Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 16:11 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Heb dit nog kunnen vinden op de site van NOS
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 16:21 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Jesse Raver schreef:
Wat betreft duurzaamheid zouden we een systeem moeten hanteren waarbij we dieren voeden met al het voedsel wat wij zelf niet kunnen of willen eten. Deze reststromen kunnen wij inzetten om hoogwaardige eiwitten te creëren (zie onderstaande afbeelding).

https://www.vcard.wur.nl/WebServices/Ge ... cbid=47681

In ons land en de rest van de westerse landen krijgen wij meer dan voldoende eiwitten en andere voedingsstoffen binnen en is het niet nodig om zoveel vlees te eten. In minder ontwikkelde landen is er eerder een tekort aan belangrijke voedingsstoffen en is vlees inderdaad een belangrijke bron zijn deze belangrijke voedingsstoffen, maar dat komt ook doordat ander gezond voedsel minder voor handen is. Waarom onze hoge consumptie van vlees effect heeft op het milieu is vanwege het feit dat een dier dat ingezet wordt als machine om van planten vlees te maken, een inefficiënte machine is.

Er is veel meer voedsel nodig dan dat er uiteindelijk uit komt. Een belangrijke bron van het veevoer is soja en daardoor staat het eten van vlees in verband met de kap van tropisch regenwoud in Zuid-Amerika, een van de nadelen van vlees. De meeste soja wordt vooralsnog gebruikt voor veevoer. Er valt veel winst te behalen als we iets vaker kiezen voor een vervanger van vlees en dan ben ik niet zozeer een fan van ontzettend bewerkte producten zoals de meeste plantaardige burgers, maar juich ik het toe dat we kiezen voor meer onbewerkte producten zoals volkoren granen, peulvruchten, bonen, noten, zeewier/algen, zaden/pitten en meer groenten. Met de juiste samenstelling zul je dan veelal gezonder eten dan de meeste mensen doen en ja hoor, het kan ontzettend lekker zijn, mits goed bereid. Bijkomend voordeel is ook dat minder dieren een vervelend leven zullen hebben. Ook binnen deze manier van eten is er nog plaats voor het eten van dieren, maar dan wel op een andere manier dan nu gebeurt, minder en op een andere manier gevoed.

Zanten, V., Herrero, M., Hal, V., Röös, E., Muller, A., Garnett, T., . . . Boer, D. (2018). Defining a land boundary for sustainable livestock consumption. Global Change Biology, 24(9), 4185-4194.


Toevallig dit paper een beetje behandelt de vorige periode tijdens het vak Global Food Security. Het is vrij complexe materie met ontzettend veel naunces waar wenselijke situaties worden besproken tegenover de realiteit van de wereld.

Wat je zegt is natuurlijk waar. Zo had onze docent onderzoek gedaan naar het proberen van het vervangen van vlees door andere producten met dezelfde nutriënten in Africa, maar je hebt daardoor veel meer van een bepaald gewas nodig om een simpel stukje vlees te vervangen.

Geen van beide extremen is wenselijk, maar mensen lijken tegenwoordig zo graag extremen te zien. Discussies zijn tegenwoordig doordrenkt door polarisatie. Het lijkt steeds moeilijker om over middenwegen te praten.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 16:28 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Nattehond schreef:
patrickjeb schreef:
Het grootste probleem is overbevolking.

In China is een virusje al bezig hier iets aan te doen


Overbevolking is inderdaad een enorm probleem, maar een nog groter probleem is dat je er gewoonweg niets op een ethische manier aan kan doen binnen een relevant tijdsbestek om veel negatieve gevolgen van deze hoge populatiedruk af te wenden. Het wordt gebruikt als een argument, maar het is in feite daarmee een non-argument. Het is een gegeven waarmee we op korte termijn moeten leren oplossingen zoeken, niet er tegen.

Stel je voor dat population policy met gezinsplanning en sterilisatie etc een ding wordt, dan nog heb je de komende decennia een groei van de populatie door het population momentum effect. Population policy is een methode om om te gaan met toekomstige negatieve effecten, niet het voorkomen er van.

Bovendien vloeien veel actuele problemen voorot uit regio's waar de populatiedruk al jaren stabiel is.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 16:31 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Haha, gisteren toevallig nog over gehad met een collega. Een miljardje of 4 minder zou mooi zijn voor onze aardbol. Maar hoe dan?
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 16:37 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Alm1ghty schreef:
Eten we nu meer of minder vlees? Nieuwe cijfers van de Wageningen Universiteit over de vleesconsumptie lijken vandaag voor meer discussie te zorgen.


Ik kan me er wel in vinden. Ik ben in ieder geval minder vlees gaan eten (ik koop alleen soms wat kip) niet alleen omdat ik me bewust zijn van de gevolgen, maar ook door een diffusie effect: huisgenoten, veel voeding en gezondheid of levensmiddelen technologie studenten, hebben me laten zien hoe makkelijk en lekker het kan zijn. Daarnaast, ook vrienden van mijn opleiding zijn vegetarier geworden omdat ze overtuigd zijn van de impact die het heeft door wat ze bij is gebracht tijdens de opleiding.

En het grootste wonder, een bulked huisgenoot opgegroeid 'on the streets' in een criminele achterstandswijk is nu compleet veganistisch en gaat als ie bezopen is tegenwoordig mensen uitschelden als ze durven vlees in de frituur te gooien xd.

Dat diffusie effect is belangrijk merk ik, daarom ben ik erg voor een groter aanbod op evenementen en misschien zelfs zoals op Awakenings een totaal vegetarisch aanbod om mensen er kennis mee te laten maken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 16:55 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Helicaze schreef:
Haha, gisteren toevallig nog over gehad met een collega. Een miljardje of 4 minder zou mooi zijn voor onze aardbol. Maar hoe dan?


Ik heb me hier wel eens goed in verdiept voor een papertje. Uiteindelijk lijkt het enige autonoom doeltreffende het verhogen van perceptie van educatie / welvaart en toekomstivisie voor de bevolking in ontwikkelingslanden te zijn. Armoede creëert overbevolking, niet andersom. Of inderdaad een ziekte, maar de laatste grote ziekte, de spaanse griep, ruimde 'maar' 50-100 miljoen mensen op. En dan nog is het symptomen bestrijding.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 17:13 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Vanuit gezondheidsoogpunt is vlees gewoon niet te vervangen. Zelfs de eiwitten (belangrijkste maatstaf voor vervanging lijkt het nu) halen het lang niet bij eiwitten uit vlees (kwaliteit, samenstelling, biobeschikbaarheid), en dan mis je nog een extreem arsenaal aan voedingsstoffen en de nagenoeg perfecte verhouding van mineralen in vlees voor de mens. Serieus, in vlees zit bijna alles wat een mens nodig heeft. Een eitje her en der erbij en een stukje lever en je bent compleet.

Helicaze schreef:
Haha, gisteren toevallig nog over gehad met een collega. Een miljardje of 4 minder zou mooi zijn voor onze aardbol. Maar hoe dan?


Ik hoop eigenlijk gewoon dat alle ophef om coronavirus een onderschatting blijkt, dat de conspiracy theories kloppen en dat het de helft of meer van de mensheid uitroeit ofzo. Dat zou de mooiste en beste oplossing zijn voor ongeveer alles.

Afbeelding
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 17:23 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Inno schreef:

Ik hoop eigenlijk gewoon dat alle ophef om coronavirus een onderschatting blijkt, dat de conspiracy theories kloppen en dat het de helft of meer van de mensheid uitroeit ofzo. Dat zou de mooiste en beste oplossing zijn voor ongeveer alles.


Volgens wat conspiracy groepen op Facebook is het allemaal gepland door de elite en is het virus gefund door Bill Gates om de mensen bang te maken en in te laten enten waardoor ze alsnog dood gaan en de wereldbevolking krimpt naar 500 miljoen waarna de New World Order hun emperium veilig kan stellen. Daar is solide bewijs voor.

Afbeelding


De Chinezen in mijn werkgroepje durven iig nu niet meer naar huis wat de bedoeling was voor de hertentamen periode.


EDIT: Ik denk dat het allemaal wel meevalt btw. De media blaast dit soort dingen gewoon graag op om advertenties te kunnen verkopen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 17:28 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Mark With A Tarrel schreef:
Volgens wat conspiracy groepen op Facebook is het allemaal gepland door de elite en is het virus gefund door Bill Gates om de mensen bang te maken en in te laten enten waardoor ze alsnog dood gaan en de wereldbevolking krimpt naar 500 miljoen waarna de New World Order hun emperium veilig kan stellen. Daar is solide bewijs voor.


:lol: Ja mooi he, was het maar zo :(

Ik vind wel dat het een keer tijd wordt dat zo'n Dan-Brown-verhaal werkelijkheid wordt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 17:43 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Dit topic gaat zijn doel voorbij. Evenals vegans vaak met protesteren/demonstreren.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 17:44 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Wat waren je studiejaren in Wageningen btw?
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 17:50 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Mark With A Tarrel schreef:
Wat waren je studiejaren in Wageningen btw?

2011-2016.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 17:59 
 
Bierkoning
Avatar gebruiker

Ik snap er geen tyfus meer van. Dacht dat we het over salades op festivals zouden hebben enzo.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 18:01 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Pommer schreef:
Ik snap er geen tyfus meer van. Dacht dat we het over salades op festivals zouden hebben enzo.


Pfff inderdaad zeg :lol:
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 18:11 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Inno schreef:
Vanuit gezondheidsoogpunt is vlees gewoon niet te vervangen. Zelfs de eiwitten (belangrijkste maatstaf voor vervanging lijkt het nu) halen het lang niet bij eiwitten uit vlees (kwaliteit, samenstelling, biobeschikbaarheid), en dan mis je nog een extreem arsenaal aan voedingsstoffen en de nagenoeg perfecte verhouding van mineralen in vlees voor de mens. Serieus, in vlees zit bijna alles wat een mens nodig heeft. Een eitje her en der erbij en een stukje lever en je bent compleet.

Helicaze schreef:
Haha, gisteren toevallig nog over gehad met een collega. Een miljardje of 4 minder zou mooi zijn voor onze aardbol. Maar hoe dan?


Ik hoop eigenlijk gewoon dat alle ophef om coronavirus een onderschatting blijkt, dat de conspiracy theories kloppen en dat het de helft of meer van de mensheid uitroeit ofzo. Dat zou de mooiste en beste oplossing zijn voor ongeveer alles.



Hahah begin jij dan maar?
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 18:19 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Inno schreef:
Mark With A Tarrel schreef:
Wat waren je studiejaren in Wageningen btw?

2011-2016.


Ben zelf begonnen in 2014 ;).

makrooy schreef:
Hahah begin jij dan maar?


Ik vind dit altijd heel typerend in discussies over overbevolking. Het gaat altijd over 'anderen' die moeten veranderen of wie iets moet overkomen, zelden kijken mensen naar zichzelf.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 18:19 
 
Hardtraxx Newbie
Avatar gebruiker

Maar goed dat we niet allemaal alleen maar vlees eten, anders zouden we zo gezond zijn dat mensen nog langer leven. Niet teveel verklappen Inno! Veganisme als middel tegen overbevolking.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 18:27 
 
Hardtraxx Veteran

Pommer schreef:
Ik snap er geen tyfus meer van. Dacht dat we het over salades op festivals zouden hebben enzo.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 18:30 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Mark With A Tarrel schreef:
Inno schreef:
Mark With A Tarrel schreef:
Wat waren je studiejaren in Wageningen btw?

2011-2016.


Ben zelf begonnen in 2014 ;).

makrooy schreef:
Hahah begin jij dan maar?


Ik vind dit altijd heel typerend in discussies over overbevolking. Het gaat altijd over 'anderen' die moeten veranderen of wie iets moet overkomen, zelden kijken mensen naar zichzelf.


Heb je het nou over mij of Inno, want mijn reactie komt op hetzelfde neer als jij zegt :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 18:31 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Gewoon in het algemeen. Niet per se naar jullie 2.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 18:49 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Jesse Raver schreef:
Maar goed dat we niet allemaal alleen maar vlees eten, anders zouden we zo gezond zijn dat mensen nog langer leven. Niet teveel verklappen Inno! Veganisme als middel tegen overbevolking.

Helaas steekt de gezondheidszorg en farmaceutische industrie daar een stokje voor.

Om even door te gaan op de conspiracy-tour: Het is allemaal een groot plan om ons zwak en mak te maken en maximaal uit te melken, eerst maakt Big Food iedereen ziek, dik zwak en misselijk, vervolgens komen de partners van Big Pharma en verdienen er nog meer geld mee. Iedereen wordt kunstmatig in leven gehouden zodat er zoveel mogelijk van ons geld kan worden geroofd.

Deze zie ik overigens oprecht vaak op Facebook voorbij komen :x

Het is misschien onbewust waar, maar ik geloof er geen bal van dat 't een groot meesterplan is
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jan 2020 20:19 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Inno schreef:
Om even door te gaan op de conspiracy-tour: Het is allemaal een groot plan om ons zwak en mak te maken en maximaal uit te melken, eerst maakt Big Food iedereen ziek, dik zwak en misselijk, vervolgens komen de partners van Big Pharma en verdienen er nog meer geld mee. Iedereen wordt kunstmatig in leven gehouden zodat er zoveel mogelijk van ons geld kan worden geroofd.

Deze zie ik overigens oprecht vaak op Facebook voorbij komen :x

Het is misschien onbewust waar, maar ik geloof er geen bal van dat 't een groot meesterplan is


Ik vind het oprecht een heel interessant fenomeen en discussieer er regelmatig over met wat vrienden van me. En dan vooral over de beweegreden van die mensen. Want waar komt het vandaan?

oke, ik ga wel weer ff los nu. Erg offtopic. Geen ramp hopelijk :P

Een heel erg duidelijk patroon wat vrijwel altijd terug komt is dat dit soort mensen een slachtoffer gevoel hebben en een solidariteit vinden bij elkaar. De wereld is tegenwoordig erg complex en zij vinden meer comfort in een georkestreerd geheel dan dat wat zij als conspiraties beschouwen symptomen zijn van dynamische en complexe systemen zijn die op elkaar in werken. Het is een gevoel van wij vs zij en dat is een verschrikkelijk sterk component voor ons mensen.

Zo las ik toevallig onlangs in het boek 'De meeste mensen deugen' over waarom soldaten in hopeloze situaties vaak doorvechten (Duitsland in WWII), waarbij broederschap aangehaald werd als een sterke motivator. Deze menselijke psyche waarbij we altijd op zoek zijn naar solidariteit en verbondenheid is in bepaalde contexten sterker dan de realiteit onder ogen willen zien. Ik vermoed dat wat hier aan de grondslag ligt ook aan de grondslag ligt van veel conspiracies. Vaak zijn het minder geleerde of achtergestelde mensen die er dan vol in gaan. Niet zo zeer omdat ze zo veel nadenken over wat de conspiratie inhoudt, maar meer door de aantrekkingskracht van die solidariteit en het david vs goliath verhaal wat die solidariteit faciliteert. Ze gaan er dan ook vol op in om zich af te zetten van andersdenkenden. Zo zijn hun FB profielen bezaait met lugubere artikelen en hebben ze ook in hun bio en profielfoto leuzen staan zoals 'word wakker!' en '5G NEE' oid.

Je kan dit gevoel van solidariteit ook heel erg mooi doortrekken naar actuale thema's zoals de Brexit, het opkomende populisme, polarisatie, etc. Het is een soort van verzet tegen de hyperglobalisering van de afgelopen decennia wat de solidariteit erodeert en willen weer een soort van 'controle' op hun leven terug. Momenteel hebben namelijk veel mensen het idee dat ze het speelballetje zijn van processen waar ze geen vat op hebben en ik denk dat dat komt doordat we nu een helder beeld hebben van hoe processen ver weg van ons bed invloed kunnen hebben op onze levens dankzij het internet etc. Zo is ook de Brexit gespeeld. De Britse tabloids hebben jarenlang gezinspeeld op een solidariteit tegen de EU (zo ver gaan door zelfs te stellen dat de EU een manier is van Duitsland om toch nog WOII te hebben gewonnen) en hebben zo de Brexit klaargespeeld.

Dichter bij huis; de verleden en huidige boerenprotesten zijn enkel mogelijk door een spontane groei van solidariteit en verbondenheid en je ziet dat wanneer dit in gang is gezet mensen steeds minder vatbaar zijn voor de realiteit en liever elkaar napraten dan iets 'daarbuiten'. Dat zie je ook bij conspiracies. Niet dat de boeren in een complot zitten, maar je ziet hetzelfde mechanisme. En dat is niet gek, want het is een heel menselijk mechanisme.


Ja, ik ga wel heel ver off-topic nu. Ga nog wel een keer een blog beginnen waar ik dit soort lappen tekst kwijt kan ipv een muziekforum. Geen eenduidige bronvermelding deze keer. Mbt de farmaceutische industrie heb ik niet zo veel te vertellen, behalve dat ik via gezinsleden die in de zorg werken wel te horen krijg dat veel wanpraktijken in de zorg het gevolg zijn van personeelstekort, wrange administratieve regelgeving en verzekeraars die risico's minimaliseren welke weer voortvloeien uit winstmaximalisaties etc. NPO Tegenlicht heeft daar wel wat mooie items over.



Je hebt trouwens ook een Nederlandse conspiracy-prediker welke uitgebreide foto analyses maakt van locaties waar allerlei instrumenten zouden moeten staan om kinderen te lokken en te ontvoeren voor de NWO oid.

Enjoy, het is fantastisch, maar natuurlijk ook een beetje zielig want het gaat echt te ver. Let tevens op de eerste zin welke de meest recente post aanhaalt; "Alleen samen zijn wij sterk". Precies wat ik hierboven probeer te beschrijven. Het gaat mij te ver om een troll te kunnen zijn.

https://www.facebook.com/groups/1029071867447130/
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jan 2020 00:00 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Na het lezen van deze posts besloten om tijdens Dediqated alleen een banaan te eten. :thumbup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jan 2020 10:21 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Mark With A Tarrel schreef:
Ramp

Haha, eens. Had hier toevallig laatst met iemand nog een heel gesprek over. De strekking was ongeveer ook jouw hele verhaal. Wij waren er ook heilig van overtuigd (pun) dat het komt door het steeds vaker afwezig zijn, of veel minder prominent aanwezig zijn van, religie in de Westerse maatschappij en in mensen hun leven. Mensen zijn (onbewust) op zoek naar een groep of visie om hun (geloofs)overtuiging op in te zetten. Een soort leidraad om bij te leven, of fanatiek over te kunnen zijn. Zeker in de tijd van social media waarin andermans leven (idolen enzo) er altijd beter en leuker uit ziet dan dat van jou is het heel makkelijk om snel intens ontevreden en overdeven fanatiek te worden.

Dat was in onze opinie ook de reden dat een deel van de vega's/vegans soms zo extreem militant worden, bijna een soort Jehova's of zelfs terrorist-achtige praktijken (protesten, aanvallen op boerenbedrijven, etc etc)
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jan 2020 10:52 
 
Hardtraxx Veteran

Ben Shapiro heeft daar ook een mooie theorie over bedacht, als ik dat filmpje vind zal ik hem delen
Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen