Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 okt 2012 13:30 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

Ik ben van mening dat niet iedere keuze een creatieve keuze is. Als jij ervoor kiest om er een herkenbare melodie in te stoppen, zodat de kans groter is dat mensen de track leuk gaan vinden, dan is dat in mijn ogen geen creatieve keuze, maar gewoon een keuze om je doel te bereiken. De keuzes die daarna volgen in het maken van de herkenbare melodie kunnen echter wel weer creatief zijn. Zie het als een biljartbal, die bal kan in iedere mogelijke richting (360 graden) gespeeld worden. Heb je echter als doel dat je een andere bal raakt, dan vallen bepaalde richtingen op voorhand al af, ook al heb je dan nog tig verschillende mogelijkheden om de bal te raken, het aantal mogelijkheden is wel beperkt t.o.v. de initiële situatie.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 okt 2012 13:50 
 
Hardtraxx Addict

Lyst schreef:
Ik ben van mening dat niet iedere keuze een creatieve keuze is. Als jij ervoor kiest om er een herkenbare melodie in te stoppen, zodat de kans groter is dat mensen de track leuk gaan vinden, dan is dat in mijn ogen geen creatieve keuze, maar gewoon een keuze om je doel te bereiken. De keuzes die daarna volgen in het maken van de herkenbare melodie kunnen echter wel weer creatief zijn. Zie het als een biljartbal, die bal kan in iedere mogelijke richting (360 graden) gespeeld worden. Heb je echter als doel dat je een andere bal raakt, dan vallen bepaalde richtingen op voorhand al af, ook al heb je dan nog tig verschillende mogelijkheden om de bal te raken, het aantal mogelijkheden is wel beperkt t.o.v. de initiële situatie.


Maar het is bij muziek niet zo dat als je een hit wilt scoren dit maar op een bepaalde manier kan. Een herkenbare melodie komt nog altijd tot stand door het maken van creatieve keuzes. Sowieso is een herkenbare melodie niet iets wat vaststaat. Is zelfs niet eens te beschrijven hoe dat moet.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 okt 2012 13:54 
 
Artiest

Over de melodie, harmonie en melodie is kenmerkend voor elke muziekstijl. Dus dat dat erin zit is niet zo vreemd, die artiesten maken gewoon een melodie die zij goed vinden, dat weet ik zeker. Ik zie verder best in dat de gedachte van geld verdienen beperkend kan zijn in het maken van muziek, aan de andere kant kunnen ze juist muziek maken doordat ze geld verdienen.
Ik denk dat geld de creativiteit niet erg in de weg staat, als we het hebben over hardstyle zie je toch dat artiesten gewoon geld binnen halen met draaien en maken van muziek is meer een bijkomstigheid. Dus ik denk niet dat het het creatieve proces verstrooit raakt door geld.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 okt 2012 13:56 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Dat is wel heel kort door de bocht. Producties die aanslaan -> boekingen.
Dus dan zou je ook kunnen zeggen dat geld indirect het creatieve proces wel in de weg staat..
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 okt 2012 14:01 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

Zo vanzelfsprekend zijn melodieën etc. niet :P Dat ze veel voorkomen is een ander verhaal, misschien komt dit ook wel mede doordat er een soort van zekerheid in een melodie zit. Maar dat is een andere discussie. Het scheiden van produceren en boekingen vind ik geen goede zet, gezien beide onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn in de hardstylescene. Of iemand geboekt wordt is met name afhankelijk van zijn producties. Maar ook voor DJ's bestaat er een creatief proces in zowel de trackkeuze als het mixwerk. Ook hier spelen geld en faam een rol, want een DJ is niet zo snel geneigd om een reeks aparte platen te draaien, gezien hij dan de volgende keer niet meer geboekt wordt. En variatie in je mixwerk heeft de ruime meerderheid ook niet door, waar een veel grotere groep wel door heeft als platen er naast liggen, waardoor je dus zou kunnen kiezen voor veiligere eentonige overgangen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 okt 2012 14:37 
 
Hardtraxx Addict

Lyst schreef:
Zo vanzelfsprekend zijn melodieën etc. niet :P Dat ze veel voorkomen is een ander verhaal, misschien komt dit ook wel mede doordat er een soort van zekerheid in een melodie zit. Maar dat is een andere discussie. Het scheiden van produceren en boekingen vind ik geen goede zet, gezien beide onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn in de hardstylescene. Of iemand geboekt wordt is met name afhankelijk van zijn producties. Maar ook voor DJ's bestaat er een creatief proces in zowel de trackkeuze als het mixwerk. Ook hier spelen geld en faam een rol, want een DJ is niet zo snel geneigd om een reeks aparte platen te draaien, gezien hij dan de volgende keer niet meer geboekt wordt. En variatie in je mixwerk heeft de ruime meerderheid ook niet door, waar een veel grotere groep wel door heeft als platen er naast liggen, waardoor je dus zou kunnen kiezen voor veiligere eentonige overgangen.


Er zijn veel dj's die ook vinden dat ze er voor het publiek staan en daar dus ook rekening met dienen te houden qua keuze voor platen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 okt 2012 16:41 
 

Lol alsof dat er zoveel zijn die echt ontzettend populair zijn.. Zatox doet t niet, BH doet t niet, Noisecontrollers niet, Heady doet volgens mij ook vooral wat hij zelf leuk vind, wildstylez niet, dbstf volgens mij ook niet.. B-front doet het een beetje. Ik denk dat je daar de bekendste DJ's wel hebt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 okt 2012 18:49 
 
Hardtraxx Addict

Ik ga akkoord met het standpunt dat de kwaliteit van de muziek achteruit gaat naarmate het genre meer en meer te maken krijgt met geld. Faam daarentegen ben ik nog niet zo zeker van, niet iedereen gaat hier op dezelfde manier mee om...
Ik probeer altijd de scene hier voor mijzelf te houden, ik ga het niet al mijn vrienden aanbevelen, want bij degenen bij wie ik het deed, heb ik er al spijt van.

Maar eerlijk gezegd valt het nog redelijk mee qua commercialisering, denk ik... Geen idee hoe dat zal zijn over een jaar of 2 :/
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 okt 2012 19:36 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

Nazale schreef:
Lol alsof dat er zoveel zijn die echt ontzettend populair zijn.. Zatox doet t niet, BH doet t niet, Noisecontrollers niet, Heady doet volgens mij ook vooral wat hij zelf leuk vind, wildstylez niet, dbstf volgens mij ook niet.. B-front doet het een beetje. Ik denk dat je daar de bekendste DJ's wel hebt.

Ze doen wat niet? :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 okt 2012 19:45 
 

Citaat:
Er zijn veel dj's die ook vinden dat ze er voor het publiek staan en daar dus ook rekening met dienen te houden qua keuze voor platen.


Daar reageerde ik op.. Ik denk dat ze juist bijna helemaal niet rekening houden met t publiek. Aan de andere kant bedenk ik me nu dat de meerderheid juist die hitjes willen horen. Ik spreek mezelf maar tegen :) Al is er de lichte nuance dat je nog steeds wel kan afwisselen met mainstream platen, en ook dat te weinig gebeurt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 okt 2012 19:53 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

Het is ook een beetje het kip en het ei verhaal. Als een DJ wel creatief zou draaien, dan komt daar uiteindelijk ook publiek op af die deze manier van draaien waardeert en blijft het publiek dat het niet kan waarderen weg. Je bepaalt als DJ altijd nog zelf wat voor publiek je aantrekt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 okt 2012 21:13 
 
Donateur
Avatar gebruiker

emmerick schreef:
Maar laten we even wel wezen, we luisteren toch alleen muziek van artiesten die we ''liken''? Ik luister in ieder geval alleen maar muziek van artiesten die ik op fb toch wel like dus ik snap het hele probleem niet..

Waarom dan keer op keer dan gezanik, en niet gewoon een artiesten page met nieuws bijhouden die mensen toch wel zullen liken als ze je interessant genoeg vinden.

Wout1997 schreef:
stel voor zatox heeft 1000 likes.
Hij geeft 2 free's weg waarvoor je eerst moet liken. Hierdoor krijgt hij 1500 likes.
Hij krijgt hetzelfde als hij zegt bij 1500 likes geef ik 2 free's weg.

Het resultaat is dus hetzelfde.

Het resultaat is hetzelfde, maar juist het trieste ondertoontje waarmee sommige artiesten hun duimpjes bij elkaar sprokkelen maakt het weerzinwekkend.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 okt 2012 21:21 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ik heb het idee dat jullie andersom denken, eerst geld, dan muziek? Een heady is begonnen met muziek maken en is daardoor bij een label gekomen. Dat er dan vervolgens labels en organisaties daarop inspelen en dingen met hem willen ondernemen, zou ik daar als beginnende dj geen nee tegen zeggen. Het is qua tijd ook aardig moeilijk om altijd maar nieuwe kicks te maken bijvoorbeeld, dus denk dat daarom BH dat zo laat zoals het is (saai maar herkenbaar).

Ik merk wel aan artiesten dat ze een echte passie voor de muziek hebben en ben van mening dat je dat ook zou kunnen horen. Je kunt muziek maken met veel passie (Heady), maar je kunt ook muziek maken omdat je het kan maken ;) (Max Enforcer) En lees ook dat de reacties totaal tegenovergesteld zijn van deze artiesten in mijn voorbeeld.

Jullie hoeven het niet eens te zijn met mijn voorbeelden, maar daarom noem ik ook voorbeelden xD

Waar ik het wel ontzettend mee eens ben is dat artiesten bang zijn om iets nieuws te doen, zowel in de studio als on stage, Headhunterz doet het wel een beetje, maar de rest helemaal niet. Dus 2 keer per jaar bij een main staan is genoeg om op de teren tegenwoordig.

Geld maakt blind, jammer genoeg...
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 okt 2012 21:58 
 

Nee hoor helemaal niet. Sommige zullen het meer doen dan anderen (Brennan Heart vermoed ik) maar ik denk wel degelijk dat ze allen een passie voor de muziek hebben.

En zo heel hard vernieuwt heady ook weer niet. :) Er zijn er maar een paar die echt vernieuwend bezig zijn, eigenlijk maar 1: Geck-o. Een paar anderen doen ook goed mee, The machine, Noisecontrollers vind ik regelmatig orginele platen neerzetten. De rest blijft wel echt verdacht veel binnen de lijntjes kleuren zoals Lyst aangaf.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 okt 2012 22:23 
 









Als jij veel gelijkenissen kan vinden vind ik het knap :)

*EDIT*

Aanvulling dan maar: Originele kicks, arrangementen, diversiteit qua sfeer. Tuurlijk heeft hij een paar platen die iets meer op elkaar lijken, maar hij zit echt aan veel kanten van t spectrum van de hardstyle. Hij blijft niet hangen in één soort nummer, zoals brennan heart dus, of b-front, of zatox etc.

thanks jur
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 okt 2012 22:29 
 
Hardtraxx Veteran

Alles na de & weghalen, de & zelf ook ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 okt 2012 22:35 
 
Hardtraxx Addict

Dat is dan de stijl van geck-o. B-front heeft ook wen duidelijke eigen stijl. Hij heeft dit nu niet ineens veranderd om bekender te worden ofzo.

Maar zonder een passie voor muziek hou je het werk als dj/producer niet vol. Dat is een druk en zwaar leven. Moet je eens voorstellen om ieder week een uur of 60 bezig te zijn met iets wat je niet echt leuk vindt of in ieder geval geen passie voor hebt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 okt 2012 22:42 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Nazale schreef:
Nee hoor helemaal niet. Sommige zullen het meer doen dan anderen (Brennan Heart vermoed ik) maar ik denk wel degelijk dat ze allen een passie voor de muziek hebben.

En zo heel hard vernieuwt heady ook weer niet. :) Er zijn er maar een paar die echt vernieuwend bezig zijn, eigenlijk maar 1: Geck-o. Een paar anderen doen ook goed mee, The machine, Noisecontrollers vind ik regelmatig orginele platen neerzetten. De rest blijft wel echt verdacht veel binnen de lijntjes kleuren zoals Lyst aangaf.


Daarom zei ik ook dat heady een beetje vernieuwd, elke plaat van hem heeft een andere bedoeling oftwel gevoel mee in mij ogen, voor een oppervlakkig klink het allemaal heel happy en knallend. Maar voor mij is het meer een gevoel wat een track meegeeft. De ene keer ga ik allemachtig los omdat het zo energiek is, de andere keer sta ik met mn armen omhoog te bewegen en te genieten van de melodieen die er in zitten.

Bij Max Enforcer krijg ik geen van beide, en al helemaal niet bij Time To Rock. Zo'n plaat klinkt te gemaakt omdat alles erin zin wat er al zo in zoveel "hits" voorbij gekomen is. Ttr is een mislukte poging van proberen de scoren bij de dagjesmens zoals jullie het hier noemen xD

Bij brennan harry is het soms wel en soms niet zo in mijn ogen.

Geck-O is op dit moment erg goed bezig! Maar ook niet alle tracks, maar das een kwestie van smaak ;)

Misschien zijn sommige dingen wat zweverig, maarjah, dat ben ik ook nog van het afgelopen weekend xD
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 okt 2012 01:08 
 

Begrijp me niet verkeerd, ik vind bv how low can u go ook niet mijn ding, er is genoeg wat hij maakt wat ik niet even leuk vind. Het gaat me om t feit dat hij niet in 1 ding blijft hangen. Heady, vooruit, een doomed, lessons in love, headshot, from within zijn wel re-de-lijk verschillend. Kicks zijn nu onderhand ook wel lang hetzelfde en t soort synthje ook wel weer.

Maar t punt is wel duidelijk denk ik zo. Tuurlijk heb je per plaat een ander gevoel, maar ik trek t ietsje breder.
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 okt 2012 01:22 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

Net als raw en dark is mainstream ook gewoon een stijl :/
Dat mensen mainstream leuker vinden dan de rest is een keuze van het publiek, niet de dj´s.

Headhunterz, Wildstylez, Noisecontrollers, Zatox, DBSTF, Brennan Heart.

Maken al lange tijd mainstream. Ookal voor het zogezegd zo commercieel was.
Mainstream is vernieuwd en gevormd naar het hedendaagse. En mensen vinden nog steeds vooral mainstream leuk.

Waarom zouden bijvoorbeeld de bovenstaande dj´s commercieel wezen als ze in weze hetzelfde doen als 5 jaar terug. De vorm van mainstream is veranderd, de dj´s niet. Mensen zijn gaan experimenteren met sounds en zijn uiteindelijk tot dit gekomen. Dus in weze zijn ze de laatste jaren gewoon aan het vernieuwen
Of het een goeie of slechte verandering is is een kwestie van smaak.

En Geld beperkt creativiteit is de grootste bullshit.
Als proffessional wil je op je portfolio toch goed uitgewerkte tracks hebben staan. Daar ga je tijd instoppen.
Alleen omdat de stijl sommige mensen niet aanspreekt moet het maar commercieel wezen omdat je niet produceert wat zij willen.

Dit is gewoon gemierenneuk op mainstream door mensen die het niet aanstaat.
Je hebt geen harde bewijzen, statistieken, quote's dat mensen het voor het geld doen.
En door te zeggen dat hoor je aan de muziek is ook bullshit want zo is mainstream nou eenmaal in deze tijd.
Het heet niks voor niks mainstream, een groot publiek aanspreken hoort erbij omdat een groot publiek het mooi vind.

In muziek produceren zelf zit tegenwoordig amper nog geld door het gedownload.
Wil je geboekt worden, waar het geld is, moet je nummers hebben waardoor mensen je willen zien.
Groot gros wil mainstream horen. Net als een groot gros raw wil horen.
Welke kant je ook opkijkt, de dj/producer maakt muziek omdat ze de stijl mooi vinden. Want als gezond dj/producer maak je niet iets wat je niet mooi vind.
Mainstream is nou eenmaal mainstream, elk genre heeft het. Niet alleen het publiek is meer aangetrokken tot mainstream, dj's horen voordat ze dj's/producers zijn ook bij een groep (mainstream/raw) en van daaruit gaan ze draaien en produceren. Waarom zou je anders muziek willen maken in dat genre.

Nergens in dit plaatje hoort geld thuis. En er zijn zat dj's creatief bezig. Als iemand mij om de kop zat te zeuren dat ik creatiever moest wezen dan wijs ik ze ook de deur.

Zoals TOA mooi zegt : Wij maken wat wij mooi vinden, omdat we het mooi vinden. Als je het niet bevalt dan pleur je maar op naar iets wat je wel mooi vind.
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 okt 2012 09:00 
 
Hardtraxx Crew
Avatar gebruiker

Tuurlijk is mainstream veranderd, alleen op een verschrikkelijke manier. Even een vergelijking met een flink aantal jaren geleden toen Scantraxx (Fusion in mindere mate) talenten begon te contracteren. Headhunterz stond na een paar releases al samen met The Prophet op Qlimax. D-Block & S-Te-Fan waren in 1 klap bekend door hun eerste release op Next Chapter (Keep It Coming, Guilty etc), maar vooral toen ze op Scantraxx zelf begonnen te releasen. Frontliner, Wildstylez etc zijn eigelijk van af het begin groot geweest. Noisecontrollers werden meteen na hun 2e release (Crump etc) op Fusion bekend.

Vergelijk dat eens even met nu. Op scantraxx heb je: The Anarchist, Adrenalize, Arkaine, Artic, Audiofreq, Atmozfears etc etc die toch al redelijk wat releases op hun naam hebben staan. Zij kunnen alleen maar dromen over de positie waarin de bovenstaande artiesten zich destijds bevonden. Dus wat gaan ze doen; zoveel mogelijk tracks uitbrengen (ook mogelijk gemaakt door het digitaal releasen) om maar zoveel mogelijk naamsbekendheid te krijgen. Als je het aan mij vraagt komt dit de kwaliteit niet ten goede (kwantiteit > kwaliteit), ze nemen minder de tijd om dingen uit te proberen. Ze lopen als het ware de grote artiesten achterna, omdat deze stijl toch wel aanslaat bij het grote publiek.

Die grote artiesten lopen elkaars kont ook maar gewoon achterna. Kijk, het is mijn smaak niet om van die zang/top40 vocalen er in te stoppen, maar als een artiest daar wat mee wil proberen is dat zijn keuze. Maak ik me helemaal niet druk om. Maar de laatste tijd komt elke grote artiest er mee aan zetten. Dat komt op mij gewoon over als totaal niet creatief, meeloopgedrag, goedkoop scoren, 13/12 hardstyle. Zany heeft er zo 3 a 4 op z'n nieuwe album staan, terwijl ik dat vrijwel nog niet bij hem gezien had. Ook z'n oudere tracks met DV8 zijn gewoon totaal andere vocalen dan nu. Als ze dat allemaal willen, prima; maar kom niet aanzetten met het argument dat de mainstream gewoon veranderd is door de jaren heen, dat ze het niet uithouden in de studio als ze er geen passie voor hebben.

Ik laat hier het geld-aspect even buiten beschouwing, dat is weer een heel andere discussie. Maar de laatste tijd lijkt de drang naar bekendheid alleen maar groter te zijn geworden, om je staande te houden in de scene (waar het aantal artiesten fors is toegenomen). En dat komt het creatieve denken en produceren echt niet ten goede.
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 okt 2012 09:34 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

Zou jij als dj/producer niet bekend willen worden dan? beetje raar argument.
En vocalen erin is misschien iets van deze tijd. Meeste nummers met dat erin verwerfen nou eenmaal wat meer bij het mainstreampubliek. Als dat hun doel is dan moeten ze dat doen.

Als jij het niks vind dan luister je naar de nummers zonder zang.
Wat jij zegt is dat jij het niks vind dat er zang in zit (en vele meer ook) dus moet hij maar daarmee stoppen.
Dat is net wat ik zeg. Producers moeten lekker zelf maken wat hun ligt. Hun smaak verandert ook.
Ik geef je gelijk dat sommige inderdaad het te hard proberen en de grotere artiesten achterna lopen, maar dit kan ook gewoon hun stijl zijn. Niemand die kan bewijzen dat het bij een dj de een of het ander is.

Ik had ook liever de mainstream van een tijd terug. Maar ik ga niet zeggen dat ze weer moeten produceren zoals vroeger puur omdat ik het niks vind. Ik zou het leuk vinden, maarja interplaats van dat luister ik nu spoontech enzo dus hou ik me lekker daar mee bezig interplaats van klagen over hoe het vroeger was.

Vroeger was beter maarja dat komt toch niet meer terug. En erover huilen helpt niet. Anders had dit forum er wel voor gezorgd dat alles weer in 2002-2006 werd geproduceerd
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 okt 2012 09:49 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

D-Nemacyst :')
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 okt 2012 10:02 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

Gangsterdwerg schreef:
D-Nemacyst :')


Ziek goed argument meid
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 okt 2012 10:04 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

Citaat:
Je hebt geen harde bewijzen, statistieken, quote's dat mensen het voor het geld doen.

Headhunterz schreef:
So I went back to making music for me in stead of money

http://issuu.com/amsterdamdanceevent/do ... agazine/95

En ik weet het van nog wel meer producers, maar ik ga hier hun reputatie niet lopen verneuken, dat mogen ze lekker zelf doen.

Bovendien spreek je jezelf erg tegen, ze zouden geen muziek produceren voor geld/faam, maar ze zouden er wel vocalen in stoppen, omdat ze daarmee een groter publiek kunnen bereiken. Dat is nu net waar deze hele discussie over gaat, ik zou anders eens de 5 pagina's doorlezen, want aan je retoriek te zien heb je dat niet gedaan.
Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen