Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 16:33 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

Natuurlijk is het geweldig om je brood (en meer) te verdienen met je hobby, ten eerste omdat je daardoor er geen baan meer naast hoeft te hebben en je dus nog meer tijd kunt besteden aan je hobby en ten tweede omdat je geld verdient met hetgeen wat je leuk vind, anders was het geen hobby. Hoewel dit klinkt als een jongensdroom voor velen, wordt er amper stil gestaan bij de effecten die geld nog meer met zich mee brengt. Als jij namelijk de keuze maakt om je volledig te richten op de muziek, betekent dat dat het geld dat eerst een leuke bijkomstigheid was, een noodzakelijkheid wordt en dus je dus afhankelijk wordt van je muziek. De vraag is dan ook in hoeverre beïnvloedt dit de artiest zelf en in hoeverre beïnvloedt dit de muziek?

Geld en faam worden in dit soort discussies altijd door elkaar gebruikt en vaak samengevat onder de noemer commercie. Ook al volgt het een vaak uit het ander en zijn de uiteindelijke gevolgen van beide aspecten globaal hetzelfde, de rol die populariteit in dit proces speelt is wel degelijk een andere. Hoeveel hardstyle artiesten weet jij op te noemen die door een bewuste keuze minder populair zijn geworden? Waarschijnlijk niet zoveel, als je ze al kent. Betekent dit dat de artiest ook afhankelijk is geworden van zijn fans, afgezien van het geld dat zij in het laatje brengen? Wat is het effect hiervan en van het alsmaar groter willen worden op de artiest/organisatie en op de muziek?
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 16:52 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Dit is toch waar zoveel mensen over klagen?

Hardstyle wordt commercieel. Het wordt bekend/mainstream en de producers verdienen er geld aan.
Het zou dus niet meer om de liefde voor muziek gaan maar om het geld wat ze ermee verdienen. Dit wat volgens sommige ten koste van de muziek gaat.
In zekere zin is het een logisch proces.

Er valt inderdaad te twisten of het gaat om ''als maar groter willen worden'' of om blijven doen wat je het liefst doet, muziek maken.

De grootste invloed ligt nogsteeds bij de consument.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 17:00 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Interessante topic ga het zeker volgen ben benieuwd wat de verschillende standpunten zijn.
Nu ben ik benieuwt Lyst wat is jou mening hierover?
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 17:02 
 
Artiest
Avatar gebruiker

Faam :worship: :worship: :worship:

Afbeelding
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 17:05 
 

Er zit altijd wel een mening in een van de drie..

De beginners doet het voor de muziek en faam (bekend worden, grotere gigs, contract bij label etc etc)
De wat betere dj's doen het voor het geld en faam (draaien voor de hobby, wat geld binnen krijgen opwerken naar grotere gigs etc)
En de huidige top doen het voor de muziek en geld... (tis hun baan in hun leven zeg maar en houden van de muziek)
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 17:11 
 
Hardtraxx Elite

Ik kopieer mijn mening wel even vanuit het wist je dat topic:

Citaat:
Ik ben goedgelovig en geloof dat alle dj/ producers zijn begonnen omdat ze van de muziek houden.
Stel jij wilt snel veel geld gaan verdienen met het dj'en.
Kies je dan voor house (om maar wat te noemen) of hardstyle?
Ik denk dat je via andere muziekstromingen veel eerder aan geld kan komen dan via hardstyle.

Hardstyle is een redelijk ''eerlijke'' scene waarin de producers zelf hun tracks produceren ipv hele productieteams.

Natuurlijk kun je overal wel wat negatiefs over bedenken/ vinden als je maar graag genoeg wilt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 17:12 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

Eerlijk gezegd zie ik muziek als een kunstvorm. En zoals in mijn signature staat: "Art serves no purpose other than art itself." Zo zie ik muziek dus ook. Muziek heeft geen ander doel dan de muziek zelf. Zodra je wel andere doelen hebt zoals geld verdienen of zo groot mogelijk worden, gaat dat ten koste van de muziek en beperk je je creativiteit. Als geld verdienen of zo groot mogelijk worden een doel is, dan betekent dat dat muziek een middel is om dat doel te bereiken. En muziek hoort in mijn ogen geen middel te zijn, maar gewoon puur.
Dat wil overigens niet zeggen dat je geen geld mag verdienen en je niet populair mag zijn.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 17:15 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Lyst schreef:
Eerlijk gezegd zie ik muziek als een kunstvorm. En zoals in mijn signature staat: "Art serves no purpose other than art itself." Zo zie ik muziek dus ook. Muziek heeft geen ander doel dan de muziek zelf. Zodra je wel andere doelen hebt zoals geld verdienen of zo groot mogelijk worden, gaat dat ten koste van de muziek en beperk je je creativiteit. Als geld verdienen of zo groot mogelijk worden een doel is, dan betekent dat dat muziek een middel is om dat doel te bereiken. En muziek hoort in mijn ogen geen middel te zijn, maar gewoon puur.
Dat wil overigens niet zeggen dat je geen geld mag verdienen en je niet populair mag zijn.


Dus ik kan hieruit concluderen dat jij vind dat geld de creativiteit proces in de weg zit? Of zit ik ernaast?
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 17:17 
 
Hardtraxx Elite

Lyst schreef:
Eerlijk gezegd zie ik muziek als een kunstvorm. En zoals in mijn signature staat: "Art serves no purpose other than art itself." Zo zie ik muziek dus ook. Muziek heeft geen ander doel dan de muziek zelf. Zodra je wel andere doelen hebt zoals geld verdienen of zo groot mogelijk worden, gaat dat ten koste van de muziek en beperk je je creativiteit. Als geld verdienen of zo groot mogelijk worden een doel is, dan betekent dat dat muziek een middel is om dat doel te bereiken. En muziek hoort in mijn ogen geen middel te zijn, maar gewoon puur.
Dat wil overigens niet zeggen dat je geen geld mag verdienen en je niet populair mag zijn.


Ik geloof dus ook niet dat er DJ's zijn die zijn begonnen puur om er geld mee te verdienen. Als startend DJ verdien je namelijk helemaal niet veel geld en aangezien het geen vaste baan is heb je ook geen vast inkomen. Het is zelfs een gewaagde stap om te kiezen voor het DJ vak.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 17:17 
 
Artiest
Avatar gebruiker

OK ook maar ff iets serieus proberen xd

Ik maak waar ik zin in heb en enige regel die er is: ik moet t zélf vet vinden! De rest komt dan vanzelf of niet.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 17:19 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

DjThera schreef:
OK ook maar ff iets serieus proberen xd

Ik maak waar ik zin in heb en enige regel die er is: ik moet t zélf vet vinden! De rest komt dan vanzelf of niet.


Ja zeg je nu he maar ik zag dat zak geld wel toen ik daar was:P Theraaa SELLL OUUUUUUTT
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 17:20 
 
Artiest
Avatar gebruiker

:lol: beetje jammer alleen dat jij m meenam xd
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 17:20 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

DjThera schreef:
Faam :worship: :worship: :worship:

Afbeelding


pff, doe mij maar muntdrop, centjesss!
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 17:21 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

DjThera schreef:
:lol: beetje jammer alleen dat jij m meenam xd


Ja buitenlander he nooit met een zak geld vertrouwen :x
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 17:22 
 
Hardtraxx Elite

Lyst geef eens een voorbeeld van een DJ die het volgens jou dan echt voor het geld doet. Die helemaal niet van de muziek houdt maar die gewoon puur voor de centen muziek maakt en draait. Want ik kan me er echt geen een bedenken.

Ik vind het heel eerlijk gezegd gewoon grote onzin..
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 17:23 
 
Artiest

DjThera schreef:
OK ook maar ff iets serieus proberen xd

Ik maak waar ik zin in heb en enige regel die er is: ik moet t zélf vet vinden! De rest komt dan vanzelf of niet.

Maar, en dan spreek ik voor mezelf, omstandigheden zijn van invloed op je inspiratie en hebben in die zin dus wel degelijk invloed, al is het indirect.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 17:35 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ik weet zeker dat het met Geck-O ook wel wat gedaan heeft toen It's What We Are/ Dancing Machine gedraaid werden door Headhunterz in HWS.
Niet dat je een sell-out bent geworden, maar ik kan best begrijpen dat dat je wel motiveert om nog meer van dat soort tracks te maken.
Meer dan wanneer een keiharde track van je gedraaid wordt door bijvoorbeeld Digital Punk in zijn podcast (denk ik).
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 17:41 
 

Ik ben er van overtuigd dat artiesten doen waar ze het meeste voldoening uit halen. Uiteindelijk zijn er verschillen waar artiesten voldoening uithalen, maar al-tijd staat de artiest zelf voorop. Produceren ze supercommercieel en verdienen ze veel geld? Halen ze vast voldoening uit. Produceren ze puur voor zichzelf, halen ze daar voornamelijk voldoening uit, en dan zijn de andere factoren leuke bijkomstigheden. Altijd voor zichzelf. Als er een grote mensenmassa voor de producers neus uit hun dak gaat, krijgt HIJ daar voldoening uit. Mensen zijn egoistisch, das natuur. Waarom zou iemand persé een muzikaal meesterwerk neerzetten als hij daar helemaal geen zin in heeft?

Ik vind dat je wel je teleurstelling mag en kan uitspreken over wat de artiest maakt, maar je moet altijd in gedachten houden dat het nooit zomaar wordt geproduceerd. Niet iedereen is hetzelfde, sommige halen voldoening uit veel geld en halen minder voldoening uit het proces.

Ik ben het dus ook niet eens met lyst zijn signature. Muziek gaat dus niet om muziek, muziek gaat om wat de producer ermee wilt bereiken. Soms is dat muziek, soms is dat iets anders.

Het wil natuurlijk niet zeggen dat ik het eens ben met de ontwikkelingen in de mainstream, maar die producers hebben overduidelijk andere motieven. Who are we to judge? Verschil in visie kun je nou eenmaal niet betwisten.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 17:49 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Geck-o schreef:
DjThera schreef:
OK ook maar ff iets serieus proberen xd

Ik maak waar ik zin in heb en enige regel die er is: ik moet t zélf vet vinden! De rest komt dan vanzelf of niet.

Maar, en dan spreek ik voor mezelf, omstandigheden zijn van invloed op je inspiratie en hebben in die zin dus wel degelijk invloed, al is het indirect.


Maar zoek jij soms die omstandigheden op? Of laat jij het echt flowen?
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 18:02 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ik denk dat er een balans moet zijn. Als een DJ zijn geld kan verdienen met zijn muziek kan hij meer tijd in zijn muziek steken in plaats van alleen in avonden of iets dergelijks. Het is dus ook een wisselwerking.

Ik vind geld verdienen met muziek helemaal geen probleem. Waarom zou jij voor een stuk kunst (zoals Lyst dat noemt) wat blijkbaar door velen leuk gevonden wordt niet een goed bedrag klaar mogen staan?
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 18:11 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

emmerick schreef:
Lyst geef eens een voorbeeld van een DJ die het volgens jou dan echt voor het geld doet. Die helemaal niet van de muziek houdt maar die gewoon puur voor de centen muziek maakt en draait. Want ik kan me er echt geen een bedenken.

Ik vind het heel eerlijk gezegd gewoon grote onzin..

Staat dat er dan? Ik heb het over artiesten voor wie geld verdienen een doel is, niet het enige doel. En daar kan ik er genoeg van opnoemen, bijvoorbeeld bijna iedereen al die alleen zijn brood verdiend met de muziek. Als er in hun geval geen geld meer verdiend wordt met de muziek, kunnen ze niet rondkomen. Hoeveel artiesten zullen dan volgens jou weer een baan erbij naast nemen en daardoor dus minder tijd hebben om muziek te maken? Ik denk dat het merendeel eerder geneigd zijn producties aan te passen richting de vraag, waardoor ze wel weer rond kunnen komen.
Headhunterz riep een tijdje terug dat hij alleen muziek maakte waar hij zelf achter stond. Nu blijkt er uit het interview met Patrick Kicken dat er een verschil is tussen muziek maken waar jezelf achter staat, of muziek maken die vanuit jezelf komt en dat dat voor een writersblock heeft gezorgd bij hem. Ook mooi is het motto dat hij noemt in zijn interview met ADE: "Succes is not the key to hapiness, but hapiness is the key to succes". Waar in zekere zin ook de boodschap in schuilt van geld en faam is niet hetgeen waar je het voor moet doen, maar hoort een gevolg te zijn van hetgeen wat je doet.

@Clockkid, ja het beperkt onder andere het creatieve proces. Het zorgt er zowel direct als indirect op grotere schaal er ook voor de "evolutie" van Hardstyle. Het is namelijk niet toevallig dat hardstyle als geheel meer richting het toegankelijke evolueert dan richting het ontoegankelijke.

@Khadber, er is niets mis met geld verdienen met je muziek of kunst. Maar je kunt ook gewoon geld verdienen met muziek zonder dat dat je doel is. Als jij bijvoorbeeld totaal niet met faam en geld bezig bent en je maakt een paar platen. Vervolgens bied je die platen aan of tegen de standaard webshop prijs of wat misschien nog wel beter is, dat de mensen zelf bepalen wat ze ervoor willen betalen. En stel nu dat heel veel mensen dit kopen en je dus veel geld verdient en ook nog eens populair wordt, dan heb je beide dingen bereikt zonder dat het ooit je doel is geweest. En beide aspecten hebben ook totaal geen invloed gehad op je creatieve proces. Maar wat als je afhankelijk bent van het geld wat je met muziek verdient, dan moet je al gauw minimaal zo'n 1500 euro per maand verdienen wil je rond kunnen komen. Op zo'n moment wordt de muziek bewust dan wel onbewust een middel omdat geld te verdienen, in plaats van dat de muziek het eigenlijke doel is.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 18:51 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

@Lyst

Oke duidelijk daar clashen onze meningen denk ik. Ik ben het met veel dingen met je eens behalve dat geld een creatief proces beperkt. Een creatief proces komt niet alleen van de liefde voor de muziek, alles in je omgeving heeft daar invloed op dus ook geld. Ik geloof namelijk niet dat een producer produceert met zoveel mogelijk geld verdienen in gedachte. Wel denk ik dat heel veel om de verkeerde reden tracks aanpassen, maar dit ligt meestal niet aan het persoon maar een bedrijf erachter.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 18:54 
 

Clock Kid schreef:
@Lyst

Oke duidelijk daar clashen onze meningen denk ik. Ik ben het met veel dingen met je eens behalve dat geld een creatief proces beperkt. Een creatief proces komt niet alleen van de liefde voor de muziek, alles in je omgeving heeft daar invloed op dus ook geld. Ik geloof namelijk niet dat een producer produceert met zoveel mogelijk geld verdienen in gedachte.

Daar ben ik het niet mee eens. Geld zal ongetwijfeld het creatieve aspect beperken. Je houdt je immers bezig met méér dan alleen de muziek. Dan hou je dus rekening met andere mensen dan jezelf.

Citaat:
Wel denk ik dat heel veel om de verkeerde reden tracks aanpassen, maar dit ligt meestal niet aan het persoon maar een bedrijf erachter.

Geld dus. Hij laat het immers aanpassen, als ie het er niet mee eens zou zijn dan zou die wel een ander label zoeken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 18:58 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ik denk dat het aan je denkproces ligt, en dat kan gedurende de tijd wel verschuiven (zie een Prophet in zijn laatste jaren). Geld verdienen met iets dat je goed kan en waar je van houdt kan enorm inspirerend en stimulerend zijn (lijkt mij dan), maar het kan ook zijn dat je manieren gaat zoeken om makkelijker geld te maken met hetgene waar je van houdt.

In de 2e situatie denk ik dat geld weldegelijk een negatieve rol kan spelen..
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2012 19:12 
 
Hardtraxx Elite

XtD schreef:
Ik denk dat het aan je denkproces ligt, en dat kan gedurende de tijd wel verschuiven (zie een Prophet in zijn laatste jaren). Geld verdienen met iets dat je goed kan en waar je van houdt kan enorm inspirerend en stimulerend zijn (lijkt mij dan), maar het kan ook zijn dat je manieren gaat zoeken om makkelijker geld te maken met hetgene waar je van houdt.

In de 2e situatie denk ik dat geld weldegelijk een negatieve rol kan spelen..


Boom en Punk MF waren idd echt hele commerciële platen waar die veel geld op heeft verdient :P
1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen