Lyst schreef:
Naarmate men kritischer wordt is men ook vaker negatief over tracks. Wat dus ook bijdraagt aan de negatieve sfeer die er hangt en ook het verschil verklaart met de mensen die zich niet verdiept hebben en veel meer dingen mooi vinden, waar dus een positieve sfeer hangt.
Dus daarmee is gerechtvaardigd dat zodra mensen zich ergens in hebben verdiept de sfeer er onder gaat lijden?
Sorry hoor maar dit slaat echt nergens op. Wat mij juist opvalt is dat er een paar (waar ik jou wel als aanvoerder van beschouw) extreem negatief zijn op alles wat ook maar enigzins toegankelijk klinkt en dat een hoop worden meegetrokken in die negativiteit. Man wat doe je hier nog er worden elk jaar misschien 5 hardstyle platen gemaakt die jou gematigd kunnen boeien. Verdiep je lekker dan gewoon in hardtrance wat je veel mooier vind maar neem ook niet meer de moeite om elke plaat in de hardstyle afdeling af te kraken. Iedereen weet het nou wel. Je vindt alles kut en inspiratieloos en 13 in een dozijn.
Lyst schreef:
Er is meer aanbod inderdaad, maar dat wil niet zeggen dat het breder is geworden, ik denk eerder dat het tegenovergestelde het geval is, in 2006/7 was de mainstream toch echt breder dan nu, de Italiaanse sound was echt compleet anders dan de tracks bij scantraxx en zelfs binnen scantraxx was er nog een diversiteit aan mainstream tracks. Tegenwoordig lijkt alles veel meer op elkaar. Het is niet voor niets dat de uitdrukking dertien in een dozijn erg regelmatig voorbij komt.
Die tracks van toen zijn er nog steeds he? Het is logisch dat 6 jaar later er een hoop dingen al meer gedaan zijn dus dat bepaalde elementen soms op elkaar lijken. Als men nu nog steeds de zelfde geluiden van 6 jaar geleden had uitgemolken, dan was de scene gestorven. Er zijn in de jaren zat innovaties geweest (allen die jou niet aanstonden), kijk maar naar de sound van Ran-D en Adaro. Nu is iedereen het weer zat maar dit was echt iets nieuws 2 jaar geleden (en echt niet heel toegankelijk in de oren van leken). De muziek staat nooit stil.
Lyst schreef:
En artiesten die oprecht maken wat ze mooi vinden , ik kan je zo al een hand vol artiesten (vooral de Italianen hebben er een handje van) opnoemen die produceren wat het beste aanslaat en daartoe gedwongen zijn omdat ze anders geen boekingen meer krijgen. Ook wel toevallig overigens, dat al die vernieuwende mainstream artiesten het toegankelijke ineens leuker vinden. Volgens mij heeft dat toch echt iets met het alsmaar groter willen worden te maken. Ik ken maar weinig mainstream producers die ontoegankelijker zijn gaan produceren en dat is comercieel gezien heel logisch, want daardoor verlies je een deel van je fanbase en levert het uiteindelijk minder boekingen op.
Weer iets wat jij denkt wat je als feit neerzet. Heb jij met die italianen gesproken ofzo?? Ik denk dat zij na al die jaren nog steeds het goed doen omdat ze nog steeds passie voor de muziek hebben en gewoon zijn meegegroeid, waar jij bent achter gebleven. En het is niet dat ineens mainstream artiesten het toegankelijke leuker vinden. DBSTF of HH, vergelijk hun platen van nu met hun platen van 2008, sorry hoor maar klinkt net zo 'toegankelijk'. Het enige verschil inderdaad is dat hardstyle veel aan populariteit gewonnen over de wereld. Waar ''de kern'' zich hier altijd zo tegen verzet (want hardstyle is van ons en niemand anders) kun je het ook omarmen. Dit is overigens iets waar vele genres mee te kampen hebben. Kijk naar Trance wat het wereldwijd steady al bijna 15 jaar goed doet, zo kan het ook. En ja daar heb je ook een aantal zeikerts in fora die hun scene kapot zien gaan, maar dat predicten ze ook al 8 jaar geleden! Net als dat 6 jaar geleden iedereen op de Q-dance fora ook al zeikten dat de scene de kut op ging en alles wat toen werd uitgebracht was ook waardeloos. Toevallig dat net die periode door velen van dit forum wordt gezien als een tijd dat er supermuziek werd gemaakt en een tal van tegenwoordig ''klassiekers''.
Lyst schreef:
Als je de behoefte niet hebt om je zelf te verdiepen in de muziek, dan is je interesse blijkbaar dusdanig laag, dat ik je niet echt een liefhebber kan noemen. En dat heeft niets met van mainstream houden te maken, maar met je niet willen verdiepen. Er zijn hier op het forum ook wel mensen die zich veel verdiept hebben en echte mainstream liefhebbers zijn, echter liggen de verhoudingen hier wel totaal anders dan buiten de fora. Die laatste groep bestaat bovendien voornamelijk uit mensen die weinig binding hebben met het genre en bij het minste geringste ook weer vertrokken zijn naar een ander genre (over liefde voor de muziek gesproken).
Weer een aanname dat je niet echt van de muziek kan houden als je niet actief bent op een forum. Dit slaat echt nergens op ik heb zat vrienden die de godsganse dag hardstyle luisteren, eindeloos podcasts maar die niet op een forum zitten. Want ze zijn liefhebber maar hoeven niet elke alias van elke artiest te weten, en te begrijpen hoe de muziek is geworden zoals die nu is en elk van de 100 subgenres te weten. Who cares, het is nog steeds mogelijk (ja echt waar) om van de muziek te houden. Jij kan mij niet vertellen dat op een feest van 10.000 man er maar 100 echte liefhebbers rondlopen, en als je dat wel denkt heb je het gewoon echt niet begrepen.
Lyst schreef:
s je geeft om de toekomst van dit genre zul je je toch echt met de kern bezig moeten gaan houden, want dat is de fundering van de scene, simpelweg omdat die een hele sterke binding hebben met de muziek.
Ik beschouw mezelf als de kern. Ik beschouw jou absoluut niet als de kern, want je houdt al jaren niet meer van de muziek. Ik zie jou gewoon als iemand die het niet kan verkroppen dat de muziek is veranderd, in ieder geval niet in een richting naar jouw smaak. En zal ik eens een geheimpje verklappen? Als de muziek wel was veranderd naar jouw smaak was waren er waarschijnlijk inderdaad een stuk minder fans. Wie is er nou gek, jij of de rest van de wereld?
Lyst schreef:
Ik heb nergens uitgelachen genoemd, maar ik kan een mening van iemand die zich nog moet verdiepen inderdaad nog niet echt serieus nemen, omdat ik bij vrijwel iedereen hier zijn/haar mening heb zien veranderen, naarmate ze zich meer verdiepen. Dat wil niet zeggen dat ik geen respect voor hem/haar heb, sterker nog ik vind het alleen maar goed dat je je verdiept, dat geeft alleen maar aan hoeveel je met dit genre hebt.
Nee ik heb uitgelachen genoemd (nouja belachelijk gemaakt, maar vrijwel hetzelfde). Het slaat gewoon nergens op dat je iemand om zn smaak niet serieus kan nemen. Als jij iemand iets laat horen en die persoon zegt het leuk te vinden (of niet), antwoord jij dan ook met: ''Oke prima maar je weet toch niet waar je het over hebt want je hebt je niet verdiept..''?
Lyst schreef:
Vergelijk ook even de tientallen labels onderling met elkaar, zelfs de verschillende aliassen binnen SAIFAM hadden een eigen sound. De diversiteit binnen de scene was gewoon veel groter. En ik heb het niet alleen over de early periode, maar ook rond 2006/7/8 was er een diverser aanbod, vooral binnen de mainstream, dan dat er nu is. Het is niet voor niets dat steeds meer mensen die creativiteit en diversiteit zijn gaan missen en waarom een label als Theracords (sorry Pieter dat ik je er weer bij betrek ) hier nu floreert.
Die honderden aliassen van SAIFAM was omdat ze met z'n drieen in de studio 2 tracks per week eruit poepten, en jawel veel aliassen leken wel extreem veel op elkaar..
En inderdaad, misschien missen veel mensen creativiteit (teminste hun interpretatie ervan), Theracords is er toch gewoon? Het is er, die variëteit voor iedereen.
Lyst schreef:
Heerlijk die "het is nu eenmaal zo argumenten", ik wil je bewering nog wel even wat nuanceren, want sinds 2006 is het toch echt in een stroomversnelling geraakt, er is immers wel een verschil tussen commerciëler worden en commerciëler worden.
Raar he? dat dat exponentieel gaat.. Globalisatie + Youtube & social media + Wiskunde + goede muziek
Lyst schreef:
Want ik heb liever 1 DJ die erg goed kan mixen, een diverse tracklist neerzet etc. dan 20 Dj's die variëren van slecht tot aardig op mixgebied en altijd maar dezelfde tracks draaien. Het dubbel draaien van tracks is daarbij slechts een bewijs van het niet in staat zijn een originele tracklist neer te zetten.
Hier ben ik het met je eens, DJ's mogen wel weer wat meer gevarieerde tracklists gaan neerzetten. Ik denk zelf dat dit ook steeds meer gaat gebeuren uiteindelijk. Kijk maar naar de verschillende podcasts die steeds meer aan populariteit winnen. Mensen (ook buitenlanders) willen steeds meer dit soort tracklists zien met veel verschillende soorten platen.
Lyst schreef:
Maar als je je maar ver genoeg van liefhebbers af beweegt, dan zullen ook zij op een gegeven moment de handdoek in de ring gooien. Wat dus ook resulteert in een steeds kleinere kern nadat de zeepbel knapt.
Volgens mij had jij de handoek al twee jaar geleden in de ring moeten gooien. Niet bedoeld om je af zeiken deze opmerking maar laten we eerlijk wezen.. Ik heb mn punt hier over al eerder duidelijk gemaakt.
Nogmaals, ik beschouw mezelf ook bij die echte liefhebber, maar als je even een geschiedenisboek open doet zie je altijd dat conservatief het moet afleggen tegen progressief. Inderdaad zo'n argument-> Het is nu eenmaal zo.
Lyst schreef:
Je klaagt over de negativiteit op fora. Dat is een direct gevolg van het toegankelijker worden van de scene. Als die ontwikkeling je geen ene fuck interesseerde toen en nu nog steeds niet, dan mag je vind ik ook niet beginnen over de concrete gevolgen van een dergelijke ontwikkeling. Dan had je dat maar eerder moeten bedenken en niet moeten doen alsof er niets aan de hand is.
Het interesseert me wel degelijk, sterker nog in omarm het. Ik vind de muziek nog steeds te gek en ik kan dat gevoel nu ook delen met een stel mafkezen uit Australie die zijn komen overvliegen helemaal naar Nederland om het te mogen meemaken. Nederlanders zijn nou eenmaal heel vooraanstaand altijd geweest als het gaat om housemuziek en het publiek neemt gewoon echt veel voor lief. Het feit dat ik het positief wil benaderen betekent niet dat ik alles maar leuk en goed vindt, maar dat ik wel waardeer in welke situatie we hier zitten. Ik erger me dood aan opmerkingen bij feesten dat die en die DJ hun hele avond heeft verneukt omdat ze een nummer draaide dat al een keer gedraaid was. Haal lekker een drankje dan. Of mensen die principieel niet naar Defqon willen omdat het te commercieel is (raar met 11 stages verschillende muziek). Man Man Man voel je eens bevoorrecht met wat we hier hebben, dit vind je nergens anders ter wereld.
Ik denk dat het duidelijk is wat m'n standpunt is. Ik zie graag je reactie tegemoet

Ik ga er niet meer op reageren want dit soort berichten kosten veel tijd haha maar ik lees het wel.