El Mare schreef:
Wat is jullie tip eigenlijk voor de eerste (en mogelijk laatste keer), thuis proberen of op een feest proberen? Ik zelf neig naar een feest, omdat daar altijd mensen bij je in de buurt zijn en je vrijwel meteen bij een EHBO-post terecht kunt.
van 1 pilletje hoef je echt niet naar de EHBO toe hoor, tenzij je zo panisch wordt en alleen maar gaat denken aan de mogelijke negatieve gevolgen. Maar dat is dus iets wat je NIET moet doen. Zo was een maat van mij op Defqon voor het eerst gaan spacen en heeft zat hij nadat hij een halve pil had gedropt alleen maar de gedachte van "Ow, wat nou als mensen het aan mij zien" en "Wat nou als ik de volgende dagen ook nog de effecten merk" en toen was hij eventjes down. Had hij mij dus even gesms't dat ik even moest komen en dat hij dacht dat hij 'bad' ging. Dus toen hem opgezocht en eventjes met hem gezeten, gepraat en eigenlijk alleen maar gerustgesteld. Toen hij ervan overtuigt was dat het goed was en dat hij zich gewoon moest laten meeslepen in de space, ging het perfect en heeft hij serieus de beste tijd van z'n leven gehad. Als een kind in de speeltuin, zo lekker ging hij, volgens z'n eigen woorden

Zo moet je het dus aanpakken als er zoiets als dit dreigt te gebeuren. Er was ook een andere maat van me bij hem, die ook af en toe gebruikt, maar die wist totaal niet hoe hij ermee om moest gaan, dus in plaats van gerust te stellen, maakte hij het eerder alleen maar erger ("Ja, je kan het wel zien" en "Je kaken gaan wel een beetje tekeer"). Dat zijn dingen die je op dat moment dus eventjes beter achterwege kan laten, als mensen er een beetje bang voor zijn.
Maar ja, op zo'n moment moet je altijd voorbereid zijn dus als iemand voor het eerst neemt. Ook al is de timing nog zo slecht (bij mij was toen ook net m'n 2e halfje van een FF aan het inslaan), maar op zulke momenten kan ik mezelf toch aardig onder controle houden om m'n maten te helpen. Gelukkig maar, want anders zou het wellicht de laatste keer zijn geweest dat die maat een pilletje nam, terwijl hij nu niet kan wachten tot hij het weer 'mag' doen