makrooy schreef:
Inno kun je onderbouwen waarom het marketingtrucjes zijn? Want dat is natuurlijk altijd makkelijk roepen. Ik ga niet ontkennen dat vlees belangrijke voedingsstoffen hebben die essentieel voor ons zijn. Maar de mate waarin wij nu vlees eten is toch buiten alle proporties?
De mate waarin mensen nu vlees eten is VELE malen minder dan zeg gedurende ongeveer de hele evolutie tot een paar duizend jaar geleden. Als je de historische boeken in duikt zie je dat een mongoolse strijder bijvoorbeeld 1x in de paar dagen bijna een half schaap in z'n eentje op vrat. KILO's vlees per week dus.
We zijn wel gewoon met veel te veel mensen, dus het is logisch dat niet iedereen dat nu meer kan doen. Vlees was sinds de landbouw-tijd vooral voeding voor de rijken, de populatie werd tam gehouden met spotgoedkoop "slave-food", oftewel granen en aardappelen enzo. Daarop thrived men niet, dus waren ze ook geen competitie voor de adel/rijken. Dit is natuurlijk geen keihard bewijs en niet bepaald wetenschappelijk, plus vroeger wisten ze geen reet. Ze wisten wel dat vlees belangrijk was voor gezondheid, dat is gewoon om je heen kijken (de meeste voedingsstudies doen trouwens tegenwoordig niet anders dan beetje schijnverbanden leggen tussen observaties).
Marketing: omdat de studies die het tegendeel bewijzen nooit in de media komen. Net als de wetenschappelijke weerleggingen van studies die voorheen de media bereikt hebben en simpelweg waardeloos blijken te zijn. Die EAT-Lancet studie was serieus een maand lang niet van m'n Facebook af te slaan, terwijl minstens 3/4 van de voedingswetenschappers het er totaal niet mee eens is.
Als je kijkt naar de partijen die meebetalen aan zulk onderzoek, en wat voor paychecks bepaalde "leading scientists" af en toe krijgen (ook onder tafel)... Het is best wel duidelijk dat het allemaal belangenverstrengelingen zijn. Ik had ooit een redelijk duidelijk artikel dat heel gericht marketing en "corruptie" aangaf, maar kan het even niet meer vinden helaas.
Gewoon even om aan te geven hoe corrupt de voedingsonderzoeks-wereld eigenlijk is:
https://jamanetwork.com/journals/jama/f ... le/2759201https://www.nature.com/articles/s41430-019-0488-8Bill gates investeert FLINK in beyond meat, James Cameron 140 miljoen in pea protein (vleesvervangers etc)
https://www.livekindly.co/filmmaker-jam ... ingredion/. Toevallig komt de game changers ook van hem.
Het is niet alleen marketing, het is ook simpelweg geloofsovertuiging van vega's, en er werken kennelijk ook veel vega's in de media. De marge op bewerkt voedsel is vele malen groter dan de marge op vlees, daarom zal je in reclame/media altijd een vertekening zien richting het anti-vlees-kamp.
Parvuz schreef:
Hahaha, kwam wel zo beetje over, zo van: linkse groene rakker, leg maar uit waarom dan want het is allemaal onzin die klimaatverandering etc!! haha Oke dit is overdreven. Maar mijn mening/verwachting is ook niet zo raar toch?
Gebaseerd op wat de gemiddelde Nederlander hoort en leest en ziet is dit een hele logische conclusie. Het is echter niet waar. Vlees is essentieel.
Even ter contrast: Ik zit in een Facebook groep met mensen die serieus ALLEEN MAAR VLEES eten. Niks anders. En daar staan ziek veel succesverhalen, elke dag weer, van mensen die 20 jaar lang allemaal gezondheidsklachten hebben gehad en die als sneeuw voor de zon verdwijnen na een paar maanden dat dieet te doen. Als je 't interessant vindt, kijk voor de grap eens op MeatRX.com naar de success stories.
Mensen met ADHD, paniekaanvallen, reuma, slaapproblemen, depressie, diabetes, nierklachten, noem het maar op. Het wordt allemaal 10x beter.
Ik geef natuurlijk heel veel om m'n mede haattraxxer, dus ik wens jullie allen het allerbeste toe en geef je hierbij het advies om EXTRA vlees te eten als je gezondheid je lief is. Je komt wel degelijk een hoop te kort. Zelfs als je "normaal" vlees blijft eten. Het is niet te veel, het is te fucking weinig.