Black Sunrise schreef:
En hoe zit het dan met studenten die voor een x aantal maanden naar het buitenland gaan om daar wat extra onderdelen te doen?? Dit "uitstapje" dienen zij al zelf te betalen en kan flink in de papieren lopen. Ik vind juist dat onderwijs op alle manieren ondersteunt moet worden en dat wr best een beloning tegenover mag staan als je hiervoor hard je best doet.
Ik weet niet hoe die regeling nu zit, maar dan kan dan toch net zo goed een regeling voor zijn?
Citaat:
Ik denk alleen wanneer je stufi gaat achterhouden als zijnde een straf, het mis gaat met de economie: studenten krijgen geen stufi meer, omdat ze niet hard genoeg hun best doen/ze lui zijn/de studie te moeilijk is/etc.., maar hebben dan dus ook minder te besteden per maand. Hierdoor geven ze minder uit en kan de welvaart achteruit gaan, omdat veel studenten (want er zijn er een hoop die falen) minder uitgeven en wat meer de hand op de knip houden. De overheid heeft welliswaar meer geld over, omdat zij dit niet aan de studenten heeft hoeven uit te betalen, maar om onze bestedingseconomie in evenwicht te houden, moet de overheid dat geld dan weer gaan uitgeven?! Dus geld overhouden zit er niet echt in om de economie draaiende te houden.
Het is maar net hoe je het bekijkt, als ze straks afzien van de langstudeerboete, dan komt er waarschijnlijk een sociaal leenstelsel, en ten opzichte van dat sociale leenstelsel is de stufi juist een bonus in plaats van een straf. Bovendien als je normaal 3 jaar stufi krijgt voor een opleiding van 180 studiepunten, en nu per studiepunt je 1/180e van de 3 jaar stufi krijgt, dan krijg je uiteindelijk nog steeds evenveel, maar krijg je het misschien alleen meer verspreid. Dus uitgaande van dat de student de studie gewoon afmaakt, heeft de student nog steeds evenveel te besteden. Mensen die een studie(/studies) overigens nooit afmaken moeten nu sowieso al alles terugbetalen.
Citaat:
Wat betreft het variabele collegeld: ik denk dat het juist goed is om een vast bedrag per jaar te hebben, zo betaald iedereen en kan uiteindelijk gekeken worden wie nauwelijks naar school gaat en wie dat wel doet. Door juist voor een bedrag te kiezen die voor elke student gelijk is, zorgt dat ervoor dat de student die wel braaf naar school gaat niet teveel hoeft te betalen; het onderwijs kost per jaar meer dan 1700 euro voor een student en als je dit variabel gaat maken, gaat de student die wel optimaal gebruik maakt van de lesmogelijkheden meer betalen dan de student die geen reet uitvoert. Het collegegeldtarief ligt nu zo "laag", omdat ook de studenten die uiteindelijk de opleiding niet afmaken dit bedrag betalen. Zou dit edrag variabel worden, dan zou het een stuk duurder zijn. Mee eens??
Dit is een goed punt, al vraag ik mij af of collegegelden zo zijn ingericht dat ze ervan uitgaan dat een bepaalde hoeveelheid mensen falen. Want dan lijkt me dat de scholen in de problemen komen als er minder mensen falen. Overigens betaalt de overheid ook een flink deel van het collegegeld, het geld wat ze hierdoor dus besparen kunnen ze gebruiken om de nominale student extra te stimuleren en de rest kunnen ze rechtstreeks in het onderwijs investeren. Het dwingt de scholen ook om efficiënter met hun geld om te gaan, want nu krijgen ze betaald voor het onderwijs dat ze geven in plaats van dat ze ieder jaar standaard van iedereen een bedrag krijgen. En als ik zie wat voor ontzettend luxe gebouwen er de laatste jaren bij mij op de universiteit bijgebouwd zijn met bijvoorbeeld 3 grote flatscreens naast elkaar die allen hetzelfde weergeven en waar amper gebruik van wordt gemaakt, dan weet ik zeker dat het geld op dergelijke scholen zeker wel efficiënter besteed kan worden.
Citaat:
Ik denk dat in deze kwestie het heel lastig is om een juiste beleidsbepaling te vinden, waardoor het efficienter en voordeliger word

Je hebt als mens recht op een bijdrage van de overheid om onderwijs te kunnen volgen en in principe mag dit niet afhangen of je wel of niet op komt dagen. Dan zou ik als "straf" voor een langstudeerboete kiezen, dan zullen de studenten proberen een achterstand zo veel mogelijk te vermijden en zal daardoor dus ook beter gepresteerd worden in het onderwijs zelf. De sancties moeten in die zin dan wel schrikbarend zijn dat het ook daadwerkelijk effect gaat hebben

Wie gaat er beter presteren door tijdsdruk? Ja, tijdsdruk zorgt ervoor dat mensen eerder geneigd zijn om te gaan studeren in plaats van bijvoorbeeld in de kroeg te hangen, maar presteert de gemiddelde student over zijn hele studie gezien beter? Gaat iemand hogere cijfers halen, gaat iemand extra keuzevakken doen, gaat iemand zich verrijken met een jaar bestuur, gaat iemand verrijkingsstof doen, is men eerder geneigd voor de moeilijke studies te kiezen als ze weten dat hiermee extra risico lopen op een boete. De vraag is dus in hoeverre draagt dit positief bij aan onze kenniseconomie? Ik denk eerder dat het negatieve gevolgen heeft en de enige twee dingen die het oplevert is een zak geld en een groep studenten die eerder klaar zijn met hun studie.