Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 34  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 apr 2015 16:21 
 
Hardtraxxer

Ik heb een vraag over geluid in het algemeen.

Bij, bijvoorbeeld, hoortesten zie je een grafiek (audiogram) waarin staat hoe goed de geteste persoon hoort.
(zie: http://postimg.org/image/3vvsyi6rx/)

Nou weet ik dat bij een audiogram de 0 dB verwijst naar de gehoordrempel bij 1000 Hz (deze is namelijk 0 dB), echter hoe maak je een geluid van 0 dB en hoe weet je daadwerkelijk of deze 0 dB is? Zo ook, hoe maak je een geluid van 40 dB en hoe weet je zeker dat dit ook als 40 dB wordt ervaren.

Ik dacht zelf eraan om het geluid op -40 dB (in FL Studio) te zetten en dit als het 0 dB punt aan te geven. Elke 10 dB die er dan bij komt geldt dan voor een stapje van de 0 naar de 10 in het audiogram.

Mijn vraag komt eigenlijk neer op het volgende, hoe maak ik een hoortest na waar ik vervolgens mee kan meten en een audiogram van kan maken?

Alvast bedankt!
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 apr 2015 19:15 
 
Hardtraxxer

Beste allemaal,

Ik 'produceer' nu een aantal maanden en ik wil graag een volgende stap maken. Tot op heden heb ik veel met presets en samples gewerkt om dingen uit te proberen en te kijken of muziek maken m'n ding is. Ik kan dan ook voor de volle honderd procent zeggen dat ik veel plezier beleef aan het maken van muziek en dat het ook iets is dat ik door wil zetten, maar mijn probleem is dat ik weinig muzikale kennis heb! Ik probeer zoveel mogelijk tutorials te volgen, maar de meeste mensen leggen niet uit hoe iets werkt en waarom ze aan een knopje draaien. Nu vraag ik me af of jullie goede bronnen hebben voor het opdoen muzikale kennis, het leren van een note scale is iets wat prima te vinden is op Google, maar het gaat mij dus meer om dingen zoals een vst als Sylenth1 of hoe een kick in elkaar steekt bijvoorbeeld. Het zou tof zijn als jullie tips of bronnen voor mij hebben. Hoe zijn jullie trouwens begonnen?

Alvast bedankt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 apr 2015 21:11 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

ik heb 2 hele grote tips:
1 Pak een init/lege preset en ga stap voor stap na wat welk knopje doet, wat doet ADSR, wat doet lfo e.d. (dit is ook op youtube te vinden)
2 pak een preset die je leuk vind en ga kijken hoe ze aan dat geluid komen.

Zo leer je vrij snel wat alles doet en hoe je een bepaald geluid maakt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 apr 2015 19:59 
 
Hardtraxx Elite

DJ JellyBean schreef:
Beste allemaal,

Ik 'produceer' nu een aantal maanden en ik wil graag een volgende stap maken. Tot op heden heb ik veel met presets en samples gewerkt om dingen uit te proberen en te kijken of muziek maken m'n ding is. Ik kan dan ook voor de volle honderd procent zeggen dat ik veel plezier beleef aan het maken van muziek en dat het ook iets is dat ik door wil zetten, maar mijn probleem is dat ik weinig muzikale kennis heb! Ik probeer zoveel mogelijk tutorials te volgen, maar de meeste mensen leggen niet uit hoe iets werkt en waarom ze aan een knopje draaien. Nu vraag ik me af of jullie goede bronnen hebben voor het opdoen muzikale kennis, het leren van een note scale is iets wat prima te vinden is op Google, maar het gaat mij dus meer om dingen zoals een vst als Sylenth1 of hoe een kick in elkaar steekt bijvoorbeeld. Het zou tof zijn als jullie tips of bronnen voor mij hebben. Hoe zijn jullie trouwens begonnen?

Alvast bedankt.


http://www.robpapen.com/dvd-sound-design.html

Dit is echt een geweldig boek als je wilt weten wat je synth precies doet. Dit boek legt iedere knop en functie van subtractivce synths. T kost je 40 euro maar daarna heb is je kennis over je synth helemaal compleet en wordt het expirimenteren veel makkelijker. Daarna heb je er veel baat bij om gewoon te kijken hoe presets in elkaar zitten. Ook kun je een preset pakken en dan een init van dezelfde synth ernaast leggen en kijken hoe dicht bij het geluid van de preset je kunt komen en achteraf kijken waar de verschillen zitten.
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 apr 2015 21:55 
 

Berg schreef:
Ik heb een vraag over geluid in het algemeen.

Bij, bijvoorbeeld, hoortesten zie je een grafiek (audiogram) waarin staat hoe goed de geteste persoon hoort.
(zie: http://postimg.org/image/3vvsyi6rx/)

Nou weet ik dat bij een audiogram de 0 dB verwijst naar de gehoordrempel bij 1000 Hz (deze is namelijk 0 dB), echter hoe maak je een geluid van 0 dB en hoe weet je daadwerkelijk of deze 0 dB is? Zo ook, hoe maak je een geluid van 40 dB en hoe weet je zeker dat dit ook als 40 dB wordt ervaren.

Ik dacht zelf eraan om het geluid op -40 dB (in FL Studio) te zetten en dit als het 0 dB punt aan te geven. Elke 10 dB die er dan bij komt geldt dan voor een stapje van de 0 naar de 10 in het audiogram.

Mijn vraag komt eigenlijk neer op het volgende, hoe maak ik een hoortest na waar ik vervolgens mee kan meten en een audiogram van kan maken?

Alvast bedankt!


Wat natuurkundige kennis over trillingen is hier wat handig.

Een geluid bestaat uit trillingen. Een zuivere harmonische trilling kan beschreven worden door bijvoorbeeld een sinusoïde zoals afgebeeld. Bij één periode (doorgaans) is het signaal bij x=0 begonnen, gaat dan omhoog, één keer door de x-as, gaat daarna omlaag, dan weer omhoog, en eindigt weer in x=0. Zie de afbeelding voor een visualisatie. De frequentie wordt bepaald door de duur van de periode van één trilling. Dus hoe meer de sinusoïde per tijdseenheid door de x-as gaat, de hoger de frequentie (frequentie = 1 / tijd in seconden). Bij een trilling van 500Hz gaat een signaal dus 500 maal per seconde door x-as. Eén trilling doet er dan 500/1 seconden over om één periode af te leggen.

Afbeelding

Die audiogram moet je even vergeten, dat is niet van belang voor de manier waarop je DAW het geluidssignaal verwerkt. In een DAW kan je een waveform opvragen van je geluid. Deze wordt uigezet over een X-as en een Y-as. Over de X-as wordt de tijd uitgezet. Over de Y-as worden het aantal decibellen uitgezet. Je zou verwachten dat over de x-as, x=0 0dB zou zijn, en dat over de verticale Y-as het aantal dB oneindig zal toenemen. Dit is echter andersom.

Je DAW werkt niet met een geluid dat oneindig luider kan worden. (Ook wordt er niet gekeken naar standaard decibellen maar naar dBFS (FS = Full Scale)). In plaats daarvan is er gekozen om het plafond op 0dB vast te zetten. Deze 0dB loopt af naar bijvoorbeeld -3dB, -6dB, -12dB tot uiteindelijk -∞dB (oneindig, absolute stilte) op de x-as. Een geluid kan in je DAW dus maximaal 0dB zijn, en minimaal -∞dB. Wanneer de amplitude van je sinusoïde nou de 0dB overschrijft, dan gaat je signaal clippen, de top van je sinusoïde wordt er dan letterlijk afgeknipt.

Deze schaal van 0 naar -∞ gaat van de x-as naar boven en van de x-as naar beneden. Je hebt dus richting 2 kanten een signaal. Je signaal naar boven en beneden representeert het verdichting en uitrekken van lucht waar je speakers bijvoorbeeld voor zorgen.


Mijn vraag komt eigenlijk neer op het volgende, hoe maak ik een hoortest na waar ik vervolgens mee kan meten en een audiogram van kan maken?

Je zal de dB moeten meten met een dB meter buiten je speaker. Het is niet zo dat als je een signaal kan instellen van 40dB op je computer welke door je monitor gejaagd wordt. Als je aanneemt dat dit kan dan wordt er wel een signaal van 40dB uitgestuurd maar je kan onafhankelijk van je input signaal wel je boxen harder of zachter zetten. Daarom wordt in de audio-wereld de grens gezet op 0dB max. Output een frequentie die je net wel/kan horen bij een bepaald dB volgens het audiogram. Houdt je dB meter in de hand en speel met het volume van je boxen totdat je het geluid net wel/niet hoort. Als je deze grens zit heb je je speakers geijkt en kan je de waardes van de frequentie aanpassen en een gehoortest uitvoeren. Echt heel betrouwbaar lijkt het me eigenlijk niet maar het geeft wel een indicatie.

Je moet je er eens in verdiepen aangezien ik denk dat je idee van decibellen en geluid nogal overhoop ligt.

Decibel, is daarnaast geen eenheid, maar een dimensieloze verhouding. Deze verhouding kan worden gebruikt om een schaal voor geluidsintensiteit te beschrijven. Geluidsintensiteit is het vermogen per oppervlakte eenheid van een geluidsgolf in een bepaalde richting (W/m2). Het verschil tussen geluidsintensiteit welke je net hoort en welke als pijnlijke worden ervaren is een verschil van een factor 10000000000000. Om deze verschillen voor mensen wat begrijpelijker te maken wordt een logaritmische schaal genomen en wordt 10000000000000 herschreven tot 10^12. Het logaritme van 10^12 is 12, en zo heb je een schaal die loopt van 1 tot 12. Dit wordt om de een of andere manier die ik zo niet weet vertienvoudigd tot 10 - 120 et voila je hebt zo ongeveer je decibel schaal.

Literatuur beschikbaar op het internet kan dit overigens veel beter uitleggen dan ik.
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 apr 2015 23:23 
 
Hardtraxxer

stefaneke schreef:
Mijn vraag komt eigenlijk neer op het volgende, hoe maak ik een hoortest na waar ik vervolgens mee kan meten en een audiogram van kan maken?

Je zal de dB moeten meten met een dB meter buiten je speaker. Het is niet zo dat als je een signaal kan instellen van 40dB op je computer welke door je monitor gejaagd wordt. Als je aanneemt dat dit kan dan wordt er wel een signaal van 40dB uitgestuurd maar je kan onafhankelijk van je input signaal wel je boxen harder of zachter zetten. Daarom wordt in de audio-wereld de grens gezet op 0dB max. Output een frequentie die je net wel/kan horen bij een bepaald dB volgens het audiogram. Houdt je dB meter in de hand en speel met het volume van je boxen totdat je het geluid net wel/niet hoort. Als je deze grens zit heb je je speakers geijkt en kan je de waardes van de frequentie aanpassen en een gehoortest uitvoeren. Echt heel betrouwbaar lijkt het me eigenlijk niet maar het geeft wel een indicatie..


Ah dus toch die dB meter er bij pakken om zo maar te meten hoe hard het geluid daadwerkelijk word waargenomen. Na de vraag gepost te hebben ben ik ook nog even verder gaan zoeken en kwam idd op het verhaal dat 0 dB als max wordt gesteld in een DAW. Geluid opzich, het berekenen ervan etc., snap ik wel, heb ook natuurkunde op school maar met die dB was ik dus even in de war.

Binnenkort maar is een dB meter op school ophalen en maar is wat sine waves op een rijtje zetten. Ben er wel van overtuigd dat als je die dB meter de sines laat meten in een ruimte vol isolatie de resultaten van de hoortest ook redelijk betrouwbaar kunnen worden.

Thanks voor het uitgebreide antwoord!
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mei 2015 13:00 
 

Camelphat wil niet meer groter worden dan dit in Cubase. Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen?

Afbeelding

opnieuw installeren enzo al geprobeerd, werkt not.
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 mei 2015 15:57 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ik krijg geen input in mijn RME Digicheck, hij kan mijn geluidskaart niet vinden.
Moet ik een externe aanschaffen?
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 mei 2015 15:56 
 
Hardtraxx Elite

Socializerz schreef:
Ik heb met Sylenth.1 een probleem in een van mijn projecten, zodra ik op play druk schieten alle pitchwheels
Afbeelding
naar -4.06
Ik heb al gecheckt en er staat nergens een automation clip die dit veroorzaakt.. Het gebeurt met alle Sylenths die ik open, ook als ik een nieuwe maak zegmaar.. Iemand die dit heeft gehad en het heeft opgelost? :/

edit: het gebeurt ook bij Synapse Dune dat de pitchwheel omlaag schiet


Pitchweel kan in midi geconfigureerd zijn net als velocity enzo, heb je dat ook gecheckt?
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 mei 2015 17:34 
 
Hardtraxx Elite

Heb je iets van een midi keyboard aangesloten?
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2015 00:57 
 
Hardtraxx Elite

Sorry dan zou ik het niet weten :(
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2015 11:14 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Socializerz schreef:
Ook niet


Het is toch echt een midi signaal die dat veroorzaakt denk ik. MIDI CC01 zal de oorzaak zijn gok ik.
Standard MIDI Continuous Controllers (CC's)..

Waarschijnlijk heb je een stukje software ergens draaien wat dit veroorzaakt.

Daw van keuze?
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2015 11:45 
 
Hardtraxx Addict

Sylenth opnieuw installeren kan misschien ook helpen als het echt niet is terug te leiden naar een automation.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jun 2015 12:39 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Dat heb ik ook met mijn MIDI controller (Reloop Mixage). De gains schieten (verschillende) kanten op als ik een track inlaad. Ook tijdens het spelen veranderen ze soms uit het niets. Had ik trouwens op mijn PC, en nu op mijn iMac dus volgens mij kan het niet echt aan de software liggen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 jun 2015 14:44 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Socializerz schreef:
Gebruik FL10, en er runt niks anders als normaal

Is waarschijnlijk maar tijdelijke oplossing (als het überhaupt al werkt) maar draai wat aan dat wiel zodat ie terug gaat naar wat het moet zijn, ga naar last tweaked in tools, en selecteer "Init song with this position". Die functie heeft me al vaker de kop gekost, ik weet namelijk niet hoe je em uit zet (iemand?) maar zou voor jou moeten helpen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jun 2015 18:34 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

KRK RP6 G3, aanrader?
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 jun 2015 19:42 
 
Hardtraxx Elite

Raven schreef:
KRK RP6 G3, aanrader?

Zeker!
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jun 2015 15:34 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 591&type=1 iemand die weet of dit te fixen is? :P

voor de mensen die het niet kunnen zien:

Rekordbox deskundigen aanwezig? Is het mogelijk 2 xdj1000's en een cdj900 tegelijkertijd te verbinden met rekordbox? Als ik het probeer komt de cdj900 er tussen te staan als "other device" .. De cdj900 verbinden zonder dat de XDJ's verbonden zijn lukt wel..
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jun 2015 17:22 
 
Hardtraxx Elite

Kan beter hier denk ik ofniet?

http://www.hardtraxx.nl/forum/dj-s-corner/problemen-hulp-met-dj-gear-topic-t7777-2675.html#p1496276
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 jun 2015 15:24 
 
Hardtraxx Elite

Ik ben bezig met het maken van een soort cd mix van mijn favo tracks in logic maar sommig tracks zijn 148 bpm. Deze wil ik stretchen naar 150 bpm maar als ik dat doe met de logic time & pitch machine gaat de kwaliteit gigantisch achteruit. Weet iemand hoe ik tracks kan stretchen met minder kwaliteitsverlies?
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 jun 2015 15:33 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Doe ik altijd buiten logic in Audacity even. Effecten -> Tempo Versnellen. Kun je gewoon in Logic in je project blijven werken zonder steeds die verschillen eruit te moeten bouncen etc.
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 jun 2015 15:40 
 
Hardtraxx Elite

TiMOTHYb schreef:
Doe ik altijd buiten logic in Audacity even. Effecten -> Tempo Versnellen. Kun je gewoon in Logic in je project blijven werken zonder steeds die verschillen eruit te moeten bouncen etc.

Bedankt! :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 jun 2015 19:19 
 
Artiest
Avatar gebruiker

Ableton Live heeft voor stretchen ook een erg goed algoritme.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 jul 2015 23:31 
 
Hardtraxxer

Hallo mensen,

Ik ben van plan deze week een nieuwe PC te kopen speciaal voor het produceren. Mijn budget ligt tussen de 800 en 900 euro.

Nu heb ik dit samengesteld, zou graag willen weten of dit het beste is wat ik kan krijgen voor dit geld.

http://i60.tinypic.com/8zl3ic.png

Afbeelding
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 jul 2015 23:36 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ziet er goed uit, alleen de voeding ken ik niet. Maar met een aantal reviews kom je er wel achter of het een goede voeding is.
Neem aan dat je niet gaat gamen en de interne video processor gaat gebruiken?
Hij is in ieder geval snel genoeg!
Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 34  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner