PhutureNoize schreef:
Er zijn genoeg producers/dj's gestopt met hardstyle maken omdat ze de stijl van het grote publiek niet meer konden waarderen.
Dus als hun muziek niet aanslaat bij het grote publiek, dan bestaat de behoefte om muziek te maken niet meer? Ze waaien weliswaar niet met de wind mee, maar ook voor hen weegt bekend zijn, boekingen hebben of geld verdienen zwaarder dan het muziek maken zelf. Want je kunt ook nog gewoon muziek blijven produceren, zonder dat je op Defqon staat of dat tig mensen het kopen. Weliswaar moet je het in je vrije tijd doen, want je moet jezelf ernaast nog gewoon onderhouden, maar als die dedication er echt is moet dat geen probleem zijn.
Citaat:
Voor mezelf gaat het zo; ik kan echt alleen tracks afmaken als ik ze zelf vet vind. En dat geld denk ik voor het grootste deel van producers. En ja dan is de vraag natuurlijk, maak jij expres een nummer wat het publiek niet vet vind maar jij wel, of maak jij een track die (waarschijnlijk, dit weet je van te voren niet) het publiek vet vind en jij ook?(Dit wilt natuurlijk niet zeggen dat ik tracks voor het publiek maak, maar dat ik sommige gekke projecten die ik zelf vet vind wel eens gewoon af maak en niet naar buiten breng(of gratis bijv Wait, What))
Dat is het verschil tussen tracks maken waar je zelf achter staat en tracks maken die volledig uit jezelf komen. In principe zou het niet uit mogen maken wat het publiek er van vind, want het publiek probeert je in bepaalde hokjes te stoppen, wat ten koste gaat van je creativiteit. Je bent ook niet bezig met bewust een nummer maken wat het publiek niet mooi vind. Je zou gewoon alleen bezig moeten zijn met een nummer maken, houdt verder geen rekening met andere dingen dan de muziek zelf en kijkt vervolgens of het aanslaat of niet. Dat is muziek die volledig vanuit jezelf komt. Aan je laatste zin te zien doe je dit zelf (soms, ook, altijd?), al snap ik niet waarom je het eventueel niet naar buiten zou brengen, misschien zijn er wel een tiental mensen die het wel heel erg kunnen waarderen. Mogen die mensen die een afwijkende mening hebben van de massa niet bediend worden, omdat het mogelijk kritiek oplevert van diezelfde massa? En ik weet dat het lastig is om op deze manier door te breken, om dergelijke tracks bij de meeste labels er door te drukken, maar dan dient je muziek weer als middel om andere dingen te bereiken. En dat verschilt overigens ook weer per label, daar waar een Theracords bijvoorbeeld stimuleert om creatieve en originele tracks te maken (maar zelfs hij weet soms ook niet wat hij met bepaalde tracks aan moet
), krijg je bij scantraxx te horen dat je er een pakkende vocal bij in moet stoppen als je wil dat ze het releasen.
Citaat:
PS Lyst waarom is toegangelijker altijd slechter in jou ogen?
Omdat muziek toegankelijker maken een sneeuwbaleffect veroorzaakt.
1. Iemand maakt een dusdanig toegankelijke track dat de grenzen van de scene verlegd worden.
2. Naarmate muziek toegankelijker wordt, komen er meer nieuwe mensen in de scene (en dat gaat hard).
3. Door deze groep nieuwe mensen verschuift de "smaak" van een gemiddeld hardstyle liefhebber richting het toegankelijkere. Even voor de duidelijkheid de smaak van de mensen zelf verandert niet (behalve die van een grote groep meelopers), maar het gemiddelde verandert.
4. Omdat het commercieel aantrekkelijker is, verschuiven ook de organisaties hun doelgroep naar het wat meer toegankelijke publiek, wat bekent dat de minder toegankelijke hardstyle een steeds kleiner aandeel krijgt op de feesten die er toe doen.
5. Producers/DJ's die niet met deze trend meegaan, worden daardoor minder geboekt en komen voor de keuze te staan: stoppen, toch met de trend meegaan, of accepteren dat je niet meer geboekt wordt. De meeste artiesten kiezen voor de eerste twee opties.
6. Het aanbod aan de minder toegankelijke kant van de hardstyle neemt af, omdat de producers met de trend meegaan of stoppen.
7. Voor de mensen die naar deze muziek luisteren zijn er nu minder releases en minder feesten met de muziek die zij mooi vinden. Zij kunnen boos worden, tegenwerken etc. wat ze willen, maar ze zijn in een minderheid en naarmate deze stappen vaker doorlopen worden, wordt die minderheid alleen maar kleiner en kleiner.
8. Deze mensen verliezen hun interesse, waardoor de smaak van de gemiddelde hardstyleluisteraar nog verder naar de toegankelijke kant komt te liggen.
9. Doordat de gemiddelde hardstyle luisteraar nu meer accepteert, worden de grenzen van het toegankelijke weer opgezocht door een nieuwe generatie artiesten dan wel door een artiest die nog meer en groter wil.
10. Dit proces herhaalt zich opnieuw. Uiteindelijk kom je bij een publiek terecht dat luistert naar hetgeen wat in is en zodra het uit is laten deze mensen hardstyle allemaal tegelijk vallen. (Zie Hardcore, zie jumpstyle etc.) Normaal gesproken kun je dan terugvallen op je harde kern, maar deze voelde zich al die jaren in de steek gelaten door sommige artiesten die ze eerst wel vet vonden en door organisaties die eerst wel feesten voor hen konden organiseren, maar omwille van geld en faam dat niet meer deden. Dus veel krediet zullen de meeste artiesten en organisaties bij deze mensen niet meer hebben, als deze mensen überhaupt nog naar hardstyle luisteren.
Dit sneeuwbal effect is dus naarmate de muziek toegankelijker wordt steeds moeilijker te stoppen (mensen hebben ook steeds minder een eigen mening) en leidt uiteindelijk tot het (bijna) er onderdoor gaan van het genre. Enkel en alleen om het altijd maar meer en groter willen worden en dit ten koste van alles doen, zelfs je eigen kern die voor een solide fundering had moeten zorgen.