CD 1:001. Salvation 4
Track begint rustig en best lekker, sounds zijn wel erg vlak en schel allemaal. De climax heeft een reverse bass, buiten dat die niet zo heel geweldig is, is dat ook het enige wat de climax heeft aan bassline. Waar is de kick?

De afwerking in het laag is echt bedroevend slecht. Qua sounds wel een goede opener voor het album, maar dit kan toch echt niet.
002. Insanity (& Frequencerz) 7
Die Frequencerz moeten hun inspiratie eens ergens anders vandaan halen dan van het pretpark. Die lange gillende screeches kennen we nu wel een keer. Climax is best aardig, en hoewel er in deze track wel een kick zit, ben ik ook niet zo weg van dit soort kicks. Choirs in de climax voegen wel een hoop sfeer toe, want met alleen de screeches en de korte synth die vet gedaan is, was het irritant geworden denk ik.
003. Everyone has Died 6.5
Midintro is saai, ik weet niet of het komt door de sounds of dat de sounds niet goed doorkomen, ik denk dat het een combinatie is. Kicks zijn me te blikkerig. Overgang naar de break is erg abrupt. Dezelfde kicks in de climax vind ik niet echt aansluiten bij lead, die in combinatie met fatsoenlijke kicks best goed had uit kunnen pakken. De tweede kicks passen er nog minder bij.
004. Rulers (& Chain Reaction) 6
Eerste melodie is een beetje in de oude stijl van Crypsis. Kicks sluiten wederom voor geen meter aan, het klinkt net alsof iemand een nieuwe plaat over de melodie aan het inmixen is. Ben verder ook niet echt van dit soort zuigende kicks, omdat je niet echt een impact creƫert, maar eerder het tegenovergestelde. Sounds in de outro liggen te ver op de achtergrond. Verder is het best een aardige track, maar komt door de afwerking niet helemaal goed over.
005. Accumulated Filth 7
Op de intro kicks na, die puur en alleen dienen om het mixbaar te maken, duurt het nagenoeg 2 minuten voordat de climax erin klapt. Het duurt vervolgens slechts 24 seconden voordat de break er opnieuw inkomt en de climax opnieuw wordt opgebouwd. We zitten inmiddels op 3:09 voordat de kicks er weer invliegen. Op zich is daar niets mis mee mits je naar iets heel geweldigs weet op te bouwen, maar dit is gewoon een doorsnee climax. Dan is dit toch een beetje teveel break voor een track van vier en een halve minuut. Toch is deze track het best luisterbaar tot nu toe, omdat het struikelblok bij RR vaak in de kicks zit.
006. River of Souls (& Digital Punk) 5.5
Midintro is niets meer dan een serie kicks met ver op de achtergrond nog een synth en voegt vrij weinig toe aan de track. De break vind ik niets aan, de sounds zijn niet bijzonder en de vocal is ver over de top. Ondertussen zit ik alweer 100 seconden te luisteren naar een opbouw en break. En hiervoor geldt het bovenstaande nog meer. Sounds zijn me te schel en komen ook totaal niet over. Wat hem weer in de afwerking zit.
007. The Resurrected Soul 6
Haha deze midintro is wel typerend. De midintro kicks zijn niets meer dan de mixintro kicks met een bijna-wall-of-bass erachter. Daar wordt de kick zelf natuurlijk niets harder van. Behalve dan voor de types die vinden dat meer bass automatisch harder is. Vocals heb ik vrij weinig mee en zijn vrij standaard verwerkt. Dezelfde kicks komen terug in de climax, want eenzelfde kick past eenmaal overal altijd perfect onder, maar goed daar hebben wel meer hardstyle artiesten last van. Melodie in de eerste climax is best sterk, maar wordt weer deels weggedrukt. De tweede climax vind ik weinig bijzonders. Wat me overigens opvalt is dat de climaxen vaak erg kort duren. Als ik terug skip door de track heen, moet ik echt moeite doen om de climax te vinden. Ik vind dat niet echt passen bij dit soort muziek wat vooral bedoeld is om hersenloos te beuken.
008. On The Brink Of Extinction (& Crypsis) 6.5
Wat zijn dit nu weer voor een kicks. Een hoop lawaai maar het dreunt totaal niet door. Bij de kickrolls lijkt net of iemand het hele volume naar beneden zet, dat vindt ik niet echt sterk uitgewerkt. Nagenoeg de helft van de tracks bestaat weer uit een break/opbouw. Climax melodie is best sterk en ook aardig uitgewerkt. Kicks zijn weer een wall-of-bass, waarbij alle kracht na de kick ligt ipv eronder, zover het al krachtig is.
009. Civil Disobedience (Official Rauw Op Je Dak Anthem) 3
Bij deze track weet ik niet of ik het erg vind dat de slaapverwekkende break twee en een halve minuut! duurt. Want wat daarna komt is echt lachwekkend slecht. Het zal vast en zeker experimenteel bedoeld zijn, maar kom op iedereen hoort toch dat dit nergens naar klinkt. Met als grootste dieptepunt de screeches op het einde.
010. God's Child 5
Zo even wat te graaien gepakt, tijd genoeg om wat te eten immers met al die breaks. De koorvocalen zijn best aardig, maar missen flink wat ondersteuning van andere elementen om het interessant te maken. De eerste climax/midintro is enorm eentonig. En de tweede climax weet dat nog weer te overtreffen. Nee het enige interessante aan deze track was het koor en die zijn verder helaas niet op een bijzondere manier gebruikt.
011. Prostitute 5
Kicks in de midintro klinken nergens naar. Hoewel de punch alleen zelf best nog wel potentie heeft. De melodie in de climax is erg vet, maar hij krijgt het wederom voor elkaar om het belabberd af te werken, waardoor het alsnog nergens naar klinkt. De climax was overigens wederom bijzonder kort.
012. The Motherload (& Kold Konexion) 6
Deze track bevat weinig boeiende elementen en bevat naar mijn smaak teveel distortion. De climax is te willekeurig en saai. Ik ben toch wel betere tracks van Kold Konexion gewend.
013. Brutal 3.0 4.5
Kicks in de midintro vind ik wederom nergens naar klinken, het is dat de bassline het nog een rauw randje geeft, maar ik vind zelfs de kicks in de mixintro harder. Die enorm hoge frequenties in de climax heb al helemaal een hekel aan, vooral op hoog volume doet dat gewoon pijn aan je oren. Screeches in het tweede gedeelte zijn wederom niet goed uitgewerkt. Nee het zegt genoeg dat ik de mixintro en mixoutro het mooiste vind aan deze track.
014. The Spell of Sin (ft. MC Tha Watcher) 5.5
De track begint weer met een break, ik vind de vocals van Tha Watcher niet erg sterk, sowieso heb ik niets met vocals waarbij de naam van de artiest geschreeuwd wordt. Melodie is vrij dertien in het dozijn en de korte stukjes zorgen er wellicht voor dat dat minder het geval is, maar dat vind ik weer niet zo goed klinken. De acid op het eind past er al helemaal niet bij.
Conclusie CD1:77.5/5=5.5
Ik ga nu eerst even voetbal kijken, het tweede deel van de review volgt waarschijnlijk morgen. Ik moet toegeven dat Radical Redemption er qua kwaliteit wel op vooruit is gegaan, maar veel tracks worden nog steeds verpest door de afwerking. Daarnaast zijn de breaks in nagenoeg alle tracks veel te lang en de climaxen veel te kort. De kicks moeten zogenaamd enorm hard zijn, maar zo ervaar ik dat totaal niet, maar dat heb ik bij heel veel mainstream hardcore. Dit album moet het vooral hebben van het concept harder=beter, maar als dat eerste al niet echt het geval is en ook de kwaliteit achterwege blijft, blijft er weinig over.