emmerick schreef:
Lyst geef eens een voorbeeld van een DJ die het volgens jou dan echt voor het geld doet. Die helemaal niet van de muziek houdt maar die gewoon puur voor de centen muziek maakt en draait. Want ik kan me er echt geen een bedenken.
Ik vind het heel eerlijk gezegd gewoon grote onzin..
Staat dat er dan? Ik heb het over artiesten voor wie geld verdienen een doel is, niet het enige doel. En daar kan ik er genoeg van opnoemen, bijvoorbeeld bijna iedereen al die alleen zijn brood verdiend met de muziek. Als er in hun geval geen geld meer verdiend wordt met de muziek, kunnen ze niet rondkomen. Hoeveel artiesten zullen dan volgens jou weer een baan erbij naast nemen en daardoor dus minder tijd hebben om muziek te maken? Ik denk dat het merendeel eerder geneigd zijn producties aan te passen richting de vraag, waardoor ze wel weer rond kunnen komen.
Headhunterz riep een tijdje terug dat hij alleen muziek maakte waar hij zelf achter stond. Nu blijkt er uit het interview met Patrick Kicken dat er een verschil is tussen muziek maken waar jezelf achter staat, of muziek maken die vanuit jezelf komt en dat dat voor een writersblock heeft gezorgd bij hem. Ook mooi is het motto dat hij noemt in zijn interview met ADE: "Succes is not the key to hapiness, but hapiness is the key to succes". Waar in zekere zin ook de boodschap in schuilt van geld en faam is niet hetgeen waar je het voor moet doen, maar hoort een gevolg te zijn van hetgeen wat je doet.
@Clockkid, ja het beperkt onder andere het creatieve proces. Het zorgt er zowel direct als indirect op grotere schaal er ook voor de "evolutie" van Hardstyle. Het is namelijk niet toevallig dat hardstyle als geheel meer richting het toegankelijke evolueert dan richting het ontoegankelijke.
@Khadber, er is niets mis met geld verdienen met je muziek of kunst. Maar je kunt ook gewoon geld verdienen met muziek zonder dat dat je doel is. Als jij bijvoorbeeld totaal niet met faam en geld bezig bent en je maakt een paar platen. Vervolgens bied je die platen aan of tegen de standaard webshop prijs of wat misschien nog wel beter is, dat de mensen zelf bepalen wat ze ervoor willen betalen. En stel nu dat heel veel mensen dit kopen en je dus veel geld verdient en ook nog eens populair wordt, dan heb je beide dingen bereikt zonder dat het ooit je doel is geweest. En beide aspecten hebben ook totaal geen invloed gehad op je creatieve proces. Maar wat als je afhankelijk bent van het geld wat je met muziek verdient, dan moet je al gauw minimaal zo'n 1500 euro per maand verdienen wil je rond kunnen komen. Op zo'n moment wordt de muziek bewust dan wel onbewust een middel omdat geld te verdienen, in plaats van dat de muziek het eigenlijke doel is.