TiMOTHYb schreef:
Lyst verwijt waarschijnlijk het publiek van de oppervlakkigheid in het volgen van de muziekstijl, maar ik kan mij ook best wel inleven in jouw standpunt.
Stel je voor dat je sinds een paar maandjes hardstyle luistert, een paar festivals hebt bezocht en daar de grote namen hebt gezien. Je vindt het wel wat, en dat 'raw' staat je ook wel aan. Thuis een beetje promootjes, en de setjes die je hebt bijgewoond, beluisteren. Je bent echter op geen enkel moment nog in aanraking gekomen met 'interessant mixwerk'.
Als je de reacties op setjes gaat lezen is het op PF/SC/FB ook over het algemeen; 'vette set'. Ik neem aan dat dit dan vaak te wijten is aan het aantal ‘vette promo’s’ die erin zitten, want veel uitgebreider dan dit wordt de beoordeling vaak niet. Hardtraxx (en LSB misschien) is, voor zover ik weet, het enige (overzichtelijke Nederlandse) medium waar setjes soms per plaat benaderd worden. Indien je hier dus niet komt, of de reacties onder setjes niet leest, zal je als gemiddelde bezoeker dus niet op de hoogte zijn van hetgeen er allemaal mogelijk is qua mixwerk.
Vanwege het voorgaande heb ik er op zich wel vertrouwen in dat het op de lange termijn wel zal gaan veranderen. Het publiek dat de afgelopen laten we zeggen twee jaar is aangetrokken zal toch ook wel een keer verzadigd zijn. Daar zal een deel zich echt wel van gaan ontwikkelen lijkt mij.
Tuurlijk zijn er altijd mensen die zich echt verdiepen in een voor hen nieuwe muziekstijl. Maar als je nou op een feest loopt, zie je toch ook ongelooflijk veel mensen die alleen maar komen om de vette ervaring/een leuk feestje? Of mensen die wel een handvol hardstyle platen luisteren. Ik kan me van de middelbare school herinneren dat er behoorlijk wat van die gastjes rondliepen die alleen maar luisterden om stoer te lijken. Ik betwijfel echt of er zo veel mensen daadwerkelijk enige interesse voor de muziek uit zichzelf zullen ontwikkelen. Hardstyle is de laatste jaren een hype geworden in Nederland.
Al deze voorgenoemde mensen zijn ook onderdeel van het publiek. Het is misschien jammer dat het aantal echte liefhebbers veruit in de minderheid is. Hierdoor zullen artiesten sneller inspelen op de groepen mensen die niet zo kritisch zijn en net wat hardstyle platen kennen.
Maar wilde ik toen ik net hardstyle luisterde zo graag goed mixwerk? Wilde ik dat een dj een interessante platenkeuze had? Nee eigenlijk niet. Ik wilde gewoon dat ie wat tracks draaide die ik kende en dat het een leuk feestje was. Wel wilde ik voortdurend de nieuwste tracks luisteren. Zo ontstond er een echte interesse in de muziek. Maar ik ken genoeg mensen die af en toe hardstyle luisteren, af en toe een feestje bezoeken, maar niet diezelfde echte interesse hebben in de muziek. Deze groepen hebben nauwelijks enig benul van mixwerk. Je kan het ze toch niet kwalijk nemen dat zij degene zijn die zorgen voor slecht/niet uitdagend mixwerk?