Ik ben van mening dat niet iedere keuze een creatieve keuze is. Als jij ervoor kiest om er een herkenbare melodie in te stoppen, zodat de kans groter is dat mensen de track leuk gaan vinden, dan is dat in mijn ogen geen creatieve keuze, maar gewoon een keuze om je doel te bereiken. De keuzes die daarna volgen in het maken van de herkenbare melodie kunnen echter wel weer creatief zijn. Zie het als een biljartbal, die bal kan in iedere mogelijke richting (360 graden) gespeeld worden. Heb je echter als doel dat je een andere bal raakt, dan vallen bepaalde richtingen op voorhand al af, ook al heb je dan nog tig verschillende mogelijkheden om de bal te raken, het aantal mogelijkheden is wel beperkt t.o.v. de initiële situatie.
Maar het is bij muziek niet zo dat als je een hit wilt scoren dit maar op een bepaalde manier kan. Een herkenbare melodie komt nog altijd tot stand door het maken van creatieve keuzes. Sowieso is een herkenbare melodie niet iets wat vaststaat. Is zelfs niet eens te beschrijven hoe dat moet.wrote:Ik ben van mening dat niet iedere keuze een creatieve keuze is. Als jij ervoor kiest om er een herkenbare melodie in te stoppen, zodat de kans groter is dat mensen de track leuk gaan vinden, dan is dat in mijn ogen geen creatieve keuze, maar gewoon een keuze om je doel te bereiken. De keuzes die daarna volgen in het maken van de herkenbare melodie kunnen echter wel weer creatief zijn. Zie het als een biljartbal, die bal kan in iedere mogelijke richting (360 graden) gespeeld worden. Heb je echter als doel dat je een andere bal raakt, dan vallen bepaalde richtingen op voorhand al af, ook al heb je dan nog tig verschillende mogelijkheden om de bal te raken, het aantal mogelijkheden is wel beperkt t.o.v. de initiële situatie.