Rickzel schreef:
Ja er wordt altijd bijdehand gereageerd door sommigen in dit forum, maar ik heb juist afgelopen Defqon editie de bevestiging gemerkt dat mijn voorkeur echt BY FAR bij raw ligt (op een feest dan hé). Wat Sickmode, Rooler, Purge, Adjuzt, Genox Mutilator Element momenteel bijv. doen is echt precies wat ik zoek op feesten.
Ik zie voor mij persoonlijk gewoon echt een splitsing tussen luister hardstyle en feest hardstyle. Maar vind dat er momenteel gewoon echt bakkenvol kwaliteit wordt geleverd aan beide kanten van het spectrum. Want bijv ook de extreem euforische kant Ecstatic, Adrenalize en Jay Reeve weten me op een andere manier weer enorm te prikkelen.
Ik vind dat we juist op een erg interessant punt zitten waar veel overlapping is tussen beide kanten. Is het de meest interessante hardstyle periode ooit? kun je over discussieren, maar het is lang niet meer zo voorspelbaar als dat het een jaar of 5 geleden was, en dat is in mijn ogen het grootste pluspunt.
Eens maar met een kanttekening. Het aantal artiesten dat er nu is, is heel veel groter dan 5 jaar terug. Toen deed iedereen ook vaak nog redelijk zijn eigen ding, je had nog wat labels die wel op een sound zaten. Nu heb je gewoon dat het overgrote deel van de artiesten een van de paar huidige trends volgen.
Toen ik de warm-up mixjes heb gemaakt heb ik ook door veel moeten spitten (vanwege van elke artiest een plaat er in) en ik merk in beiden euforisch en raw gewoon een ton aan namen die allemaal het zelfde klinken, veel meer dan de namen die er wel bovenuit springen.
Jay Reeve is ook wel een uitzondering daarin, maar ik merk zelfs aan de euforische kant dat het wel euforisch moet zijn waar je wat live mee kan. Denk dus aan Ecstatic, Primeshock, Synthsoldier, D-Charged, Adrenalize e.d. en in zekere zin ook namen als Devin Wild als je dat euforisch wilt noemen nog omdat er bijna altijd melodieen in zitten. Daar zit gewoon ook wat pit en energie in. Dat verschuift ook meer naar gewoon "hardstyle" imo. Je ziet het zelfs ook een beetje in de verschuiving naar wat nu populair is in hardstyle. Sub Zero Project, Ran-D, Rooler & Sickmode, Rebelion e.d. Dat is vele malen steviger dan de top pakweg 5 a 10 jaar geleden.
Aan de andere kant vind ik voor thuis Horyzon bijvoorbeeld ook heel tof. Live... ik weet het niet, het is heel veel break, super mooi, maar live sta je langer stil met je armpjes omhoog dat dat je echt aan het dansen bent op de muziek. Dat was toen ook zo toen Clockartz hun stijl veranderde met dat album. Ik heb het ook gehad bij KELTEK op Defqon.1 2018, de platen zijn leuk, maar live slaat het een stuk dooier dan je gemiddelde raw plaat. Al is dat bij KELTEK onderhand wat omgedraaid, dit jaar was hij op de main best tof.
En ergens heb ik er wel een beetje een hekel aan. Want mijn god wat heb ik veel troep horen langskomen bij de Indigo en Blue. En niks sprong er bovenuit, ik kon het niet van elkaar onderscheiden. Je hebt namen als The Gang, Genox, Mutilator, The Purge, Element, Adjuzt, Anderex e.d. die je er zo tussenuit pikt, maar daarvoor heb je 10x zo veel namen die weer een grote eenheidsworst zijn. Maar, ondanks dat werkt het wel beter op de dansvloer, en daarom zie je die verschuiving.
Het zelfde principe geldt ook in een zekere zin voor uptempo vs mainstream hardcore. Al heb ik voor zo veel kicks nog nooit mensen zo timide zien los gaan op de Yellow
. Op zulke tempo's kan je soms ook gewoon niks dan wat heen en weer waggelen en kleine outbursts van hoepiehakken doen.