D33m schreef:
Je hebt gelijk dat jatten gewoon not done is. Aan de andere kant zie je dat velen hardstyle producers, inclusief ik als beginner (ik heb gebruik gemaakt van Diablo III voice overs) acapella's gebruiken van artiesten, zonder hier enige credit voor te geven. Dit kun je ook zien als jatten. Uiteraard is het een stuk minder persoonlijk dan het jatten van iemands werk uit ZIJN studio. Maar toch, het blijft "jatten" wanneer er geen fatsoenlijke credits worden gegeven.
Dan snap je weer het principe van sampelen niet, wat TimothyB hier boven net uitlegt. Als iets afgelevert en klaar ligt zoals een film/game/ander nummer, en je gebruikt het dan als sample, is er niet heel veel mis mee, wat in veel gevallen dus een vocal is of een kenmerkend foley geluid. Veel mensen vinden dit niet erg omdat het niet direct met het nummer te maken heeft (tenzij je het uit een ander hardstyle nummer haalt o.i.d.)
Als je iets pakt waar men aan werkt of iets waar ze aan hebben gewerkt (zoals eigen sounds, delen van tracks, kicks of iets anders waar ze hun eigen product beter mee maken of ze jouw product als hun eigen maken dan is het jatten, wat Thyron dus heeft gedaan.
Dus TL;DR. Vocals of Foley geluiden als een of andere toevoeging aan je nummer is niet erg omdat het niet direct er mee te maken heeft, dat is sampeling (er zijn uitzonderingen) En delen van een stuk muziek jatten en dat als je eigen presenteren is slecht, wat hij dus deed. Er zit misschien geen feitelijk verschil in maar wel een enorm moraal verschil.
D33m schreef:
Vind ik dit erg? Nee. Omdat de nummers alsnog goed zijn. Hoe erg je iemand ook niet mag, wat voor onbetrouwbare klootzak het ook is, als je luisterd naar het nummer en denkt: "Damn, dit is vet", dan blijft dat ook zo voor mij. Ondanks de verhalen eromheen. Heb ik respect voor de producer? Nee niet echt als je dat soort dingen flikt. Al rip je iemands kick en het is een tof nummer, dan blijft het voor mij een tof nummer. Maar uiteraard heb ik meer respect voor een producer wanneer zij zelf alles maken. Je kan als producer die de kick heeft gemaakt boos worden en zeggen dat het oneerlijk is, of je voelt je vereerd dat iemand jouw kick heeft gebruikt in zijn productie. Er zijn altijd twee kanten. Het gaat uiteindelijk om de muziek.
|
Ik vond een paar nummers uit zijn album ook vet, en zover ik weet heeft hij deze ook wel zelf gemaakt. Daar worden de nummers niet anders door inderdaad, maar ik krijg er geen beter beeld van, het blijft even slecht.
D33m schreef:
Ik zie veel mensen veranderen na hun 21e. Ze zien hun fouten uit het verleden als pubers en verbeteren zichzelf. Ik wil niet zeggen dat Thyron dit gaat doen, misschien wordt hij nog erger, dat kan. Maar ik probeer te relativeren en hem niet meteen af te schrijven als waardeloze producer die alle sounds jat. Ik denk dat hij weldegelijk gevoel heeft voor hardstyle en ook best zelf wat kan. Hij is jong en heeft tijd om te veranderen en om te leren van zijn fouten. En dat moet hij dan ook laten zien.
Dat is echt onzin. Ik ken mensen van 17 en 18 die al hun eigen bedrijf hebben en zich meer volwassen gedragen dan sommige 24 en 26 jarigen. Dat heeft niks met puberen maar met opvoeding en sociale omgeving te maken. En zijn sociale omgeving is al een paar keer ingestort omdat hij dit zo vaak heeft gedaan en de repercussie heeft niet geholpen. Dus kun je leeftijd echt niet er aan koppelen. Hij kan net zo goed een dwangneurose voor zoiets hebben, weet jij veel. Er zijn zat mogelijkheden in zijn persoonlijke omgeving waar het door kan komen, maar sinds niks duidelijk naar buiten komt is het gewoon persoonlijke domheid, zeker als je al 3/4 keer eerder bent gepakt voor hetzelfde. Als een kind van 6 betrapt word op jatten en er mee word geconfronteerd stoppen ze al wel.
Voor mijn part gaat hij gerust door met produceren maar hij blijft door het herhalen van hetzelfde feit gewoon onbetrouwbaar. Iemand een 6/7/8e kans geven is te veel. Hij leert niet van zijn fouten, best, dan produceert hij in zijn eentje maar en begint hij een eigen label voor zichzelf, dat verdiend hij na zoveel keren ook.