Ok goede punten.TiMOTHYb wrote:Het gaat helemaal niet over het samplen van muziek, of het nou uit Hip Hop of uit een Carnavalskraker is. Het gaat om direct jatten uit andermans studio. En nog onvoltooid werk ook. Totaal niet vergelijkbaar met het samplen van (delen van) platen.
Scenario 1; ik schrijf een scriptie, jij komt mij helpen en besluit de hele boel naar mij te verzenden om er vervolgens je eigen voordeel uit te halen. Je doet dit stiekem en enkel met het oogpunt jezelf voordeel toe te doen.
Scenario 2; ik heb een scriptie gekregen, een studententien gehaald, deze is gepubliceerd, en jij besluit bepaalde delen te gebruiken voor je eigen scriptie.
Heeft niets van doen met Hip-Hop, de puberteit of een andere 'kijk' op zaken hebben. Het kan gewoon niet. En als iemand dit herhaaldelijk gedrag vertoont is het echt zorgelijk. Al ben je 12 en gaat het om een boekbespreking. Fix gewoon je eigen werk man wtf. Kan er echt met m'n verstand niet bij dat je dit kunt bagatelliseren door te claimen dat je het vanuit een andere invalshoek bekijkt.
Je hebt gelijk dat jatten gewoon not done is. Aan de andere kant zie je dat velen hardstyle producers, inclusief ik als beginner (ik heb gebruik gemaakt van Diablo III voice overs) acapella's gebruiken van artiesten, zonder hier enige credit voor te geven. Dit kun je ook zien als jatten. Uiteraard is het een stuk minder persoonlijk dan het jatten van iemands werk uit ZIJN studio. Maar toch, het blijft "jatten" wanneer er geen fatsoenlijke credits worden gegeven.
Vind ik dit erg? Nee. Omdat de nummers alsnog goed zijn. Hoe erg je iemand ook niet mag, wat voor onbetrouwbare klootzak het ook is, als je luisterd naar het nummer en denkt: "Damn, dit is vet", dan blijft dat ook zo voor mij. Ondanks de verhalen eromheen. Heb ik respect voor de producer? Nee niet echt als je dat soort dingen flikt. Al rip je iemands kick en het is een tof nummer, dan blijft het voor mij een tof nummer. Maar uiteraard heb ik meer respect voor een producer wanneer zij zelf alles maken. Je kan als producer die de kick heeft gemaakt boos worden en zeggen dat het oneerlijk is, of je voelt je vereerd dat iemand jouw kick heeft gebruikt in zijn productie. Er zijn altijd twee kanten. Het gaat uiteindelijk om de muziek.
Ik zie veel mensen veranderen na hun 21e. Ze zien hun fouten uit het verleden als pubers en verbeteren zichzelf. Ik wil niet zeggen dat Thyron dit gaat doen, misschien wordt hij nog erger, dat kan. Maar ik probeer te relativeren en hem niet meteen af te schrijven als waardeloze producer die alle sounds jat. Ik denk dat hij weldegelijk gevoel heeft voor hardstyle en ook best zelf wat kan. Hij is jong en heeft tijd om te veranderen en om te leren van zijn fouten. En dat moet hij dan ook laten zien.