DarkBeatz schreef:
Olijfboompje schreef:
Daarnaast hebben wij het, ja, ik zeg het, wederom over 2 verschillende dingen. Jij met serotonine/dopamine etc. en ik over cognitieve vaardigheden als bijvoorbeeld rekenen (zelfs iets wat je kan trainen) en motoriek zoals bijvoorbeeld het correct kunnen bewegen van je linkerpink. Volgens mij begrijp je niet eens goed waar ik het over heb.
Als laatste gebruik ik het helemaal niet als nuancering voor mezelf. Ik houd mijzelf niet voor dat XTC gebruik kan als je maar genoeg vitamientjes slikt voor schadebeperking. Volgens mij ben je hypocriet als je dat denkt, maar zoals ik al zei, ik laat jullie daar lekker mee doorgaan. Kijk naar Robert met die befaamde 5-HTP van jullie. Dan niet aankomen met smoesjes als van hij gebruikt onverantwoordelijk veel aub.
Neurotoxiteit is waar we het uiteindelijk over hebben, namelijk de schade die aan je brein word aangericht. Dit is onder andere slecht gereguleerde transporters van serotonine of dopamine, jij hebt belange nog niet lang genoeg gebruik om ook maar iets van schade te ondervinden, mensen ondervinden dit pas na jaren van slecht gebruik! Door de neurotoxiteit worden cognitieve vaardigheden aangetast, niet dat je opeens niet meer kan rekenen of het correct bewegen van een pink, niemand heeft ooit over zulke extremen gesproken, wat mensen wel merken is dat hun lange/korte termijn geheugen erop achteruit is gegaan na een periode van binging (overmatig gebruik) van drugs en zo zijn er voldoende die je dit kunnen vertellen, dat jij het dan nog liever als onzin aandoet snap ik niet. Ik vind trouwens dat xtc gebruik zowiezo kan (maar dan omdat een andere hard drug wat veel meer schade aanricht aan de maatschappij gewoon legaal is), ongeacht van of je vitamienen neemt of niet, iemand wat er iets verstandiger mee wil omgaan kan gewoon schade beperken op bepaalde manieren, dat jij daar niet in gelooft is jouw zaak. En Robert heeft ook op een lange periode erg onverantwoord gebruikt, dat weet hij zelf ook goed genoeg en hij heeft het ook zwaar genoeg te verduren gehad erdoor met immense katers en zware depressieve gevoelens na gebruik. 5-HTP dient niet om als een dagelijks supplement te gebruiken, dit zou ik niemand aanraden ondanks dat het waarschijnlijk niet veel kwaad kan, enige waar ik dan voor zou opletten is dat je je hersenen niet een beetje lui gaat maken waardoor ze niet voldoende serotonine op hun eigen aanmaken. Enige goede advies dat ik kan geven aan Robert is gewoon het aan een arts te vragen, al dan niet anoniem, hun gaan goede correcte informatie kunnen geven.
Heb je mijn post wel fatsoenlijk gelezen, er staat duidelijk in dat je informatie waarschijnlijk wel correct is en van een wetenschappelijke bron, wat je hierbij bevestigd. Waar ik op doel is dat die informatie wat jij hebt verkregen niets te maken heeft met neurotoxiteit van drugs of andere middelen. En dit is de schade waar we het over hebben! (Het is algemeen geweten dat het gevaarlijk is om drugs te gebruiken als je brein nog in ontwikkeling is, maar dat er bijna geen schade meer word aangericht in de vorm van neurotoxiteit eens je volwassenen bent is en daar blijf ik bij, onzin. Als ik je verhaal weer verkeerd begrijp en dit helemaal niet is wat je wou zeggen dan vraag ik me af wat je dan wel wilde stellen erbij.
Oke, nogmaals.
#1 ik zeg niet dat overmatig gebruik niet tot effect op korte/lange termijn geheugen lijdt.
#2 Ik zeg niet dat je opeens niet meer kan rekenen of je pink niet kan bewegen. Echter wel dat dit uiteindelijk kan disfunctioneren als in het niet accuraat uit kunnen voeren van specifieke functies.
#3 ik doe niks als onzin aan.
#4 ik geloof wel degelijk dat het kan beperken, maar dat het hypocriet is.
#5 Ik weet Roberts verhaal, ik ben hetzelfde van mening van jou, maar zoals je ziet is het gebruik van supplementen niet geheel zonder risico.
Kort in te gaan op je laatste stukje.
Het gaat over verbindingen als het vastleggen van routines als ''hoe doe ik dit en hoe doe ik dat'' en motoriek als het specifiek uitvoeren van ingewikkelde motorische vaardigheden. Bijvoorbeeld veter strikken.
Ik heb ook niet gezegd dat er bijna geen schade is, maar verminderde mate van schade op ''verbindingen''. Sinds deze ijzersterk worden gedurende het volwassen worden, een soort referentiekader.