Berg schreef:
Ik heb een vraag over geluid in het algemeen.
Bij, bijvoorbeeld, hoortesten zie je een grafiek (audiogram) waarin staat hoe goed de geteste persoon hoort.
(zie:
http://postimg.org/image/3vvsyi6rx/)
Nou weet ik dat bij een audiogram de 0 dB verwijst naar de gehoordrempel bij 1000 Hz (deze is namelijk 0 dB), echter hoe maak je een geluid van 0 dB en hoe weet je daadwerkelijk of deze 0 dB is? Zo ook, hoe maak je een geluid van 40 dB en hoe weet je zeker dat dit ook als 40 dB wordt ervaren.
Ik dacht zelf eraan om het geluid op -40 dB (in FL Studio) te zetten en dit als het 0 dB punt aan te geven. Elke 10 dB die er dan bij komt geldt dan voor een stapje van de 0 naar de 10 in het audiogram.
Mijn vraag komt eigenlijk neer op het volgende, hoe maak ik een hoortest na waar ik vervolgens mee kan meten en een audiogram van kan maken?Alvast bedankt!
Wat natuurkundige kennis over trillingen is hier wat handig.
Een geluid bestaat uit trillingen. Een zuivere harmonische trilling kan beschreven worden door bijvoorbeeld een sinusoïde zoals afgebeeld. Bij één periode (doorgaans) is het signaal bij x=0 begonnen, gaat dan omhoog, één keer door de x-as, gaat daarna omlaag, dan weer omhoog, en eindigt weer in x=0. Zie de afbeelding voor een visualisatie. De frequentie wordt bepaald door de duur van de periode van één trilling. Dus hoe meer de sinusoïde per tijdseenheid door de x-as gaat, de hoger de frequentie (frequentie = 1 / tijd in seconden). Bij een trilling van 500Hz gaat een signaal dus 500 maal per seconde door x-as. Eén trilling doet er dan 500/1 seconden over om één periode af te leggen.

Die audiogram moet je even vergeten, dat is niet van belang voor de manier waarop je DAW het geluidssignaal verwerkt. In een DAW kan je een waveform opvragen van je geluid. Deze wordt uigezet over een X-as en een Y-as. Over de X-as wordt de tijd uitgezet. Over de Y-as worden het aantal decibellen uitgezet. Je zou verwachten dat over de x-as, x=0 0dB zou zijn, en dat over de verticale Y-as het aantal dB oneindig zal toenemen. Dit is echter andersom.
Je DAW werkt niet met een geluid dat oneindig luider kan worden. (Ook wordt er niet gekeken naar standaard decibellen maar naar dBFS (FS = Full Scale)). In plaats daarvan is er gekozen om het plafond op 0dB vast te zetten. Deze 0dB loopt af naar bijvoorbeeld -3dB, -6dB, -12dB tot uiteindelijk -∞dB (oneindig, absolute stilte) op de x-as. Een geluid kan in je DAW dus maximaal 0dB zijn, en minimaal -∞dB. Wanneer de amplitude van je sinusoïde nou de 0dB overschrijft, dan gaat je signaal clippen, de top van je sinusoïde wordt er dan letterlijk afgeknipt.
Deze schaal van 0 naar -∞ gaat van de x-as naar boven en van de x-as naar beneden. Je hebt dus richting 2 kanten een signaal. Je signaal naar boven en beneden representeert het verdichting en uitrekken van lucht waar je speakers bijvoorbeeld voor zorgen.
Mijn vraag komt eigenlijk neer op het volgende, hoe maak ik een hoortest na waar ik vervolgens mee kan meten en een audiogram van kan maken?Je zal de dB moeten meten met een dB meter buiten je speaker. Het is niet zo dat als je een signaal kan instellen van 40dB op je computer welke door je monitor gejaagd wordt. Als je aanneemt dat dit kan dan wordt er wel een signaal van 40dB uitgestuurd maar je kan onafhankelijk van je input signaal wel je boxen harder of zachter zetten. Daarom wordt in de audio-wereld de grens gezet op 0dB max. Output een frequentie die je net wel/kan horen bij een bepaald dB volgens het audiogram. Houdt je dB meter in de hand en speel met het volume van je boxen totdat je het geluid net wel/niet hoort. Als je deze grens zit heb je je speakers geijkt en kan je de waardes van de frequentie aanpassen en een gehoortest uitvoeren. Echt heel betrouwbaar lijkt het me eigenlijk niet maar het geeft wel een indicatie.
Je moet je er eens in verdiepen aangezien ik denk dat je idee van decibellen en geluid nogal overhoop ligt.
Decibel, is daarnaast geen eenheid, maar een dimensieloze verhouding. Deze verhouding kan worden gebruikt om een schaal voor geluidsintensiteit te beschrijven. Geluidsintensiteit is het vermogen per oppervlakte eenheid van een geluidsgolf in een bepaalde richting (W/m2). Het verschil tussen geluidsintensiteit welke je net hoort en welke als pijnlijke worden ervaren is een verschil van een factor 10000000000000. Om deze verschillen voor mensen wat begrijpelijker te maken wordt een logaritmische schaal genomen en wordt 10000000000000 herschreven tot 10^12. Het logaritme van 10^12 is 12, en zo heb je een schaal die loopt van 1 tot 12. Dit wordt om de een of andere manier die ik zo niet weet vertienvoudigd tot 10 - 120 et voila je hebt zo ongeveer je decibel schaal.
Literatuur beschikbaar op het internet kan dit overigens veel beter uitleggen dan ik.