wootum schreef:
Ik denk dat het een combinatie is van het aantal mensen dat voortaan wil/mag releasen en het digitaal releasen in plaats van op vinyl. Ik neem nu even als voorbeeld de eerste paar releases van Noisecontrollers op Fusion. Rond die tijd bracht een artiest maar een paar keer per jaar een plaat uit omdat je als label gewoon zeker moest zijn dat de plaat bij het publiek aan zou slaan om er geen verlies op te maken. Er werd dus (neem ik aan) langer aan een track gewerkt om hem echt uniek/perfect te maken. Nu lijdt een label geen schade mocht een track niet opgevangen worden door het publiek.
Wat zal het zijn geweest? 5 opkomende namen die rond dezelfde tijd als NC bij Fusion begonnen met releasen? Dit resulteerde er in dat je die nummers op de eerste release van Noisecontrollers zelfs nu nog vaak hoort. Vergelijk dat eens met al die andere artiesten. Heb er eens even een aantal op een rijtje gezet van de grote labels: Avana, Requiem, Thyron, Faizar, Inceptum, Rebourne, Omegatypez, In-Phase, Sylence, Sound Freakerz, Outlander, Neilio, Neroz, Sephyx, K96, Aeros, Audiotricz, The Anarchist, Arkaine, Artic, X-Pander, Desnar etc etc etc. Toch allemaal nog vrij opkomende namen. Met alle respect, maar ik kan me gewoon niet herinneren dat ik die tracks ooit voorbij heb zien komen. Dus een combinatie van het veel te grote aanbod van artiesten en het veel makkelijker/vaker uitbrengen van een nummer zorgt er voor dat tracks veel minder origineel worden. Je moet echt een groot talent zijn, wil je ergens in uitspringen en niet in de grote meute verdwijnen.
In de vinyl tijd werd er niet altijd langer aan een track gewerkt. Wel bracht een label niet zo snel iets uit. Een vinyl moest al snel paar 100 keer verkocht worden om de kosten eruit te halen. Er waren ook minder labels omdat het gewoon een serieuze investering is. De digitalisering heeft zeker goede voordelen, maar helaas ook enkele nadelen. Iedere idioot kan een label beginnen en iets uitbrengen. Gevolg hiervan is dat de download portals overspoeld worden met troep. Tracks die een label waarschijnlijk nooit op vinyl had laten persen of anders na een paar releases failliet zouden gaan. Ook was vinyl niet onbeperkt verkrijgbaar en een stuk duurder. Dj's waren selectiever in het kopen van platen en niet iedere dj op het feest had dezelfde platen.
Als er nog steeds met vinyl gedraaid werd waren er ook nog maar half zo veel dj's. Draaien met vinyl is toch wel echt een wereld van verschil met draaien op cdj's.