Lyst schreef:
We hebben het over liefhebbers, liefhebbers verdiepen zich in de muziek. En om je te kunnen verdiepen in de muziek heb je een website als deze gewoon nodig. Anders wordt het verdomd lastig om op de hoogte te blijven. Dus ik ga er van uit dat 95% van de liefhebbers op een van de hardstyle-georiënteerde sites zit (en gezien hardtraxx op dit moment het grootste is..).
Als jij het zo wilt noemen prima, mijn verklaring is anders, maar dat leidt teveel af van de huidige discussie. Dus als je de huidige verandering zou vergelijken met die in 2006, dan zijn de gevolgen dus "de aandacht voor de huidige hardstyle is wss gewoon weggezakt in de loop der jaren en overspoelt door de opkomst van een nog toegankelijkere mainstream stijl", wat is er dan dus gebeurt met het aanbod dat interessant is voor de huidige liefhebber? Juist, tot een minimum gedaald. Net zoals dat bij ons is gebeurd.
Maar liefhebbers van voor 2006, zullen toch niet zo snel, zeker nadat hun stijl verkracht is door de grote groei in 2006, lekker gaan rond snoepen op Hardtraxx (een website die zich heeft gericht op de toenmalige (2008) harddance muziek). Alleen een enkeling. Ik denk dat veel van de early liefhebbers momenteel full-time werken, ergens in de 30 zijn en hele andere dingen aan hun kop hebben... Want laten we niet vergeten dat leeftijd een grote rol speelt.
Ik snap dat je de vergelijking trekt met het verleden, maar een dergelijke verandering wordt zeer beïnvloedt door de grootte van de setting waarin het plaats vindt. Ik zou dan graag even de vergelijking willen maken met de house scene, ter verduidelijking van wat ik precies bedoel. De grootste scene, by far, en in weze ook een van de kern genre's voor alle (hard)dance muziek. Ooit begonnen als wat drums in combinatie met een synthesizer, nu een genre met weet ik hoeveel subgenres. Van wat het ooit was is bar weinig overgebleven, maar er is tegenwoordig voor de echte liefhebber meer dan genoeg aanbod en keuze. De stijl ondergaat een ontwikkeling. Zo zie ik dat bij hardstyle ook een beetje gebeuren, alleen is het grote verschil met het tijdperk waarin jij bent blijven hangen, dat er nu veel meer luisteraars zijn, wat er voor zorgt dat je je als producent of dj's sowieso makkelijker kunt onderscheiden en een trouwere/vastere fan base kunt creëren (Theracords doet dat erg goed vind ik). Over een aantal jaar zullen er dus geheid meerdere subgenres ontstaan, reïntroducties plaatsvinden (van de early hopelijk voor jou en een paar anderen) en een algehele verbreding van de stijl. Die krijgen allemaal hun eigen podia/feesten enz. enz. Denk aan Dubstyle, Harddub, Rawstyle, Pitchstyle, Drum&Kick...
Ik kan me dus heel goed vinden in wat je zegt, en begrijp ik je concern, alleen zou het denk ik goed doen wat meer vertrouwen te hebben ipv. doemscenario's te schetsen.
Lyst schreef:
mr_vertigo schreef:
Ten tweede. Hoezo breng je alleen Theracords en Spoontech op? Fusion, met artiesten als Jack of Sound, B-Front en the Frequencerz, doet het erg goed bij de meeste liefhebbers. The r3belz, Adaro, Radical Redemption; toch ook producers/dj's die gevarieerd spul afleveren en goed liggen bij een hoop liefhebbers. Waar je 6 jaar terug misschien fan was van the DR, Pavo, Dana en The Beholder, kun je nu als wat kritischere luisteraar kiezen uit een miljard artietsen... Dus in die zin is het aanbod toch gewoon gegroeid. Dat jij je visie beperkt tot Theracords en Spoontech heeft wss met je smaak te maken.
Nou zo populair zijn de artiesten die jij opnoemt niet bij de early-liefhebbers hoor. En daar ging het om in de vergelijking, het aanbod voor de early liefhebber, want dat was destijds de liefhebber. Natuurlijk komt er her en der nog eens een releasje uit zoals Eins Zwei Telefunken, maar het aanbod bestaat toch echt voornamelijk alleen uit die twee labels.
Ok, dat heb ik dan niet goed begrepen.