Inno schreef:
Ik ben nog steeds op zoek naar de redenatie waarom methaan 80 (soms lees ik ook 20) keer zo erg is als CO2. Heb jij die voor me?
Ik vind bijvoorbeeld wel zoiets als dit:
Methane 1:
https://wattsupwiththat.com/2014/04/11/ ... house-gas/ Maar geen bronnen, dus ook al klinkt het aannemelijk, het weerkaatsen van licht lijkt me niet het enige dat speelt.
Weerkaatsing van licht is het enige wat speelt. Licht in het infrarode spectrum weliswaar. Licht is namelijk elektromagnetische straling en elektromagnetische straling is energie. Als bepaalde moleculen worden belaagd met elektromagnetische straling van een bepaalde frequentie dan raken ze 'agitated', neemt het molecuul de energie op, en zend deze in een willekeurige richting weer uit.
Dit is het domein van de spectroscopie. Wie weet loopt hier een natuurkundige rond die het beter kan utileggen.
Inno schreef:
Vee is sowieso maar een heel klein aandeel van alle methaan die de atmosfeer in gaat, en dat is al vrij weinig. Dat is overigens al zo sinds het begin van de aarde, overal lopen beesten en vee/ruminants rond en die stoten allemaal methaan uit, dus om daar nu alle aandacht op te vestigen vind ik vrij hypocriet en stamt volgens mij puur uit anti-vlees-want-dierenleed-land. Qua dierenpopulatie schijnt er weinig veranderd te zijn ten opzichte van vroeger (bron kan ik helaas even niet meer vinden, maar blijft een schatting ofc)
Er gaat inderdaad een enorme hoeveelheid CH4 de lucht in uit natuurlijke bronnen. De nuance die vaak gemist wordt is dat dit al miljoenen jaren zo gaat. De CH4 cyclus is in een bepaalde balans. Vanuit natuurlijke bronnen heb je een flux maar doordat CH4 maar ~12 jaar leeft blijft er maar een ongeveer vaste hoeveelheid in de lucht. Onder de streep heb je dus min of meer een zero-sum balance op korte tijdsschalen.
Toen kwamen de mensen met oa hun vee industrie en gingen ze boven op deze balans 'extra' CH4 in de atmosfeer jagen. Dat is het probleem

.
Het percentage van de veeindustrie wordt natuurlijk continue bijgeschaafd, maar je moet je ook realiseren dat dit percentage mede afhankelijk is van andere sectoren welke over de jaren meer of minder emissies uitstoten en dat relatieve waarden mbt het klimaat systeem niet relevant zijn; alleen absolute waardes tellen doordat de uitstoot in een wereldwijde uniforme pool komen.
Inno schreef:
Onderstaand statement kan ik me goed in vinden: (behalve dat ik de 80x nog niet goed begrijp)
Methane is 80x more potent as a greenhouse gas than CO2, but it also breaks down pretty quickly- about 20 years.
That means STOPPING FRACKING is one of the most rapid, powerful things we can do against climate change.
Zal een veel grotere impact hebben dan essentiële voeding wegnemen van de mens en mensen nog meer bewerkte troep gaan voeren.
Verder had ik nog meerdere artikelen gevonden die de rol van methaan "goed praatten", kan ze helaas zo 1,2,3 ook even niet vinden. Het boeren en scheten laten van dieren raakt wat mij betreft kant noch wal als je ziet wat de mens zelf met de natuur doet (vliegen, bouwen, auto's, afval, etc etc)
We kijken/staren/studeren ons scheel op de verkeerde dingen.
Die 15-20% was toch al gecorrigeerd naar minder?
De verschillende waarden voor de global warming potential voor CH4 zijn afhankelijk van de tijdsduur waarover het effect van het GHG is berekend. De GWP van CH4 schommelt tussen de 20 / 30, maar dit is over 100 jaar. Dus over 100 jaar vangt één eenheid CH4 20/30 keer de hoeveelheid warmte op als één eenheid CO2. Echter leeft CH4 gemiddeld maar ~12 jaar waarna het vervalt tot CO2, wat betekent dat initieel de opwarming erg sterk is en daarna voro de rest van de 78 jaar die van CO2 draagt. Aangezien opwarming de komende decennia relevanter is dan die over 100 jaar is het naar mijn mening terechter kortere tijdspannes te gebruiken voor broeikasgassen.
Je moet de vee industrie niet onderschatten. Deze is kolossaal. Daarbij moet je de input in de vee industrie meetellen. Rijd in de zomer door Nederland en je ziet overal mais staan. Deze snijmais gaat regelrecht naar de koe. Dit soort componenten moet je ook meetellen.
Citaat:
Ik ben in ieder geval voorstander van life-cycle-analysis, en alles op die manier eerlijk vergelijken. Niet alleen naar direct emissions kijken. Toch kan je met wat slimmer managen transportkosten extreem verlagen, belast lange-afstand-transport en mensen vinden wel een weg om bij lokale boeren vlees te halen. Het kan allemaal veel fucking slimmer. De wereld is gewoon een ongeregeld zooitje momenteel om 't maar even zo te zeggen
Lokalere voedselvoorziening is vanuit een maatschappelijk verantwoord en milieukundig perspectief voor veel mensen wenselijk, het is echter niet interessant voor de Nestlé, Heinz-Kraft, Unilever en ABCD grain traders. Concepten zoals Herenboerderijen etc zijn heel mooi, maar zolang het gemak van de supermakt op de hoek bestaat zie ik ze nog niet significant worden.
Waar we imo vanaf moeten, is vrijhandel. Om te beginnen op de voedselmarkt. Zie de boerendiscussie in Nederland. De boeren in de akkerbouw klagen over lage prijzen voor hun producten omdat ze moeten concureren met landen waar gewassen goedkoper geproduceerd worden omdat daar andere productie eisen (milieu regels bijv) gelden. Ze scharen zich achter het CDA wat tegelijkertijd vrijhandelsverdragen steund zoals CETA waardoor boeren worden weggeconcureerd door goedkope landbouwproducten uit het buitenland *insert confused Young Nick meme*.
Daarnaast is de Nederlandse landbouw één groot opfokbedrijf voor de export. Ik heb op een landbouwbedrijf gewerkt en zelf rosé kalveren vetgemest en op transport gezet voor de export, er komt veel bij kijken...
Citaat:
We moeten gewoon per direct kappen met kunstmest (blijkt super slecht te zijn voor 't land uiteindelijk) en alleen natuurlijke mest gebruiken, daar hebben we zat van en het draagt correct toegepast juist bij aan een gezonde natuur en daarmee meer carbon-sequestration terug de grond in.
Kunstmest heeft inderdaad een enorme potentie om catastrofaal te zijn voor de bodem. Je onttrekt namelijk alle overige nutriënten uit de grond waardoor de bodem verschraalt. Planten hebben namelijk veel meer nodig dan alleen stikstof. Het organische stof gehalte in een bodem is erg belangrijk. Dat kan inderdaad weer in de bodem worden geïntroduceerd mbv natuurlijke mest (en/of plantenresten laten liggen na de oogst). Wat kunstmest is echt niet erg, vooral in intensieve systemen zoals in Nederland waar bovendien de gezondheid van de bodem goed in de gaten wordt gehouden, maar je moet ook niet vergeten de andere componenten aanvullen.
Het is ook hét grote probleem van Afrika; schrale bodems zonder organisch stof gehalte. Daar kan je wel kunstmest op gooien, maar de bodem heeft niet de andere benodigdheden voor planten te bieden (bewortelingskanalen, vocht huishouding, fosfor, kalium, calcium, maar ook ijzer, koper, etc.). Wat planten in Nederland voor een dag beschikbaar hebben, moeten planten het aldaar een heel groeiseizoen mee doen.
Vandaag de dag hebben we goede instrumenten om CH4 emissies op te sporen. Pronkstuk is het Nederlandse instrument Tropomi. Toevallig had de NOS vandaag daar nog een artikel over.
https://nos.nl/artikel/2320765-lekkages ... poord.htmlIk drijf hier en daar mss wat ver weg maar, klimaat, milieu, natuurlijke hulpbronnen, atmosfeer, voedselsystemen, landbouw, watermanagement, globalisatie, ontwikkelingshulp etc vallen allemaal precies mijn interesse, studie en vakgebied

. De overkopelende term hiervoor is 'ecologische crisis'.