Broken Balance schreef:
daarop moet elk rationaal mens zijn mening baseren.
Als man van marketing verwacht ik dat je je realiseert dat de rationele mens een mythe is.
Kevv1990 schreef:
Het is een feit dat het WEF pleit voor een "great reset", dit is gewoon publiekelijke informatie, waarbij ze de pandemie als kans pakken om een betere wereld neer te gaan zetten. Het beleid is onlogisch, dus dan zal er wel een motief achter zitten, etc.
Er is ook al jaren lang discussie over in boeken en artikelen van diverse media. Vooral na zo'n karakterstiek symptoom zoals de financiële crisis laaide het weer flink op, maar omdat het daarna weer goed ging met de economie ebde het weer weg. Het Building Back Better concept is ook een vrij triviale term welke je vaak tegen komt in de context van het verbeteren van de veerkrachtigheid na (natuur)rampen.
Kevv1990 schreef:
Als je veel van dit soort feiten aan elkaar koppelt, kan je zomaar het verband gaan zien dat ze pandemie niet aanpakken als kans, maar juist gecreëerd hebben en er een andere agenda doorheen aan het drukken zijn. Dat verband zou er, ook al is de klans zéér klein, daadwerkelijk kunnen zijn, maar is op geen enkele manier te bewijzen.
Never waste a good crisis.
Citaat:
Hoe dat psycohologisch zit, geen idee. Het lijkt me te maken hebben met comfort halen uit het zien van deze verbanden en daarmee dus de situatie (en daarbij onstane onzekerheid?) te kunnen verklaren.
Er is hier natuurlijk veel over geschreven, en het afgelopen jaar een veelvoud meer dan in jaren daarvoor, maar in essentie ben ik er zelf vrij van overtuigd dat het vaak diep geworteld zit in een emotionele response. Eentje waarvan mensen vaak zelf niet eens op de hoogte zijn. Daarom is het denk ik ook belangrijk om bij dit soort mensen niet zo zeer in te gaan op wat ze geloven wat waar is, maar om te graven naar waar dat geloof vandaan komt.
makrooy schreef:
Heb wel AMA's op Reddit gezien van mensen die vroeger in complottheorieën geloofden. Die vertelden dat precies deze sociale druk ze deed overhalen.
Zo ongeveer dit dus. Heb daar ook wel eens meegelezen. Soms hoog 'fuck yeah America!' gehalte bij bijvoorbeeld QAnon verhalen