Lyst schreef:
Citaat:
maar dan wil dat toch niet zeggen dat ze het dan maar enkel voor het geld en de faam doen. Als je geen passie hebt voor muziek dan kun je het echt niet opbrengen om er zoveel tijd in te steken.
Hier zeg je toch dat ik beweer dat Zatox het enkel voor het geld en faam doet. Terwijl ik beweer dat als iemand tracks gratis weggeeft hij niet per se compleet onafhankelijk is van geld en faam. Als iets niet per se A is, dan is het volgens jou dus B. Alsof A en B de enige opties zijn, dat bedoel ik dus met zwart-wit denken. Ook heb jij moeite met het onderscheid maken tussen geld en faam krijgen en geld en faam als doel hebben. Ik heb wederom nergens gesteld dat het een probleem is dat een artiest betaald krijgt noch dat hij veel fans heeft. Ik heb alleen gezegd dat als een artiest deze aspecten meeneemt tijdens het produceren, hij al een bepaalde richting wordt opgeduwd en dus zijn creatieve proces beperkt wordt. Als B-Front het belangrijk vind dat hij zijn fans behoudt en dat meeneemt terwijl hij een track maakt, dan kan hij onmogelijk een track maken die niet in het hokje van zijn fans past. Een hele hoop mogelijke richtingen vallen dus op voorhand al af, omdat de doelen creativiteit een bepaalde kant op drukken.
Ik kreeg door jou reacties juist vaak het idee dat jij denkt dat ze het enkel voor geld en faam doen (dit krijg ik niet alleen bij deze discussie maar bij bijna iedere reactie van jou die met dit onderwerp te maken heeft). Als dit niet het geval is het ik dat verkeerd geinterpreteerd.
Lyst schreef:
Overigens bevestig je je zwart wit denken wederom door te stellen dat iets altijd een creatief proces is. Alsof er geen onderscheid te maken valt tussen een bestaande tekening inkleuren, een tekening maken en inkleuren en een tekening bedenken, maken en inkleuren. Allen zijn ze inderdaad een creatief proces, maar bij de eerste wordt je meer in je creatieve proces beperkt dan in de laatste optie. Je hebt namelijk niet de mogelijkheid om de lijnen die de tekening vormen te veranderen.
Dat is echt onzin wat je zegt. Ik zeg dat muziek maken altijd een creatief proces is. Dat is ook zo dat heeft helemaal niet met zwart-wit denken te maken. Een muziekstuk komt tot stand door het maken van creatieve keuzes. je maakt altijd een keuze hoe je een bepaalt geluid laat klinken. Die keuze maakt de artiest. waar hij zich door laat leiden tot het maken van die keuze doet daar niets aan af. Het blijft een creatieve keuze en dus onderdeel van het creatieve proces. Een artiest is voor een commerciele plaat niet verplicht het zo te doen. Vaak genoeg wordt een plaat een (wereld)hit doordat het juist anders is.