Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1 ... 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117 ... 261  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 apr 2021 19:41 

Hardtraxx Veteran

Als ik beelden uit Brazilië en India kan ik alleen maar meer gefrustreerd raken met de wappies in ons land (met 8 zetels) die van de lockdown af willen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 apr 2021 19:49 

Hardtraxx Veteran

makrooy schreef:
Als ik beelden uit Brazilië en India kan ik alleen maar meer gefrustreerd raken met de wappies in ons land (met 8 zetels) die van de lockdown af willen.

Echter zouden we om meerdere redenen geen Braziliaanse taferelen krijgen in NL zonder lockdown.
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 apr 2021 21:44 

Kraak... Piep...

makrooy schreef:

Er zit wel echt een enorm verschil tussen derde wereldlanden zoals India en Brazilië en wij als Nederland met een compleet andere standaard voor zorg, hygiëne, klassensamenleving en nog 100000000 andere zaken.

Ben het met je eens verder dat mensen te snel van die lockdown af willen, vaak toch alleen voor eigen gewin. Het is pas over wanneer iedereen een spuit in zich heeft, zoals vanaf dag 1 al werd gezegd.

Maar deze vergelijking werkt totaal niet en de regering en instanties hier moeten gewoon beoordelen wat adequaat voor ons en onze capaciteiten is, en niet al die zelfverklaarde experts die voor dit gebeuren 0 interesse in virologie hadden.

Het gros van Nederland heeft common sense, als de kortzichtige en slecht geïnformeerde meningen van die simpelen er enigszins toe deden waren we als land allang ten onder gegaan.
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 apr 2021 23:15 

Hardtraxx Veteran

Je hebt een punt, maar vergeet niet dat ambulance files voor ziekenhuizen ook in London gebeurde, of 'westerse' steden/landen (zoals NY en Italië) ook te maken hadden met overtollig toestroming van dode lichamen die ze niet kwijt konden.

Wij zitten momenteel bijna aan 900 IC opnames. Dit ondanks maanden lang lockdown. Ik zie niet in waarom 'code zwart' situaties hier niet zouden kunnen gebeuren als we een populist aan de macht hadden die ons vrij verklaarde.

Behalve als je punt letterlijk is dat wij te snugger voor zo'n situatie zijn, dan fair.
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 apr 2021 00:49 

Kraak... Piep...

Je ziet de trend wel, een rechtse populist aan de macht bij een republiek (Brazilie, VS toen, Wit Rusland, Italie e.d.). Die staan daar puur om ideologie er doorheen te drukken, hun eigen portomonee te vullen en niet om het land of jou te helpen als het er op aankomt.

Het zijn dan ook vaak naïeve mensen die er voor zijn en voor stemmen. En het zijn ironisch gezien mensen die juist niet voor zichzelf kunnen denken en daarom achter de mening van iemand die maar roept wat hun aanstaat aanhollen, ofwel populisme (en dan zijn de rest schapen).

Het politieke klimaat en daarnaast ook alles om de zorg heen had wel 10000000x er voor gezorgd dat dit niet zou gebeuren. Dus ja als Nederland een of ander achterwaarts land was, ja dan zou de vergelijking er kunnen zijn, maar er zitten tientallen "maar alleen als" aan die vergelijking.

Maar het zou hier nooit zo ver gaan. Als de riemen te strak zijn gespannen hebben we commentaar, maar aan het begin van de lockdown was het grootste commentaar juist dat er niet genoeg werd gedaan. Dus om die kleine luide meerderheid hoef je je niet te bekommeren, die verzinnen na dit alles wel iets nieuws op om te janken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 apr 2021 03:36 

Hardtraxx Veteran

makrooy schreef:

Vooral zo´n feestdag als Holi waar iedereen massaal de straat op gaat en verf poeder op ieders gezicht smeert zal wel lekker geholpen hebben.
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 apr 2021 09:22 

Hardtraxx Veteran

Mark With A Tarrel schreef:
makrooy schreef:

Vooral zo´n feestdag als Holi waar iedereen massaal de straat op gaat en verf poeder op ieders gezicht smeert zal wel lekker geholpen hebben.

Schijnbaar voornamelijk verkiezingsbijeenkomsten waarin de huidige leider zonder enige vorm van restricties en crowd control zijn verhaal deed. Dat bleken later superspreader events te zijn. Schrijnend, want het was al heel veel vroeg in de pandemie duidelijk dat dit soort dingen niet kunnen tot er massaal gevaccineerd is. Blij dat we dit in Nederland toch beter in de hand hebben.
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 apr 2021 09:25 

Hardtraxx Veteran

Pedaalemre schreef:
makrooy schreef:

Echter zouden we om meerdere redenen geen Braziliaanse taferelen krijgen in NL zonder lockdown.

Want? Nederland is meer dichtbevolkt dan Brazilië en doordat alles redelijk dicht op elkaar zit zouden er dan ook heel veel reisbewegingen en verspreidingen plaatsvinden lijkt mij.
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 apr 2021 11:09 

Hardtraxx Veteran

SL8492 schreef:
Pedaalemre schreef:
makrooy schreef:

Want? Nederland is meer dichtbevolkt dan Brazilië en doordat alles redelijk dicht op elkaar zit zouden er dan ook heel veel reisbewegingen en verspreidingen plaatsvinden lijkt mij.

Eerste alinea van BB..
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 apr 2021 11:25 

Hardtraxx Addict

Thierry is toch ook gewoon een rechtse populist?
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 apr 2021 11:36 

Kraak... Piep...

Paling schreef:
Thierry is toch ook gewoon een rechtse populist?

True, als hij als enige partij de macht dan ook zou hebben zoals in een Brazilie of als zijn partij een overwicht in de kamer zou hebben (zoals bij de VS of Italie) dan zouden we nog verder van huis zijn puur uit egoïsme. Zelfde met Van Haga over een beter NL terwijl hij zelf iedereen leegtrekt als pandjesmelker. Dit geldt eveneens voor linkse populisten, allemaal veel praatjes over hoe het beter gaat terwijl het in de realiteit niet beter wordt. Maar veel mensen horen dat liever want dan hoeven ze er niet over na te denken en wanneer het misgaat kunnen ze iemand de schuld geven, terwijl het eigenlijk juist hun eigen schuld is.

SL8492 schreef:

Voor jou nog even herhalen dus.

Als je er vanuit gaat dat meer dan de helft van NL niet verder kan denken dan zijn neus lang is, die zelfde neus niet ophaalt voor een shitload aan doden, ons complete politieke systeem omgooit, onze zorg, leefomgeving en standaard voor hygiëne net zo slecht is als India of Brazilie met zijn ganges en favela's. Ja dan misschien kan het een beetje op die landen lijken.

En dan hou je nog buiten beschouwing dat toen het slecht ging in 2020, Half NL alsnog commentaar had (ook je rechtse en linkse populisten) waardoor we striktere regels kregen. En bij commentaar op langdurige onterechte regels, het werd afgeschaald. Bij die landen word je bij opstand of commentaar gewoon hardhandig neergemept of neergeschoten zonder gevolgen. Hier word je even van een veldje gejaagd en zie je dat het gros van NL die zelfde onredelijke protesten (of buitensporig geweld van de ME) afkeurt. En dan luistert de regering alsnog in zekere zin wel wanneer het redelijk is met de cijfers.

Moraal van het verhaal is dat je gewoon geen rechtse of linkse populisten aan de macht wilt, dat is het enige, en je ziet nog steeds dat het gros van NL te nuchter is voor die onzin.
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 apr 2021 12:58 

Hardtraxx Veteran

Ja maar dat is meer een uitleg voor waarom het niet zo ver komt dat we een populist hebben die alle maatregelen in de prullenbak zou gooien. Dit gaat meer om hypothetische situatie waarin we geen lockdown hebben. Emre bedoelt volgens mij dat het hier zonder maatregelen niet zo ver zou komen. Snap daarom ook niet waarom hij naar jouw verhaalt verwijst.

Correct me if I'm wrong hoor.
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 apr 2021 13:06 

Kraak... Piep...

Het is ook hypothetisch, want het kan in de realiteit niet, wat Emre ook zegt. Waarom zou je er dan druk of boos over maken. Je gaat toch ook niet boos op anderen worden om een situatie die hypothetisch mogelijk is maar niet realistisch is, doe dat dan wanneer het realistisch is.
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 apr 2021 13:18 

Hardtraxx Veteran

Broken Balance schreef:
Het is ook hypothetisch, want het kan in de realiteit niet, wat Emre ook zegt. Waarom zou je er dan druk of boos over maken. Je gaat toch ook niet boos op anderen worden om een situatie die hypothetisch mogelijk is maar niet realistisch is, doe dat dan wanneer het realistisch is.

Volgens mij overschat je Emre hier, die zegt letterlijk dat we geen Braziliaanse taferelen krijgen zonder lockdown. Natuurlijk is het hypothetisch en weet zelf ook wel dat het hier niet zou gebeuren. Maar de frustratie ligt hem bij het feit dat we mensen hebben die wel alle maatregelen willen loslaten.
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 apr 2021 13:29 

Hardtraxx Veteran

Huidige stand van IC bezetting, aantal doden en 10.000-den uitgestelde operaties is met strenge lockdown, afstand houden en alle andere maatregelen.
Volgens mij hoef je geen raketgeleerde te zijn om te bedenken wat er zou gebeuren als je alle maatregelen maar lekker los laat. Dit is geen virus om fijn poker mee te spelen. Misschien geen Braziliaanse toestanden hier, maar kijk even hoe het begin dit jaar in Londen ging.
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 apr 2021 13:33 

Hardtraxx Veteran

makrooy schreef:
Volgens mij overschat je Emre hier, die zegt letterlijk dat we geen Braziliaanse taferelen krijgen zonder lockdown. Natuurlijk is het hypothetisch en weet zelf ook wel dat het hier niet zou gebeuren. Maar de frustratie ligt hem bij het feit dat we mensen hebben die wel alle maatregelen willen loslaten.

Dat is inderdaad lastig. Ik denk dat je daarin ook goed moet nadenken over hoe je die mensen met kan overtuigen dat dit soort dingen echt onverstandig zijn, zoals je dus bijvoorbeeld nu in India en Brazilië ziet waar het duidelijk fout gaat.
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 apr 2021 12:58 

Hardtraxx Veteran

Topdrukte op de ic: ‘De ovaties zijn verstomd. Nu staat er beveiliging voor de ingang’

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd0da3a9/

Citaat:
Zorgmedewerkers, nog moe van de eerste coronagolf, kunnen de drukte op de ic amper bijbenen. In het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg lopen ze op hun tandvlees.

‘Een jaar geleden overviel de ziekte ons’, vertelt ic-verpleegkundige Isabella van Turnhout (37) in een dienstkamer op de ic-afdeling van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg. ‘Het overkwam heel Nederland, iedereen was bang en bleef thuis. Het was zo stil op straat. Als ik nu na mijn dienst naar huis fiets, moet ik zigzaggend langs mensen die vrolijk in groepjes bij elkaar zitten.’
Het is opnieuw alle hens aan dek op de intensive care van het Tilburgse ziekenhuis, net als een jaar geleden. En weer, of beter: nog steeds, is corona de grote boosdoener. Toch is er ook veel anders.

Heel Nederland heeft het de laatste dagen alleen over versoepelingen, terwijl de ziekenhuizen voller raken. Die contradictie raakt ook intensivist Rob Wilting (45). ‘We zitten aan de grens van onze ic-capaciteit’, zegt hij dinsdagmorgen na zijn nachtdienst, met vermoeid gezicht. ‘Maar wat hier binnen deze muren gebeurt, begint steeds meer een ver-van-mijn-bedshow te worden voor de mensen buiten.’

Cadeaus

Van Turnhout: ‘Vorig jaar werden wij zorgmedewerkers als helden gezien. We kregen gebak en andere cadeaus, er werd voor ons geklapt. De ovaties zijn verstomd. Nu staat er beveiliging bij de ingang van de ic.’
Want sommige familieleden wensen zich niet aan de bezoekregeling te houden: twee keer een halfuur voor één persoon per dag. Zij willen vaker, of met meer familieleden, naar hun geliefde aan het beademingsapparaat.
‘Vorig jaar hadden we een heftige, maar achteraf gezien korte piek’, aldus ic-arts Wilting. Toen was bijna alle reguliere zorg afgeschaald: zo’n 80 procent van de normale operaties werd uitgesteld. Daardoor konden extra hulptroepen van andere ziekenhuisafdelingen, maar ook van buiten de zorg, worden gemobiliseerd voor de verzorging van covidpatiënten.

Nu is er vanaf november een hoge ic-bezetting die in de loop van de maanden steeds nijpender is geworden, terwijl de reguliere zorg ‘maar’ 40 procent is afgeschaald. Dat betekent niet alleen veel minder hulptroepen, maar ook extra druk op zorgmedewerkers die nog moe zijn van de eerste golf vorig jaar. Mede daardoor ligt het ziekteverzuim met 9 à 10 procent twee keer zo hoog als normaal. Ook zijn er zorgmedewerkers die vanwege de hoge werkdruk een baan buiten de zorg zoeken.
‘Vorig jaar was onze grootste zorg: zijn er genoeg mondkapjes en beschermende kleding beschikbaar’, zegt verpleegkundige Van Turnhout. ‘Nu is het: hoe lang houden we het nog vol? Ik werk in een reeks van zestien dagen achtereen, met maar één dag vrij. Normaal heb ik als ic-verpleegkundige één patiënt die ik bewaak. Nu zijn het twee à drie patiënten. Je werkt niet alleen harder, ook je taken en verantwoordelijkheden zijn twee keer zo zwaar. Het gaat wel om mensenlevens.’

Nood-ic

Het Tilburgse ziekenhuis, waar eind februari vorig jaar Nederlands eerste coronapatiënt werd binnengebracht, heeft in normale omstandigheden maximaal vier units met elk acht ic-bedden. Door afschaling van de reguliere zorg is in het chirurgisch dagcentrum ‘een nood-ic’ gecreëerd. In totaal heeft het ziekenhuis momenteel 39 ic-bedden, waarvan de helft is bezet met coronapatiënten.
‘We zouden qua materiaal nog kunnen opschalen tot 51 bedden’, aldus intensivist Wilting. ‘Maar qua personeel kunnen we dat niet aan. De rek is eruit.’
Natuurlijk, als patiënt 40 zich opeens aandient op de ic, dan wordt die nog wel geaccepteerd. En er worden ook patiënten verplaatst naar andere ziekenhuizen. Maar die raken ook steeds voller.
Volgens de modellen wordt de piek van de huidige coronagolf volgende maand bereikt. Ic-arts Wilting wordt niet vrolijk van dat vooruitzicht. Hij wil geen paniek zaaien, maar waarschuwt openlijk voor het scenario van code zwart: wanneer ziekenhuizen niet iedere patiënt meer kunnen opnemen.
‘Daarvoor zijn gelukkig duidelijke protocollen, tot aan de dobbelsteen aan toe’, aldus Wilting. ‘Want als zorgmedewerker kun je moeilijk nee zeggen tegen iemand die doodziek is. Maar laten we alsjeblieft ver van dat scenario blijven.’

Brandbrief

Samen met intensivisten van de andere Brabantse ziekenhuizen heeft hij dit weekeinde een brandbrief aan coronaminister Hugo de Jonge geschreven. Ze vragen aandacht voor het feit dat ‘de Nederlandse bevolking niet lijkt te beseffen hoe dicht we ons momenteel bevinden bij het moment dat de grens van onze ic-capaciteit bereikt wordt’.
Ze hadden de open brief al een paar weken geleden willen schrijven, zegt Wilting. Want nu lijkt het alsof de ziekenhuizen zich vooral tegen de versoepelingen keren. ‘We zijn niet per se tegen versoepelingen’, aldus de ic-arts.
‘Maar we zijn bang dat steeds minder mensen zich aan de regels houden, zoals afstand houden en handen wassen. De zorg piept en kraakt, het personeel is moe, we kunnen er niet veel meer bij hebben. Vorig jaar was iedereen alert op corona, dat besef lijkt helemaal weg.’
De behandeling van coronapatiënten op de ic is grosso modo hetzelfde gebleven. Wel wordt andere medicatie via het infuus gegeven. Vorig jaar was dat een antimalariamiddel, nu twee ontstekingsremmers. Ook de beademing is gefinetuned.
De ligtijd is niet veranderd. De ene patiënt ligt er een paar dagen tot een week, een andere zes weken. De gemiddelde leeftijd is gezakt, maar dat heeft volgens Wilting vooral te maken met het feit dat de meeste oudere mensen gevaccineerd zijn.
Leeftijdgenoot
‘We zien nu veel vijftigers en zestigers, maar ook jongere patiënten’, aldus Van Turnhout. ‘Laatst werd ’s nachts een leeftijdgenoot binnengebracht, een vrouw van 37 jaar die ik samen met een arts heb geïntubeerd. Gelukkig was zij na een week zodanig hersteld dat ze de ic kon verlaten.’
Ze ziet ook vaker dan vorig jaar verbazing en verwarring van binnenkomende patiënten. ‘Dan lees je de angst in hun ogen’, aldus de ic-verpleegkundige. ‘Een blik van: ik dacht, dat overkomt me niet. Het kan dus iedereen overkomen.’
Van Turnhout heeft ook eens een man als patiënt behandeld, van wie op dat moment twee broers eveneens op de ic lagen: ‘Die zijn dus bij elkaar op bezoek geweest.’ Intensivist Wilting: ‘Je ziet ook vaker twee generaties in het patiëntenbestand, vader en zoon die tegelijk in het ziekenhuis liggen.’
Rond 20 procent van de coronapatiënten op de ic komt te overlijden. ‘Het idee dat bij veel mensen leeft: ‘Als ik op de ic beland, dan ga ik dood’, dat klopt dus niet. Zo'n 75 procent overleeft het’, aldus Wilting. Maar de overlijdenskans van een coronapatiënt is nog altijd twee keer zo hoog als van andere patiënten op de ic.

Emotioneel

Overlijdens blijven heftig en emotioneel, maar horen bij het vak, zegt Van Turnhout. ‘Sommigen komen acuut ziek binnen en overlijden binnen 48 uur. Anderen liggen wekenlang op de ic, zijn dan helemaal op en overlijden alsnog aan corona.’
Circa dertig coronapatiënten liggen op de gewone ziekenhuisafdeling. Het is gangbare praktijk om patiënten die niet al te ernstig ziek zijn vroegtijdig ‘met zuurstof’ naar huis te sturen. ‘Je ontlast er de ziekenhuiszorg mee’, zegt Wilting. ‘En mensen knappen vaak sneller op in hun eigen omgeving, begeleid door de huisarts. Het mes snijdt aan twee kanten.’

De nachtdienst van de ic-arts zit erop, hij vertrekt vermoeid naar huis. De ic-verpleegkundige trekt beschermende kleding aan en gaat naar haar patiënten. Maandag is nog iemand aan corona overleden, vertelt ze. ‘Ik vergelijk de situatie nu wel eens met een burgeroorlog in Afrika: je weet dat er iets speelt, maar er is nauwelijks aandacht voor’, verzucht ze. ‘De mensen hebben gewoon niet door wat er hier gebeurt.’
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 apr 2021 19:13 

Hardtraxxer

makrooy schreef:

Vind dit vrij kort door de bocht. Ik heb bij het stemmen corona op geen enkele manier meegerekend omdat dat toch klaar is na vaccineren en ik liever naar andere dingen keek. Het is niet alsof alle 8 die zetels van corona wappies komen (maar telt idd wel mee). Ik vond eerst de partij voor de dieren ook onzin omdat het leek alsof ze alleen de dierenliefhebbers op populistische wijze op hun liet stemmen maar het blijkt ook gewoon een degelijk partij. Ben daardoor ook wel op een andere manier gaan kijken naar politiek.

Broken Balance schreef:
Je ziet de trend wel, een rechtse populist aan de macht bij een republiek (Brazilie, VS toen, Wit Rusland, Italie e.d.). Die staan daar puur om ideologie er doorheen te drukken, hun eigen portomonee te vullen en niet om het land of jou te helpen als het er op aankomt.

Het zijn dan ook vaak naïeve mensen die er voor zijn en voor stemmen. En het zijn ironisch gezien mensen die juist niet voor zichzelf kunnen denken en daarom achter de mening van iemand die maar roept wat hun aanstaat aanhollen, ofwel populisme (en dan zijn de rest schapen).

Wat als je met die ideologie eens bent? Kan toch dezelfde mening hebben als dit soort rechtse of populistische politici? En het is wel een leuk woordje "populist" maar betekent niet dat de standpunten niet goed zijn ofzo. Ik denk al me hele leven voor mezelf en als ik dan op een conclusie uit kom die overeen komt met een populistische partij dan stem ik daar toch op? Hoef je niet gelijk naive voor te zijn. Vind het ook raar dat je praat alsof je het allemaal zo goed weet.

Je noemt trouwens mensen die op FvD stemmen schapen maar als ik het goed begrijp ook de GL stemmers die zo erg met het klimaatgebeuren meegaan. Beide, die een populaire mening volgen, zijn schapen maar waarom volgt een deel dan FvD en een ander deel dan GL terwijl die tegenstrijdige standpunten hebben? Dan zit er toch een stukje zelf nadenken bij lijkt me. De andere optie is dat je denkt dat ze alleen erop stemmen om dat ene onderwerp en niks anders. Dat kan en is vast ook aan de orde maar je kan niet gelijk alle stemmers van die partijen dan naive schapen noemen en in dat hokje plaatsen want het feit dat het er is betekent niet dat het geldt voor alle stemmers van die partijen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 apr 2021 21:13 

Hardtraxx Veteran

YWalen schreef:
makrooy schreef:

Vind dit vrij kort door de bocht. Ik heb bij het stemmen corona op geen enkele manier meegerekend omdat dat toch klaar is na vaccineren en ik liever naar andere dingen keek. Het is niet alsof alle 8 die zetels van corona wappies komen (maar telt idd wel mee). Ik vond eerst de partij voor de dieren ook onzin omdat het leek alsof ze alleen de dierenliefhebbers op populistische wijze op hun liet stemmen maar het blijkt ook gewoon een degelijk partij. Ben daardoor ook wel op een andere manier gaan kijken naar politiek.

Ohja kort door de bocht? 90% stemde op FvD met corona in achterhoofd. Bij 70% speelde het zelfs een grote rol. Hier hoef je niet eens een onderzoek voor te hebben, dat was toch allang duidelijk?

https://nos.nl/collectie/13860/artikel/ ... stemgedrag
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 apr 2021 21:29 

Hardtraxxer

Ja maar hoeveel van die hadden al FvD gestemd als er geen corona was? Dat weet je ook niet. Ging mij erom dat je ze corona wappies noemt alleen omdat ze FvD stemmen, wat ik onterecht vind. Je kan ook tegen de maatregelen zijn terwijl je bewust bent van de gevolgen je hoeft niet gelijk complot denker of wappie te zijn.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 apr 2021 21:33 

Hardtraxx Veteran

Ik heb 4 jaar geleden op FvD gestemd maar dit jaar bewust niet, puur vanwege het corona beleid (en een debiel aan de leiding, maargoed)
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 apr 2021 21:46 

Hardtraxx Veteran

YWalen schreef:
Ja maar hoeveel van die hadden al FvD gestemd als er geen corona was? Dat weet je ook niet. Ging mij erom dat je ze corona wappies noemt alleen omdat ze FvD stemmen, wat ik onterecht vind. Je kan ook tegen de maatregelen zijn terwijl je bewust bent van de gevolgen je hoeft niet gelijk complot denker of wappie te zijn.

Ik noem ze niet wappie omdat ze FvD stemmen. Ik stel alleen dat wappies FvD'ers zijn. Maar voor jou wil ik best FvD'ers ook wappie noemen hoor. Boeit mij niet.

Also, FvD was echt booming geweest als ze niet deze weg waren ingeslagen. Dus we hebben wel een idee. Stonden consistent rond 15 zetels voor het hele corona gebeuren. Mensen als ULTIMO zijn er vanaf gestapt omdat ze gewoon knettergek zijn geworden.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 apr 2021 22:00 

Hardtraxxer

makrooy schreef:

Zo interpreteerde ik dit anders wel (alsof of de 8 zetels die wappies zijn). Maar duidelijk nu, als het je toch niet boeit dan heeft de discussie niet zo'n zin verder lijkt me.
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 apr 2021 10:06 

Kraak... Piep...

YWalen schreef:

Wat als je met die ideologie eens bent? Kan toch dezelfde mening hebben als dit soort rechtse of populistische politici? En het is wel een leuk woordje "populist" maar betekent niet dat de standpunten niet goed zijn ofzo. Ik denk al me hele leven voor mezelf en als ik dan op een conclusie uit kom die overeen komt met een populistische partij dan stem ik daar toch op? Hoef je niet gelijk naive voor te zijn. Vind het ook raar dat je praat alsof je het allemaal zo goed weet.

Je noemt trouwens mensen die op FvD stemmen schapen maar als ik het goed begrijp ook de GL stemmers die zo erg met het klimaatgebeuren meegaan. Beide, die een populaire mening volgen, zijn schapen maar waarom volgt een deel dan FvD en een ander deel dan GL terwijl die tegenstrijdige standpunten hebben? Dan zit er toch een stukje zelf nadenken bij lijkt me. De andere optie is dat je denkt dat ze alleen erop stemmen om dat ene onderwerp en niks anders. Dat kan en is vast ook aan de orde maar je kan niet gelijk alle stemmers van die partijen dan naive schapen noemen en in dat hokje plaatsen want het feit dat het er is betekent niet dat het geldt voor alle stemmers van die partijen.

Het hele punt is ook dat je het er eens mee moet zijn. Anders zou populisme niet werken. Het mooie er aan is dat die ideologieën niet haalbaar zijn, niet realistisch zijn of gebaseerd zijn op onwaarheden. Ze bieden je ideale uitkomsten of situaties of verdraaien informatie zodat het haalbaar of de betere optie lijkt, maar dat is het niet. Ze houden ook bewust informatie weg wat hun tegenspreekt en hetgeen wat er wel doorkomt is fake news of linkse/rechtse indoctrinatie.

Het is een ideologie omdat het de ideale uitkomst is, het punt is dat wanneer het daadwerkelijk gebeurt je er achter zal komen dat het helemaal niet zo werkt en dat er tig nadelen aan zitten waar jij waarschijnlijk voor mag opdraaien, zie Brexit bijvoorbeeld. De aanstichters daarvan gebruikten ook populisme, onwaarheden. En zodra ze de meerderheid aan stemmen hadden, gingen ze er allemaal vandoor. Tot het punt waar ze een hertelling wouden doen omdat naar buiten kwam dat er onwaarheden waren verspreid. Toen kwamen ze speciaal terug om dat hard tegen te werken. En zo hebben ze hun ideologie (van een kleine groep) opgelegd aan dat land, zijn ze in de echte wereld er keihard op achteruit gegaan en de gevolgen er van hoeven zij niet voor op te draaien, want ze zijn pleite gegaan, een paar hadden zelfs bedrijven die er van geprofiteerd hebben door nationalisering.

Als je dan niet ziet wat daar aan de gang is heb je toch zo'n gigantisch bord voor je kop. Dat is die naïviteit, dat is populisme en dat hanteert de FvD, evenals andere partijen (links en rechts).

Het hele voor jezelf denken moet ook niet opgaan, je kan niet alles weten. Daarom hebben we experts op bepaalde gebieden die ons daarmee helpen. En wat je zegt, dat ik doe alsof ik alles weet, is niet omdat ik uit mijzelf alles weet, maar omdat ik luister naar en leer van anderen die meer weten over deze materie.

Het is trouwens zeker waar dat je populisme aan beide kanten hebt. Voor nu ging het voorbeeld op aan een reeks landen waar het qua corona enorm slecht gaat door de maatregelen. En daar staan nou eenmaal rechtse populisten aan de macht. Dus zo moeilijk is het dan niet een parallel te trekken naar de partij met een eveneens anti-coronabeleid, de FvD.

Een rechts beleid valt daar ook wel meer onder gezien rechts van origine altijd meer waarde hecht aan de rijken, multinationals en eigen ideologie dan links, wat meer sociaal georiënteerd is en anti het voorgenoemde. Beide gevallen zijn kortzichtig, altijd zo geweest, extremen zijn nooit goed en beiden hanteren populisme.
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 apr 2021 10:23 

Klimaatakkoord richting 2050 is dus ook een ideologie die gestopt moet worden (want praktisch gezien onhaalbaar), of juist een goede initatief om mensen de goede richting op te sturen?

Wat stem jij BB?
Vorige  1 ... 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117 ... 261  Volgende
Forumoverzicht » Off-topic » Off-Topic