Klein vraagje maar ik wil graag mijn kennis uitbreiden over bepaalde producer dingen. Ik weet hoe veel dingen werken maar op gevoel. Ik kan soms niet helemaal goed uit leggen wat ik nou aan het doen ben (Meerdere zullen dit vast kennen). Iemand hier toevallig in de beschikking van een pdfje, link, jargon of woordenboek voor de termen die we meestal in het produceren gebruiken?
Heb je skype? Wil je wel een keer helpen. Heb zo geen pdf maar je kunt me altijd een bericht sturen als je specifiek iets wil weten. Ik ga nu eten maar daarna wil ik best wel even wat schrijven over general productie stuff..
Oke ik ga maar gewoon beginnen met wat termen, misschien niet 100% correct maar dit is iig hoe ik het gebruik
Ik produceer meestal in 4 verschillende "stages". Deze stages overlappen elkaar voortdurend in de praktijk maar voor de handigheid doe ik even alsof het netjes achter elkaar gebeurt.
Compositie Hiermee wordt meestal het maken van een track bedoelt. Wanneer speelt welk instument wat. Het arrangeren van het nummer. Hier komt de lead erin, hier de snare, hier de kick enz hoort hier allemaal bij. Ook welke melodieën er gespeeld worden valthieronder. Het is eigenlijk het bedenken van de track zonder bezig te zijn met hoe het precies moet klinken.
Sound Design Dit gaat erom hoe synths precies klinken. Na het maken van een compositie ga ik meestal kloten met sound design. Heel precies alle knoppen van de synths instellen totdat het precies klinkt zoals ik wil.
Mixdown Midown is alles wat te maken heeft met volume. Dat zijn dus de volumes van al je kanalen instellen maar ook equalizers/compressoren e.d. vallen onder mixdown omdat deze invloed hebben op het volume.
Master Pas als de hele track af is ga ik masteren. Veel mensen laten dit doen omdat er meestal akoestische fouten uit worden gehaald. Het is dus heel verstandig om dit in een andere studio te doen dan waarin je de mixdown doet. Tegenwoordig gebruiken mensen de master vooral om de track maar zo luid mogelijk te krijgen maar eigenlijk is masteren het klaarmaken van een track voor de release.
Hier is mijn beschrijving van wat veelgebruikte effecten, hier zijn een hoop tutorials voor te vinden als je meer info wilt hebben.
Equalizer Een equalizer versteld het volume van verschillende frequenties. Je kan bijvoorbeeld het volume van het gebied rond de 600 Hz omlaag halen en dat van 12000 Hz omhoog als je dat beter bij de sound vind passen.
Reverb Galm. 2 verschillende soorten: Reverb en early reverb. Early reverb komt een paar milisec na je sound en is heel kort en de normale reverb komt daarna en is veel langer, meestal een paar sec. Reverb zijn eigenlijk allemaal kopieën van het originele geluid met een vertraging.
Delay Delay kopieert het geluid en plaatst het iets later als effect.
Distorion Distortion laat het geluid expres clippen. Clippen is wanneer het geluid over de 0 decibel grens gaat. Dit kan niet dus wordt het afgekapt. De manier hoe het geluid wordt afgekapt zorgt voor verschillende effecten en verschillende distortions kappen het dus verschillend af voor een verschillend geluid.
Nog een paar andere termen Sidechain Sidechain is wanneer je het volume van kanaal 1 op het volume van kanaal 2 laat reageren. Meestal wordt dit gedaan met een kick en lead. Zeker in de house waar je korte kicks hebt is het handig om het volume van je lead op de kick te reageren. Je kick komt namelijk harder door als het volume van de lead tijdens de kick even omlaag gaat en daarna weer omhoog. Zo kun je je lead erg sterk en luid hebben zonder dat het tenkoste gaat van de kick. Hardstyle kicks zijn meestal erg lang dus heeft het weinig zin om hierop te sidechainen dus wordt meestal alleen de punch gebruikt voor sidechain om een hardere punch te krijgen in je mix. Maar sidechain gebeurt niet alleen op kicks en leads. Ik gebruik zelf ook sidechain op mijn reverb. Ik heb mijn reverb altijd op een apart kanaal zodat ik hem kan eq'en (lage reverb klinkt rommelig dus ik knip dat eraltijd uit met een highpass met hele lage helling zodat ik meer hoog heb dan laag, zo kan ik meer reverb gebruiken zonder dat het rommelig klinkt) en hem kan sidechainen met de lead. Wanneer de lead speelt duikt mijn reverb iets in zodat je een sterke, cleane lead hoort die niet verdrinkt in reverb maar zodra de lead stopt komt het volume van de reverb weer omhoog om de leegte op te vullen.
Gated kicks Gated kicks worden tegenwoordig niet meer zoveel gebruikt maar waren vroeger erg populair in de hardstyle. Het is eigenlijk een diepe kick met veel minder distorion en een veel kortere tail met veel reverb. Voorbeeld: Delete - Formula
Stereo imaging Bij stereo imaging ben je bezig met waar je geluiden liggen in het stereobeeld. Je kunt je leads bijvoorbeeld dikker krijgen door sommige synths verder in het midden te zetten en andere verder naar buiten. Ik heb mijn kick altijd compleet mono. Je bass wil je sowieso mono houden om phasing problemen te voorkomen. De fapfilter pro-q heeft een hele leuke functie namelijk side/mid eq. Ik kan het zelf wel gaan uitleggen maar dat kan dit filmpje veel beter dus als je daar in geïnteresseerd bent moet je die even gaan kijken :
Ik vind het wel genoeg voor nu, grote kans dat verschillende mensen het niet helemaal eens zijn met hoe ik sommige dingen heb neergezet, dit is een beetje hoe ik de termen gebruik en het klopt wel redelijk. Als iemand een verbetering/aanvulling heeft hoor ik het graag. Ook als er nog termen zijn die je wil weten, laat maar horen!
Ik ben van plan om een PC voor het produceren te kopen. Mijn budget is rond de 400 - 500. Is een videokaart nodig of niet?
Geen goeie nee. Probeer zo hoog mogelijke processor met zoveel mogelijk ram, dat is het belangrijkste.
Plus een goede harde schijf voor je DAW/programma's (bij voorkeur SSD), mocht dit binnen je budget passen!
Budget is 400-500 dus dan is een ssd geen optie, want dan zit je al aan 175 euro voor de ssd.
Ik zou overigens met dit budget nog even doorsparen. Een externe geluidskaart is ook echt aan te raden. Voor 400-500 euro heb je echt een budget computer. Dat is voor produceren gewoon niet geschikt. Dan loop je snel tegen de beperkingen aan van je systeem en wil je iets anders. Beter doorsparen anders is het zonde van je geld.
Dat valt reuze mee. Als je een beetje goed zoekt heb je al een ssd voor 50 euro ( dan heb je natuurlijk weinig GB, maar is alleen voor je DAW en eventueel je besturingsysteem ). Kan je natuurlijk ook aanvullen met een gewone harde schijf. Ik heb zelf ook een ssd en ik merk erg veel verschil in snelheid.
Overigens is je processor en RAM geheugen wel wat belangrijker bij het producen.
Dat valt reuze mee. Als je een beetje goed zoekt heb je al een ssd voor 50 euro ( dan heb je natuurlijk weinig GB, maar is alleen voor je DAW en eventueel je besturingsysteem ). Kan je natuurlijk ook aanvullen met een gewone harde schijf. Ik heb zelf ook een ssd en ik merk erg veel verschil in snelheid.
Overigens is je processor en RAM geheugen wel wat belangrijker bij het producen.
Ik zou toch echt een ssd van 256 nemen. Dan kun je ook je plugins erop hebben. Maar buiten die ssd ga je voor 400/500 gewoon geen pc hebben die erg geschikt is voor produceren. Of je moet tweedehands gaan zoeken.
Hey, ik heb een vraagje.. Ik heb een probleem met mijn sound uit Sylenth.
Als ik mijn saw sound afspeel dan zit er een irritante hard begin aan de sound. Dit terwijl hij langzaam op zou moeten lopen(zonder dat harde begin). De luidheid van de sound loopt ook langzaam aan op. Het rare is dat ik hier geen last van heb als ik het vanaf een later punt pas afspeel (hieronder twee snippets gedropt om het te verduidelijken).
Ik heb van alles geprobeerd. Release aanpassen, alle plugins op de mixer er af gehaald maar het blijft aanwezig.
Zonder irritante sound [zippy]http://www21.zippyshare.com/v/gvnbGX9C/file.html[/zippy]
Met irritante sound [zippy]http://www9.zippyshare.com/v/OW59pIjQ/file.html[/zippy]
Het zou vast iets simpels zijn maar ik zie het niet. Iemand enig idee?
Ik ga binnenkort een iMac kopen (27"). Wil eens aan de gang met Logic, en daarnaast was mijn PC nog het enige niet Apple product in huis. Ik wil mijn systeem wat gaan gebruiken om met Logic aan te gang te gaan, en daarnaast wat te kunnen gamen. De nadruk ligt niet op het gamen, dus een super videokaart hoeft niet.
Wat raden jullie mij aan? Zal ik gewoon voor de standaard 27" gaan, of is het misschien wel wenselijk om voor een van onderstaande opties te gaan in verband met het gebruik van Logic. Is dat het verschil in prijs waard?
3,4-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,8 GHz 3,5-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,9 GHz
Ik ga binnenkort een iMac kopen (27"). Wil eens aan de gang met Logic, en daarnaast was mijn PC nog het enige niet Apple product in huis. Ik wil mijn systeem wat gaan gebruiken om met Logic aan te gang te gaan, en daarnaast wat te kunnen gamen. De nadruk ligt niet op het gamen, dus een super videokaart hoeft niet.
Wat raden jullie mij aan? Zal ik gewoon voor de standaard 27" gaan, of is het misschien wel wenselijk om voor een van onderstaande opties te gaan in verband met het gebruik van Logic. Is dat het verschil in prijs waard?
3,4-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,8 GHz 3,5-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,9 GHz
Ik zou zelf een zo snel mogelijke CPU kiezen maar het werkgeheugen nog even op 8GB laten staan. Bij Apple betaal je namelijk de hoofdprijs voor zo'n RAM upgrade terwijl je het zelf voor een fractie van de kosten kan doen Zeker bij een iMac is je werkgeheugen heel makkelijk te upgraden! i7 heeft in dit geval wel een snelheidsboost ten opzichte van de i5, dus dat zou de ideale keuze zijn..!
Oké, dan kan dat geheugen dus prima later. Ik zie nu trouwens dat die i7 (via de store) enkel te selecteren valt bij het duurdere model met de betere videokaart. Dat wordt dus weer een verschil van €300..
Kun je bij die nieuwe imac's ook nog steeds makkelijk upgraden?
Bij macbook gaat dat namelijk niet meer. Weet niet of die nieuwe constructie ook al is toegepast bij imac.
Ik zou altijd gaan voor de hoogst mogelijke cpu die je kunt betalen. In jouw geval dus gaan voor die i7.
Werkgeheugen is nog steeds te upgraden! Dit zit niet ingebakken op het logic board zoals bij de nieuwste MacBooks. Aan de achterkant, boven de ingang voor de stroomtoevoer zit een klein klepje waarmee je je werkgeheugen kan upgraden Overigens is een CPU upgrade zelf ook te doen, maar dan moet je wel aardig technisch onderlegd zijn en vooral niet te bang zijn In deze Macs zit namelijk gewoon een desktop CPU op een standaard socket, maar dan moet je wel het hele glaspaneel eraf halen en weer veilig terug zien te plaatsen!
Ik ben absoluut geen serieuze producer, maar ik vind het op z'n tijd wel leuk om even te gaan klooien met FL Studio. Vroegah wel een paar housenummers gemaakt, maar me nooit verdiept in hardstyle produceren. Omdat ik er de tijd niet voor heb ga ik me hier ook niet serieus mee bezig houden, dus vroeg ik me af wat nou goede download packs zijn (legale vraag? zo nee verwijder dan maar) om hardstyle mee te produceren. Thanks!
Vraag 1 ik ben sinds deze week troste eigenaar van virus ti snow. nu heb ik het probleem wanneer ik hem in logic gebruik het geluid ervan heel zacht is, weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?
Vraag 2 Virus kan je ook gebruiken als geluidskaart, raden jullie dit aan is zou dit beter zijn als mijn geluidskaart van 150 euro die ik al had?
Geluid uit een virus inkt present bijvoorbeeld is altijd zacht. Dit komt omdat de virus een grote headroom heeft, heel normaal dus. Virus kun je inderdaad als geluidskaart gebruiken maar persoonlijk gebruik ik liever mijn 2i2. Welke geluidskaart heb je?