Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 jul 2025 12:32 
 
Hardtraxx Newbie
Avatar gebruiker

Aangewakkerd door wat er bij Coldplay's kisscam gebeurde, start ik nu dit topic;

Ik was vorige week bij VWAB en ik weet dat als ik een kaartje koop, dat ik daarmee (in dit geval Shockerz Events) toestemming geef om beeldmateriaal van mij te gebruiken in een aftermovie oid.
Dit is waarom ik ook altijd wegduik als ik een cameraman/vrouw/they/them voorbij zie komen. Nu zie ik echter iets nieuws ontstaan wat volgens mij nog een grijs gebied is; DJ's die hun eigen beeldmateriaal maken & verspreiden.

Zo hebben Degos&Redone ( (L)& (L) ) opnames gemaakt van een transition naar Tante Leen en dit ge-edit met publieksreacties en deze ook weer voorzien van comments. Nu is dit goed en grappig gedaan so no harm done ... maar hier zit wel een gevaar in.
Ook draaide Nuracore heel even met zijn camera het publiek in tijdens Dragan's Imitate ( (L) ) en toevallig ben ik zichtbaar ... wederom no harm done, but still.

Is dit nu hetzelfde als wanneer een bezoeker van een festival iets filmt en dit op Dumpert zet of is dit nieuw glad ijs waar apart toestemming voor gegeven moet worden?
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 jul 2025 13:13 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Waar ben je precies bang voor?

Tuurlijk, als je niet meer weet wat boven en onder is of je schaatst rondjes 29.3, dan snap ik dat je dat liever niet terug ziet op de socials.
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 jul 2025 13:16 
 
Hardtraxxer

Dit is eigenlijk opgedeeld in een aantal stukken:

* Zodra je een evenement betreed staat er altijd in de voorwaarden dat je de organisatie toestemming geeft om foto- en beeld materiaal te maken en te publiceren.

* Filmen in een publiek openbare ruimte is voor iedereen altijd toegestaan.

* Publicatie van publiekelijk beeld materiaal waarin mensen herkenbaar zijn, valt volgens de wet onder privacy bescherming, en zou theoretisch dus vooraf toestemming gevraagd moeten worden om het te publiceren. De organisatie heeft jouw toestemming dus al, maar andere mensen op een feest in principe niet. Alleen gaat niemand hier een rechtzaak over beginnen, door de kosten, tijd en moeite die hier bij komen kijken.

Ik zie het iedergeval steeds vaker voorkomen dat op filmpjes die langs komen, mensen bijvoorbeeld zichtbaar drugs gebruiken in het publiek. Zeker met enorme groei van social media (en dus wordt er totaal veel meer gefilmd), is het wel iets waar je op moet gaan letten.
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 jul 2025 13:16 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Volgens mij is het in de Nederlandse wetgeving zo dat je in publieke ruimtes gefilmd mag worden zonder toestemming omdat er geen verwachting/mogelijkheid is van volledige privacy. Zolang het filmen niet gericht of hinderlijk gebeurt is het meestal toegestaan dacht ik. In dit geval is het niet gericht op jou en staan er meerdere mensen in beeld. Het lastige aan dit soort dingen is natuurlijk ook dat iedereen om je heen ook filmt :) Dat kan je niet tegenhouden.

Maar natuurlijk even goede vrienden! Als je vindt dat het offline gehaald moet worden mag je me altijd een bericht sturen natuurlijk ^^ Wel tof dat je erbij was!

Wat ik wel een dunne lijn vind is wat valt onder 'gericht' filmen. In dit geval had de footage een doel en dat was het gericht filmen van de menigte tijdens de set. Maar niet gericht als in de zin specifiek op jou als persoon.

Ps, je kan je altijd beroepen op portretrecht geloof ik. Dus je kan nadrukkelijk bezwaar maken om het offline te halen ook al is het publiekelijk. Makkelijker als je de persoon kent, minder makkelijk als het om een organisatie gaat.
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 jul 2025 13:19 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Wat is er gebeurd bij een Coldplay Kisscam?

In de voorwaarden van een event staat inderdaad dat ze je beelden mogen gebruiken. Ik weet niet of dat ook voor artiesten geldt, mogelijk is dat ook in die voorwaarden opgenomen? Ik kan me voorstellen dat dat er tegenwoordig wel instaat.
Voor gericht filmen: bedenk zelf dat zowel een artiest als een organisator zal voornamelijk de mensen die het beste bij hun image passen gaan filmen. Mensen met merch, specifieke doelgroepen etc. Ik neem aan dat bijvoorbeeld overmatig dronken zijn daar niet bij horen ;).
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 jul 2025 13:23 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Khadber schreef:
Wat is er gebeurd bij een Coldplay Kisscam?

Heb je dit echt gemist? :lol: De vrouw van die CEO niet heb ik begrepen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 jul 2025 13:41 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Citaat:
Tuurlijk, als je niet meer weet wat boven en onder is of je schaatst rondjes 29.3


Maar dit is toch juist de bedoeling?
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 jul 2025 13:52 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Khadber schreef:
Wat is er gebeurd bij een Coldplay Kisscam?


TLDR: Kisscam tijdens Coldplay concert, stel komt op het scherm en laten elkaar meteen los. Man zakt achter een bord weg en de vrouw draait weg. Het bleek de CEO van een bedrijf met zijn HR manager. Zij is net gescheiden, hij is echter nog getrouwd (niet voor lang meer).

Moraal van het verhaal: Ga nooit naar een Coldplay concert
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 jul 2025 14:06 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ah ok, dank voor de uitleg. Ik volg het nieuws wel, alle roddelzooi totaal niet. Wat bekende mensen doen zal me een zorg zijn.

Voor deze meneer zou ik zeggen: ook dit hoort expliciet bij de show, dus helaas helaas!

En de kans dat ik naar een Coldplay concert zou gaan is sowieso miniem :lol:.
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 jul 2025 14:21 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Hahaha misschien is dat idd wel het schokkende, dat je überhaupt gezien wordt bij een concert van Coldplay.

Ook niets voor mij idd, vind die zanger niet zo best om het zachtjes uit te drukken.
Maar de shows schijnen wel van hoog niveau te zijn.
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 jul 2025 14:21 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Khadber schreef:
Ah ok, dank voor de uitleg. Ik volg het nieuws wel, alle roddelzooi totaal niet. Wat bekende mensen doen zal me een zorg zijn.

Voor deze meneer zou ik zeggen: ook dit hoort expliciet bij de show, dus helaas helaas!

En de kans dat ik naar een Coldplay concert zou gaan is sowieso miniem :lol:.


https://www.nu.nl/318430/video/deze-kis ... -over.html
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 jul 2025 14:44 
 
Artiest

Da_Ripper schreef:

Zo hebben Degos&Redone ( (L)& (L) ) opnames gemaakt van een transition naar Tante Leen en dit ge-edit met publieksreacties en deze ook weer voorzien van comments. Nu is dit goed en grappig gedaan so no harm done ... maar hier zit wel een gevaar in.


Haak ik toch ff op in. Is inderdaad een lastige. Ik let wel op dat er niets 'raars' gebeurd.
Maar ik zou ook wat over het hoofd kunnen zien. Wij doen willen niemand bewust verkeerd erop zetten.
Die video ontplofte ook (tegen mijn verwachting in) een beetje. Achteraf zou ik Martin ook niet Mr. Pyscho genoemd hebben maar gewoon Chris One.... Dat beeld is voor mensen die hem niet kennen kats beroerd.
Een wijze les.
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 jul 2025 14:45 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Nu.nl, daar kom ik dus nooit :lol: . Vind daar het nieuws veel te kort geschreven, te veel vermengt met showbizznieuws. Niet mijn type nieuwsmedium.
Goed, het is wat het is voor de beste heer.

Terugkomend op het topic: wie weet wil een liefhebber zich wel inlezen in de algemene voorwaarden van een event om te kijken of artiesten ook toestemming hebben om te filmen. Is een festival uberhaupt openbare ruimte? Dat vraag ik me af. Ik heb hier geen weet van en ben ook geen jurist van achtergrond. Ik neem aan dat het maar gewoon mag.
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 jul 2025 15:10 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Khadber schreef:
Nu.nl, daar kom ik dus nooit :lol: . Vind daar het nieuws veel te kort geschreven, te veel vermengt met showbizznieuws. Niet mijn type nieuwsmedium.
Goed, het is wat het is voor de beste heer.

Terugkomend op het topic: wie weet wil een liefhebber zich wel inlezen in de algemene voorwaarden van een event om te kijken of artiesten ook toestemming hebben om te filmen. Is een festival uberhaupt openbare ruimte? Dat vraag ik me af. Ik heb hier geen weet van en ben ook geen jurist van achtergrond. Ik neem aan dat het maar gewoon mag.


Ja en nee, vaak hebben evenementen locaties hun eigen voorwaarden rondom beeld materiaal en voorwaardes.
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 jul 2025 20:28 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Khadber schreef:
Ah ok, dank voor de uitleg. Ik volg het nieuws wel, alle roddelzooi totaal niet. Wat bekende mensen doen zal me een zorg zijn.

Voor deze meneer zou ik zeggen: ook dit hoort expliciet bij de show, dus helaas helaas!

En de kans dat ik naar een Coldplay concert zou gaan is sowieso miniem :lol:.


Dit is geen kwestie van roddelnieuws volgen hoor :lol: Echt overal worden memes gedeeld en over gepraat. Zoals nu hier op HT. Is ook geen oud nieuws hoor dus je bent niet laat ofzo :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 jul 2025 13:50 
 
Hardtraxx Newbie
Avatar gebruiker

Nuracore schreef:
Maar natuurlijk even goede vrienden! Als je vindt dat het offline gehaald moet worden mag je me altijd een bericht sturen natuurlijk ^^ Wel tof dat je erbij was!

Lekker laten staan, was een tof moment, blij dat ik erbij was.


Degos schreef:
Haak ik toch ff op in. Is inderdaad een lastige. Ik let wel op dat er niets 'raars' gebeurd.
Maar ik zou ook wat over het hoofd kunnen zien. Wij doen willen niemand bewust verkeerd erop zetten.
Die video ontplofte ook (tegen mijn verwachting in) een beetje. Achteraf zou ik Martin ook niet Mr. Pyscho genoemd hebben maar gewoon Chris One.... Dat beeld is voor mensen die hem niet kennen kats beroerd.
Een wijze les.

Is idd een lastige ... wat jij als 'niet raar' bestempeld hoeft voor een ander natuurlijk niet zo te zijn. Er is nix heerlijker om mensen te zien losgaan en te zien dansen as if no one is watching, except now someone is. Misschien slaan we door met alle AVG-toestemmingen maar het zou mij remmen wetende dat ik eventueel ergens in een (komische) edit zou kunnen verschijnen.
Je zegt 'wijze les' ... als in eens en nooit meer?
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jul 2025 09:38 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

makrooy schreef:
Khadber schreef:
Ah ok, dank voor de uitleg. Ik volg het nieuws wel, alle roddelzooi totaal niet. Wat bekende mensen doen zal me een zorg zijn.

Voor deze meneer zou ik zeggen: ook dit hoort expliciet bij de show, dus helaas helaas!

En de kans dat ik naar een Coldplay concert zou gaan is sowieso miniem :lol:.


Dit is geen kwestie van roddelnieuws volgen hoor :lol: Echt overal worden memes gedeeld en over gepraat. Zoals nu hier op HT. Is ook geen oud nieuws hoor dus je bent niet laat ofzo :P

Het kwam inderdaad een dagje later op de NOS, toen zag ik hem wel staan inderdaad :). Vooral omdat toen de consequentie voor hem bekend was.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 aug 2025 19:00 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Kennen jullie deze nog? https://www.dumpert.nl/zoek/mysteryland?selectedId=1682601_553a9b23

Dit was dus een oud maat van me (may he rest in peace). Was in het begin ff flink klote omdat iedereen er wel wat van vond. Later vroeg ie gewoon muntje als iemand met hem op de foto wilde. Ik ben iig nog nooit zo vdk geweest dat ik niet doorhad dat iemand mij filmde...
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 aug 2025 19:22 
 
Hardtraxxer

Ik kom zelf uit een tijd dat er geen mobieltjes waren, laat staan met camera. Je had een slechte kwaliteit wegwerpcamera, of je liet en polaroid maken voor een tientje, en verder liep er alleen een fotograaf van Terrorworld of ID&T.

Toch is het helaas gelukt precies op mijn eerste feest, tijdens het inslaan van mijn allereerste pil, een foto van me te schieten, waar we nog steeds allemaal helemaal stuk om gaan.
Zeker als je ziet hoe ik er nu uitzie, dan geloof je amper dat ik dat ben.

Had liever dat die foto niet was gemaakt, maar om nu in 2025 een probleem te maken van een foto van oudjaar 1997?
Je koopt een kaartje en daar staat op dat je stilzwijgend toestemming geeft dat er beeldmateriaal wordt gemaakt.

Moeten er dan nu weer extra regeltjes komen voor content die dj's maken, die niet zonder social media kunnen tegenwoordig? Bovendien als het echt een probleem is neem ik aan dat ieder weldenkend mens bereid is content te verwijderen. Anders kan je ook via portretrecht of inbreuk op intellectueel eigendom nog een klacht indienen en dan is de kans groot dat het verwijderd moet worden.
Ongelezen bericht Geplaatst op 04 aug 2025 08:25 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Sorry maar zonder foto is je post niks waard. Dus kom maar dooorrrrrr.
Ongelezen bericht Geplaatst op 04 aug 2025 08:38 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

SQREUR schreef:


Zo deze was ik vergeten. Volgens mij ben ik op een later feest ook nog een keer met 'm op de foto gegaan haha xd
Ongelezen bericht Geplaatst op 04 aug 2025 08:42 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

SQREUR schreef:
Kennen jullie deze nog? https://www.dumpert.nl/zoek/mysteryland?selectedId=1682601_553a9b23

Dit was dus een oud maat van me (may he rest in peace). Was in het begin ff flink klote omdat iedereen er wel wat van vond. Later vroeg ie gewoon muntje als iemand met hem op de foto wilde. Ik ben iig nog nooit zo vdk geweest dat ik niet doorhad dat iemand mij filmde...

O ik heb heel deze post gemist. Maar dat was oprecht echt een chille guy. Ik kwam hem in die jaren heel vaak tegen. Is hij overleden joh? Zonde.
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 aug 2025 18:15 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Remi schreef:
Is hij overleden joh? Zonde.


Jup, aan een hersentumor, eeuwig zonde :(
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 aug 2025 21:07 
 
Hardtraxxer

Remi schreef:
Sorry maar zonder foto is je post niks waard. Dus kom maar dooorrrrrr.


Ik denk dat het verstandig is om het niet te doen xd Hoewel ik jullie het lolletje gun!
Ongelezen bericht Geplaatst op 04 sep 2025 08:45 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Over mensen filmen gesproken, dit is ook niet zo een fijne ontwikkeling..

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5526092/man-filmde-vrouwen-op-toiletten-festival-rotterdam-met-bril
1, 2  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen