dat.
Minder losse claims meer argumentjes.
Bericht Geplaatst op 11 jan 2011 23:04 

Hardtraxx Veteran

Ik vindt experimenteren helemaal niet zo erg, zolang de elementen van Hardstyle maar wel worden behouden. Verder mogen producers zelf wel wat creatiever zijn, als een iemand dubstep element gebruikt doet de ander het ook. Doet de een aan anti-climax, doet de ander het ook. Tja, zo wordt je natuurlijk nooit creatief..
Bericht Geplaatst op 11 jan 2011 23:31 

Hardtraxx Elite

Hardstyle moet inderdaad niet meer toegankelijker worden door bijvoorbeeld alleen samples van de top 40 te gebruiken, maar er mag wel wat meer gexperimenteert worden net zoals Wildstylez pas deed met Huh?
Bericht Geplaatst op 11 jan 2011 23:32 

Hardtraxx Veteran

Alleen hoef ik geen House meer te zien in Hardstyle. Zo wordt het ook alleen maar nog toegankelijker voor de dagjesmensen etc. Als het House gedeelte zelf is gemaakt ipv rechtstreeks uit de Top 40 is het een iets ander verhaal.
Bericht Geplaatst op 11 jan 2011 23:54 

Hardtraxx Veteran

I really don't give a fuck. Ik hou van goede muziek. Welke elementen er in zitten of welke niet kan aan m'n reet roesten.
Bericht Geplaatst op 12 jan 2011 00:50 

Hardtraxx Addict

Ik vind het erg vet als producers experimenteren en elementen van andere genres gebruiken. Het kan erg vet zijn! Ik vind het vaak beter dan de 13 in een dozijn platen. Invloeden vanuit de pop of dance kan ik bijna nooit waarderen.

Verder: wat je zegt over Hardstyle in het begin (Early Hardstyle) ben ik het niet mee eens. Ook in het begin was Hardstyle geen welgedefineerd genre. Er waren wel producers die experimenteerden met invloeden van andere genres. De Early Hardstyle is ontstaan uit de Hard Trance, Hardcore, Acid en UK Hard House van die tijd. Vooral in het begin was er veel onduidelijkheid over de scheidslijn. Er zijn heel veel tracks met invloeden uit andere genres. Een paar voorbeelden: The Hose - Rockmania (Hardstyle Rock Mix), Spirtual Project - Symphony No #9, Listen To Me Mama (DJ Scot Project Remix) -is volgens hemzelf gewoon Hard Trance-, Raine - Dominating (Jump invloeden zou ik zeggen), DJ Rob - Kick Assss. Zo kan je nog wel even doorgaan.
Bericht Geplaatst op 12 jan 2011 09:59 

Artiest

Wil iemand de volgende keer gewoon een duidelijke stelling formuleren, dit is een vraag en een stelling is nooit een vraag. Vorige keer zei ik dit ook al, alleen niemand die het serieus nam, maar het lijkt mij handiger om gewoon een duidelijke stelling te formuleren. Voor ons is het handiger zodat we direct weten waar het over gaat. Dit is weer zo cryptisch.

Vanmiddag lees ik alles opnieuw even door en reageer ik on-topic, ik moet nu naar stage.
Bericht Geplaatst op 12 jan 2011 10:04 

Hardtraxx Veteran

als 1 iemand begint met lento gedoe niet meteen iedereen dat gaat doen maar ook is zelf wat experimenteerd
Bericht Geplaatst op 12 jan 2011 11:35 

Donateur

PierrePruuk schreef:
I really don't give a fuck. Ik hou van goede muziek. Welke elementen er in zitten of welke niet kan aan m'n reet roesten.

dit dus :lol:
Bericht Geplaatst op 12 jan 2011 11:42 

Hardtraxx Elite

Kan dubstep stukken in hardstyle totaal niet waarderen. Vind dat het teveel afwijkt van hardstyle, vind die lage bpm maar niks. Voor de rest heb ik me nog niet heel erg gestoord aan bepaalde invloeden.
Bericht Geplaatst op 12 jan 2011 15:44 

Artiest

Wat mij betreft zijn invloeden uit andere genres zelfs wat hardstyle maakt!

Dat is het briljante van dit genre, je gooit trance, pop, industrial en ambient bij elkaar en dan nog kun je een hardstyle track hebben.

In mijn visie heeft hardstyle een prachtige middenpositie tussen allerlei genres in, wat het heel divers kan maken door telkens naar een andere kant van het spectrum te neigen. Nu weer techno, dan weer house of hardtrance.

Lang leve de blender!
Bericht Geplaatst op 12 jan 2011 16:03 

Artiest

Geck-o schreef:
Lang leve de blender!

stelling:

Hardstyle: Will it blend!

beetje invloed is niet erg, wanneer je wel de identiteit van Hardstyle aanhoudt
Bericht Geplaatst op 12 jan 2011 16:06 

Hardtraxx Veteran

TheDizZorder schreef:
Geck-o schreef: