patrickjeb schreef:
Precies dit. Verder zie ik alleen dat alles wat met vega te maken heeft volgens jou niet goed is en ik zie je weinig ups noemen over het vlees gedeelte, behalve 'Op een site zitten mensen die al hun lichamelijke problemen kwijt zijn door alleen vlees te eten', wat echt heel erg doet denken aan shit als 'Mijn oma is nooit gevaccineerd en kern gezond' of 'Ik ken heel veel mensen die roken als een ketter en allemaal in de 80 zijn'. Ook het feit dat je constant zegt 'Ik zie dit op Facebook' doet vrij weinig positiefs met je verhaal.
Nee, totaal niet hetzelfde. Dit zijn tienduizenden mensen die hun hele voedingspatroon drastisch omgooien en daarmee ineens weer kerngezond zijn, waar ze jarenlang met allemaal problemen hebben gekampt. Dat is heel wat anders dan elke dag met heel veel loten meedoen aan de longkankerloterij en toch nooit winnen.
Je leest dus ook duidelijk niet goed wat ik zeg. Ik zie media-artikelen voorbij komen op Facebook, dan lees ik die artikelen, en vervolgens lees ik het wetenschappelijke artikel aar het artikel op gebaseerd is. Ook zie ik anekdotes ja, maar dat zijn meestal hele boekwerken, verhalen, filmpjes, medische rapporten erbij, alles. Das heel wat anders dan simpelweg "Dat hep op feesboek gestaan". Ik ben 5 jaar opgeleid om kritisch te zijn naar dit soort dingen, om niks zomaar aan te nemen, denk je dat ik dat dan bij een paar anekdotes van wat onbekenden online wel direct doe? Zou wel heel hypocriet zijn.
Een vega(n) dieet is deficiënt in een hele boel voedingsstoffen (heb de meeste al genoemd), het is extreem moeilijk om voldoende van alles binnen te krijgen. Doe je dit niet goed, dan onttrek je dus langzaam maar zeker al je lichaamsreserves leeg, je botten worden zwak en als je wat ouder wordt kamp je supersnel met problemen omdat je lichaam al z'n buffers kwijt is en sowieso al in verzwakte staat rondloopt.
Anonymous schreef:
Conclusie, iedereen moet doen waar die blij van wordt. Helaas merk ik zelf ook dat er als vleeseter toch neerbuigend naar je wordt gekeken ("jij houdt ook nergens rekening mee, jij veroorzaakt de plastic soep, door jou xxx")
Zeker. Iedereen moet lekker doen wat ie denkt dat het beste voor hem/haar is. Ik merk alleen dat heel veel mensen verkeerd geïnformeerd zijn en dat vind ik jammer en als voedingswetenschapper voelt het als m'n taak om daar iets tegen te doen, daarom tetter ik dingen van de daken.
Een gemiddelde vega/klimaatgekkie vergeet even dat hun meeste producten net zo goed in plastic zitten, dat avocado's niet magisch naar Nederland teleporteren, en dat amandelen meer "water kosten" dan een biefstuk. Zo kan je nog wel even doorgaan.