YWalen wrote:
Wat als je met die ideologie eens bent? Kan toch dezelfde mening hebben als dit soort rechtse of populistische politici? En het is wel een leuk woordje "populist" maar betekent niet dat de standpunten niet goed zijn ofzo. Ik denk al me hele leven voor mezelf en als ik dan op een conclusie uit kom die overeen komt met een populistische partij dan stem ik daar toch op? Hoef je niet gelijk naive voor te zijn. Vind het ook raar dat je praat alsof je het allemaal zo goed weet.
Je noemt trouwens mensen die op FvD stemmen schapen maar als ik het goed begrijp ook de GL stemmers die zo erg met het klimaatgebeuren meegaan. Beide, die een populaire mening volgen, zijn schapen maar waarom volgt een deel dan FvD en een ander deel dan GL terwijl die tegenstrijdige standpunten hebben? Dan zit er toch een stukje zelf nadenken bij lijkt me. De andere optie is dat je denkt dat ze alleen erop stemmen om dat ene onderwerp en niks anders. Dat kan en is vast ook aan de orde maar je kan niet gelijk alle stemmers van die partijen dan naive schapen noemen en in dat hokje plaatsen want het feit dat het er is betekent niet dat het geldt voor alle stemmers van die partijen.
Het hele punt is ook dat je het er eens mee moet zijn. Anders zou populisme niet werken. Het mooie er aan is dat die ideologieën niet haalbaar zijn, niet realistisch zijn of gebaseerd zijn op onwaarheden. Ze bieden je ideale uitkomsten of situaties of verdraaien informatie zodat het haalbaar of de betere optie lijkt, maar dat is het niet. Ze houden ook bewust informatie weg wat hun tegenspreekt en hetgeen wat er wel doorkomt is fake news of linkse/rechtse indoctrinatie.
Het is een ideologie omdat het de ideale uitkomst is, het punt is dat wanneer het daadwerkelijk gebeurt je er achter zal komen dat het helemaal niet zo werkt en dat er tig nadelen aan zitten waar jij waarschijnlijk voor mag opdraaien, zie Brexit bijvoorbeeld. De aanstichters daarvan gebruikten ook populisme, onwaarheden. En zodra ze de meerderheid aan stemmen hadden, gingen ze er allemaal vandoor. Tot het punt waar ze een hertelling wouden doen omdat naar buiten kwam dat er onwaarheden waren verspreid. Toen kwamen ze speciaal terug om dat hard tegen te werken. En zo hebben ze hun ideologie (van een kleine groep) opgelegd aan dat land, zijn ze in de echte wereld er keihard op achteruit gegaan en de gevolgen er van hoeven zij niet voor op te draaien, want ze zijn pleite gegaan, een paar hadden zelfs bedrijven die er van geprofiteerd hebben door nationalisering.
Als je dan niet ziet wat daar aan de gang is heb je toch zo'n gigantisch bord voor je kop. Dat is die naïviteit, dat is populisme en dat hanteert de FvD, evenals andere partijen (links en rechts).
Het hele voor jezelf denken moet ook niet opgaan, je kan niet alles weten. Daarom hebben we experts op bepaalde gebieden die ons daarmee helpen. En wat je zegt, dat ik doe alsof ik alles weet, is niet omdat ik uit mijzelf alles weet, maar omdat ik luister naar en leer van anderen die meer weten over deze materie.
Het is trouwens zeker waar dat je populisme aan beide kanten hebt. Voor nu ging het voorbeeld op aan een reeks landen waar het qua corona enorm slecht gaat door de maatregelen. En daar staan nou eenmaal rechtse populisten aan de macht. Dus zo moeilijk is het dan niet een parallel te trekken naar de partij met een eveneens anti-coronabeleid, de FvD.
Een rechts beleid valt daar ook wel meer onder gezien rechts van origine altijd meer waarde hecht aan de rijken, multinationals en eigen ideologie dan links, wat meer sociaal georiënteerd is en anti het voorgenoemde. Beide gevallen zijn kortzichtig, altijd zo geweest, extremen zijn nooit goed en beiden hanteren populisme.