Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Stelling: Eens of Oneens?
Eens 65%  65%  [ 83 ]
Oneens 35%  35%  [ 44 ]
Totaal aantal stemmen : 127
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 mei 2011 14:46 
 
Hardtraxxer

Ik heb oneens gestemt. Als ik luister naar livesets, dan is de BPM al een stuk hoger en dat vind ik gewoon fijn. Als ik dan een officiele HQ preview hoor, baal ik weer van de lagere BPM. Maar als ik Ran-D dan hoor draaien, is het wel snel hoor :') Maar omdat Ran-D (Crypsis, Adaro) hardere/ruigere hardstyle klinkt dat erg prettig en kun je helemaal losgaan.

Ik heb het graag hoog, maar het moet wel binnen de termen blijven van hardstyle.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 sep 2015 21:16 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Geen nieuw topic dit keer, ik ga dit topic even van pagina 17 afschoppen. Ik zag namelijk in verschillende topics (zowel releases als livesets) discussies over wat een ‘fatsoenlijk’ BPM is.

Dit topic is intussen 6 jaar oud. Op de eerste pagina wordt voornamelijk gesproken over 145-153 BPM als acceptabel, met 155 als absolute max. De pagina’s daarna (bijna 2 jaar later) gaan er al wat meer stemmen voor een BPM dat net boven de 155 ligt. Tegenwoordig is een hoger BPM dan dat echter geen uitzondering meer; de trend van het steeds verder stijgende BPM lijkt op z’n minst niet te zijn gestopt, regelmatig wordt in livesets de grens van 160 overschreden.
Ik ben wel benieuwd hoe hier vandaag de dag tegenaan gekeken wordt. Wat zien jullie tegenwoordig als uiterste BPM?

Ikzelf kan me overigens wel vinden in de ‘145-155’ grenzen (afhankelijk van de stijl). Maar dat heeft er wellicht ook mee te maken dat ik niet zoveel nieuwe tracks meer luister, die een hoger BPM ‘nodig’ hebben om het gebrek aan drive te compenseren. Daarnaast denk ik dat het hoge BPM ook te maken heeft met het veranderende publiek, dat (meer dan vroeger imo) het liefst zo veel mogelijk nummers hoort en alles zo snel mogelijk heeft. Als er een setje afsluit op wat meer dan 155 BPM vind ik dat nog wel te doen, maar veel raw artiesten beginnen tegenwoordig al op dat tempo.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 sep 2015 21:19 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Als ik subground/house draai draai ik rond de 135 bpm. Euforische hardstyle altijd beginnen op 150 en rustig opbouwen tot 153 bpm en raw begin ik op de 153 en eindig ik vaak rond de 155. Maar heb nu 2x live moeten draaien waar er voor mij op 160 bpm geëindigd werd. Dus dan kan ik moeilijk teruggaan naar 155. En zelf vind ik tussen de 153 en de 155 nog wel het lekkerst!
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 sep 2015 21:40 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Hmm, interessant onderwerp. Ik heb vaak niet zo'n last van het BPM verschil op een feest aangezien je dan in de flow van het feest bent en het BPM dan geleidelijk stijgt. Als ik echter thuis sets luister en die vergelijk met de losse nummers die ik luister (die op 150 BPM worden uitgebracht) vind ik het wel echt snel gaan. Plus ik ga pas 2 jaar echt naar feesten dus heb de enorme stijging van het BPM-gehalte ook maar voor een klein deel meegemaakt. Ik kan helaas geen concrete cijfers geven omdat ik me op een feest totaal niet bezig hou met bepalen op hoeveel BPM er nou precies gedraaid wordt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 sep 2015 21:51 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Als ik zelf een hardstyle set draai, draai ik eigenlijk nooit sneller dan 155 bpm, vind veel tracks gewoon niet meer goed klinken als ze sneller gaan. Voor m'n gevoel missen sommige kicks dan gewoon de tijd om impact te hebben. Realiteit is wel dat veel tracks tegenwoordig al gemaakt worden voor het tempo 155 of hoger.

Interessante discussie inderdaad! Slim om een oud topic te pakken :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 sep 2015 22:29 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Joey schreef:
Hmm, interessant onderwerp. Ik heb vaak niet zo'n last van het BPM verschil op een feest aangezien je dan in de flow van het feest bent en het BPM dan geleidelijk stijgt. Als ik echter thuis sets luister en die vergelijk met de losse nummers die ik luister (die op 150 BPM worden uitgebracht) vind ik het wel echt snel gaan. Plus ik ga pas 2 jaar echt naar feesten dus heb de enorme stijging van het BPM-gehalte ook maar voor een klein deel meegemaakt. Ik kan helaas geen concrete cijfers geven omdat ik me op een feest totaal niet bezig hou met bepalen op hoeveel BPM er nou precies gedraaid wordt.

Er is in mijn ogen ook niet echt sprake van een plotselinge flinke stijging, ik zie het meer als een geleidelijk proces. Het is niet zo dat van de ene op de andere dag alle setjes ineens een paar BPM omhoog gingen. Maar als je het nu vergelijkt met een paar jaar geleden zijn er denk ik wel degelijk een paar BPM bijgekomen, zij het in kleine stapjes.

En tja, het is bij mij ook niet zo dat als ik op een feest sta en iemand schakelt van 155 naar 156, dat ik dan meteen naar m'n oren grijp. Op zo'n korte termijn is zoiets moeilijk hoorbaar, maar als je naar een langere termijn kijkt is het BPM van pakweg 150 naar 155+ gegaan in een paar jaar tijd (om over het early tijdperk nog maar te zwijgen). Direct op een feest merk je daar misschien minder van, maar als het zo doorgaat zitten we over een paar jaar richting de 165-170 BPM.

Rickzel schreef:
Als ik zelf een hardstyle set draai, draai ik eigenlijk nooit sneller dan 155 bpm, vind veel tracks gewoon niet meer goed klinken als ze sneller gaan. Voor m'n gevoel missen sommige kicks dan gewoon de tijd om impact te hebben. Realiteit is wel dat veel tracks tegenwoordig al gemaakt worden voor het tempo 155 of hoger.

Hier kun je je ook weer afvragen wat oorzaak is en wat gevolg. Ik denk dat de stijging van het aantal BPM in setjes eerder zichtbaar was dan de stijging in tracks (alhoewel ik er niet direct bewijs voor heb). Dan is het feit dat steeds meer tracks op 155 geproduceerd worden dus een gevolg, en ligt de oorzaak bij de livesets.
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 sep 2015 01:38 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Door die ontwikkeling is het traditionele stampen vaak een aantal uur mogelijk en vervolgens wordt het steeds meer enkel springen en een beetje maaien. Vervolgens kom je in een fase (in een set, of over een heel feest) tussen hardstyle/hardcore (vreselijk) waarbij het maar een beetje trommelen en blèren wordt. Hierdoor waarschijnlijk ook die opgefokte pitchkicks rage. Overal moeten tegenwoordig in een vast terugkerend ritme kicks gepitched worden. Keertje is wel grappig maar 60 min lang allerlei schelle geluiden (waaronder kicks) de zaal in lanceren werkt niet voor mij. Zeker niet als het constant hetzelfde concept is. Diepte raakt er zo totaal uit.

Oude platen of hedendaagse mainstream boven de 155 vind ik helemaal niets. Klinkt mij allemaal zo afgeraffeld. Neem bijvoorbeeld Chaser ofzo, die melo moet je zoveel mogelijk tijd geven.

Ik ken verder niet zoveel hardstyle dat boven de 150 wordt geproduceerd, maar als ik Warface bekijk begrijp ik wel dat hij daarboven gaat zitten. Weinig sfeer, verhaal en diepgang + hij sluit 9/10x af dus mag hij het vanaf de 155 overnemen. Luister maar is een van die platen van het Warface album met een wat hoger BPM op 150 bpm. Hou je nog minder over..

Beste is gewoon op 150 beginnen en dan lekker opbouwen gedurende de nacht, maar enkel de laatste platen rond de 155 te draaien. Als er hardcore gedraaid moet worden gewoon push play of hc artiest boeken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 sep 2015 06:19 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Voor mij ligt de Hardstyle tussen de 140-155bpm. Als ik een setje maakt dan ziet het er vaak ook zo uit. Van Early naar Classic (Nu-Style) en van daar uit weer richting 2010-2011
150bpm tracks moet je niet verder op pitchen naar 154-155 Bpm afhankelijk van de track keuze. Als je hoger gaat haalt het de drive eruit. Eigenlijk geld voor mij dat je elke track niet hoger met 5 bpm. Dus een 145 bpm track Max 150bpm. Ik mix in de 6% zone op de Nexus voor een fijne afstelling van Bpm.
Het hele punt is gewoon dat je de drive en de sounds naar beneden haalt. Live gaat dat nog wel maar thuis zeker niet.
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 sep 2015 14:07 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

is dit wel een acceptabel bpm?

https://www.facebook.com/Stereotuners/p ... 4437337235

:lol: :lol: :lol:
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 sep 2015 14:40 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Sneller = harder, toch? :cool:
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 sep 2015 15:04 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Stereopitcherzzzzz
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 sep 2015 06:15 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

wij beginnen onze sets meestal op 153 bpm, dat ligt vaak net iets lekkerder en omdat we zelf ook tracks maken op 155 bpm schakelen we gemiddeld halverwege over op 155 bpm, dat is ons ding en hoger gaan we ook vrijwel nooit met hardstyle. maar er zijn genoeg tracks die bijvoorbeeld op 145 bpm gemaakt zijn maar op 153 nog steeds goed klinken, kijk naar parallel worlds of catchin' up. (deze kunnen trouwens ook best op een lager bpm gemaakt zijn, weet ik niet precies meer)
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 sep 2015 06:20 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Ja, en hoe vaak worden die platen door het gros gedraaid? En door de artiesten die altijd tegen 160 draaien?
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 sep 2015 19:21 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Draai bijna altijd 150 tot 153
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 sep 2015 10:29 
 
Hardtraxx Newbie

Vind het pas storend worden wanneer de ene dj afsluit op 160 bpm en dan iemand anders moet beginnen op een stijl die lager ligt. Dus wanneer dj's eigenlijk zonder "respect" voor de dj erna draaien. Afsluiten op 160 vind ik niet zo erg en veel RAW leent zich er ook wel voor, het is pas erg wanneer bv een Warface ofzo draait op 160 en dan B-Front moet draaien, maar dan is er sowieso al iets mis gegaan in het bedenken van de timetable haha.
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 sep 2015 14:20 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Bij het maken van de line-up is er al iets fout gegaan dan.
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 sep 2015 14:34 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Delt-A schreef:
Bij het maken van de line-up is er al iets fout gegaan dan.


Hoeft niet altijd te zijn, een organisatie is daarin ook afhankelijk van beschikbaarheid, planning vanuit het boekingskantoor en andere boekingen natuurlijk :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 sep 2015 13:31 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Hij doelde op Warface überhaupt in je line-up zetten. xd
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 sep 2015 15:28 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

155 BPM vind ik uberhaupt niet heel fijn meer. Heb het gevoel dat er dan door een set heen geracet moet worden in plaats van een secure opbouw.
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 sep 2015 16:14 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

chas1n schreef:
Hij doelde op Warface überhaupt in je line-up zetten. xd


Haha. Nee ik dacht dat dat van tevoren meestal wel afgestemd word met andere organisaties, maar is natuurlijk vaak erg lang van tevoren dus kan er nog van alles gebeuren.

On-topic: ik luister thuis vaak ook op 154-155 BPM (met virtual dj), en verder gewoon radio edits, waarvan sommige tracks 145 zijn en andere van zichzelf gewoon 155. Als ik een setje draai gaat het van 150 tot 154, tenzij ik opbouw naar Hardcore, dan ga ik wat sneller. Op feesten vaak geopend en dan begon ik op 145-148.
Ik had ook in 2008 en 2009 al setjes in m'n map zitten van 158-160 BPM, heb daar eigenlijk niet zo'n problemen mee.
Wat dan uiteraard weer niet moet gebeuren is dat er al op het begin van een feest op 154 gedraaid wordt, of dat er door de volgende DJ ineens 5 BPM bijgeteld wordt aan het begin van z'n set. Dan klinkt het erg raar ineens. Zoals we bij Warface hoorden op WiSH toen we de area uitliepen aan het begin van z'n set, na Geminizers.
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 sep 2015 17:56 
 
Hardtraxxer

Leonidas schreef:
155 BPM vind ik uberhaupt niet heel fijn meer. Heb het gevoel dat er dan door een set heen geracet moet worden in plaats van een secure opbouw.

Elke raw set a la 2015
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 sep 2015 11:47 
 
Hardtraxx Addict

Leuk dat hier verschillend over gedacht wordt.
Bij mij ligt het vrij breed. Namelijk 140 - 160 (niet dat ik platen van 143 bpm ga draaien op een bpm van 160)
Ik vind het zelf leuk als er een beetje vaart achter zit. Niet in de sneller is harder zin ofzo. Gewoon omdat ik zelf nogal een vlugge jongen ben (Adhd). =p

Nee maar ik draai over het algemeen tussen de 153 en 158 bpm. Met probeersel mixen die erboven of eronder zitten. Met mijn nieuwe pseudoniem ligt het nog hoger maar dat komt omdat ik dan hardcore er bij in mix. (Electrogod, Out of Control, The Purest, Massacre etc als instapplaten. Maar met dat project als het eenmaal bij de hardcore is gaat het niet hoger als 175. Maar dat terzijde.

Bij het produceren van platen ligt het bij mij ook heel verschillend. Ik probeer zo breed mogelijk te produceren. Zo heb ik een Tranceachtige WiP die onder de 150 bpm zit (146, Ik weet dat dit soort tracks dan niet veel gedraaid worden. Maar deze WiP is bedoeld als luister plaatje ipv floorfiller etc.).
Maar in de toekomst wil ik ook platen maken die boven de 150 of 155 bpm zitten.
Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen