Beste finalisten, afvallers en kijkers,
De laatste, allesbeslissende test is door iedereen ingeleverd. Tijd voor de ontknoping. Ik zal proberen om á la Art een nietszeggend verhaaltje over iedere finalist te vertellen om de spanning op te bouwen.
Bas was, over het algemeen, de top-kandidaat-mol onder de deelnemers. Een slippertje hier, wat geld uit de pot daar. Was hij iets te opzichtig, of heeft hij zich bewust verdacht gemaakt om de concurrentie op het verkeerde been te zetten?
Davey leek rustig door deze editie van WIDM heen te varen. Waar zijn tegenstanders regelmatig van tactiek (lees: mol) veranderden, hield Davey lang vast aan zijn kandidaat. Soms zorgde hij voor geld in de pot, maar soms ook niet. Het kenmerk van een gewone kandidaat, of juist van een mol?
Sander is, de eerste executie uitgezonderd, geen enkele keer genoemd als antwoord op de vraag ‘Wie is de mol?’. Hij leek ook zo goed bezig met het verdienen van geld voor de pot. Of was dit slechts een perfect rookgordijn, terwijl hij achter de schermen opdrachten saboteerde?
Dames en heren, ik zal jullie niet langer in spanning houden. De enige echte mol van de tweede editie van Wie is de Mol? – Hardtraxx was…
Davey!Inderdaad, de dekselse Davey heeft constant geprobeerd om opdrachten te saboteren en de pot zo laag mogelijk te houden. Hoe hij dit heeft gedaan? Ik heb Davey van tevoren gevraagd om een soort logboekje bij te houden van zijn aanpak en acties. Hopelijk wil hij dit nog met ons delen
. Zelf heb ik ook een paar hints in het spel verstopt die jullie naar de juiste mol konden leiden.
Ik zal er overigens vast bij zeggen, het waren niet allemaal even duidelijke hints. Ik ben hier heel voorzichtig mee geweest, aangezien ik niet het risico wou lopen om té duidelijk te zijn. In mijn enthousiasme wil ik mensen nog wel eens onderschatten (vraag maar aan mensen die ik wel eens hints heb gegeven bij het snippets-spel). Vandaar dat de hints erg omslachtig waren, zitten veel dingen tussen die je maar net moet weten (en dan ook nog in verband moet weten te zetten)
Hint 1Opdracht 2: De tracks die de complete tracklist vormen, hebben 1 ding met elkaar gemeen: Ze zijn allemaal een keer gebruikt in de ‘Extra belegen Kaasplankje’-reeks van Davey.
Hint 2Opdracht 6: ‘De mol zal zich vooralsnog de koning te rijk voelen’. Een verwijzing naar de achternaam van Davey; Paleis Het Loo was tot 1975 (een van) de residentie(s) van het Koninklijk Huis.
Hint 3Opdracht 9: ‘Een echte opdracht voor de mol’. Dat sloeg niet zozeer op de opdracht zelf, maar meer op de titel van de opdracht, King of the Stage. Davey loopt ondertussen al een tijdje stage voor zijn studie.
Hint 4Opdracht 11: ‘Met instemming van de mol wordt uiteindelijk gekozen voor Raging Bull’. The raging bull is ook een bijnaam van de Spanjaard Rafael Nadal, de favoriete tennisser van Davey.
Hint 5Opdracht 12: ‘Let dus goed op de details, wie weet vind je zelfs iets over de mol’. Voordat Davey aan zijn studie bedrijfseconomie begon, studeerde hij detailhandel.
Hint 6Bij opdracht 14 was er een molhint te winnen, die uiteindelijk in het bezit kwam van Sander. De hint: ‘Een kleine hint: tekst’. Deze hint kwam voornamelijk van Davey zelf. Het belangrijkste om hieruit te halen was ‘kleine’ en ‘tekst’; dit was namelijk Daveys manier om te wijzen naar een
post waar hij wat kleine lettertjes had toegevoegd.
Hint 7Opdracht 15: ‘We maken ons op voor een lange rit over de snelweg, wat door de aanwezigheid van een mol wel eens een helse rit kan worden’. Dit is een verwijzing naar de wereldberoemde hit van AC/DC, Highway to Hell. Angus Young, de gitarist van deze band, bezit sinds 2010 een villa in Aalten, de woonplaats van Davey.
Hint 8Opdracht 15: in het inleidende verhaaltje luistert Davey naar een setje van Zany in de bus. En wie heeft er een avatar van Zany op Hardtraxx? Inderdaad,
Mol .
Hint 9Opdracht 17: ‘Davey waagt zich aan een grote schoonmaak’. Een mol is niet alleen een dier, maar ook de eenheid voor hoeveelheden stof.
Tot zover de hints die jullie misschien hadden kunnen vinden tijdens het spelen.
Uiteraard is er nog steeds 1 vraag onbeantwoord gebleven. We weten nu wie de mol is, maar wie is dan de winnaar? Sander heeft besloten om zijn zwarte vrijstelling niet te gebruiken tijdens de laatste executie. Een slimme keuze, want hij had nog 1 joker meer dan Bas. Heeft die ene joker het verschil gemaakt? Of zaten ze op verschillende mollen? Bij deze wil ik graag hartelijk feliciteren;
Bas!Inderdaad, Bas, je gevoel dat Davey de mol was, was correct en levert jou de zege op in de tweede editie van WIDM-Hardtraxx! Uiteraard ook de felicitaties naar Sander voor de tweede plaats, maar helaas voor jou was Bas toch echt niet de mol. Mijn complimenten gaan naar Bas, die als 1 van de weinige kandidaten druk bezig was om zichzelf verdacht te maken, en op die manier flink wat concurrenten uit het spel wist te werken.
De pot bedraagt aan het einde van het spel 4700 euro. Het maximale bedrag dat hier had kunnen staan, ligt echter rond de 18.000 euro. Ik had van tevoren bepaald dat de winnaar het aantal euro’s gedeeld door 4000 aan muntjes wint. Dit komt dus neer op ongeveer 1 muntje. De grote winnaar is echter Davey. Ik had met hem afgesproken dat hij 1 muntje zou winnen als de pot onder de 12.000 euro zo liggen, en 2 muntjes als het eindbedrag lager is dan 8.000 euro. En dus mag Davey bij het eerstvolgende feest waar we beide heen gaan 2 drankjes opeisen.
Ik hoop overigens wel dat jullie een voorkeur hebben voor tijdmachine-achtige-feesten, anders kan het wel eens heel lang gaan duren voor ik jullie tegenkom Nog enkele grappige feitjes over de executies:
• Bas zat al vanaf het begin op Davey. Halverwege het spel begon hij echter te twijfelen en vulde hij ook wat andere namen in. Vanaf het moment dat Patrick, één van zijn verdachten, het spel moest verlaten, heeft hij echter iédere vraag op Davey gespeeld.
• Sander heeft de finale gehaald, zonder ook maar 1 keer Davey te noemen als antwoord op de laatste vraag (‘Wie is de mol?’) van de executie.
• Geen feitje, maar een vermoeden (of eigenlijk meer een vraag aan Bas). In executie nummer 6 scheerde Bas langs de rand van de afgrond (hij maakte de test als 1-na-slechtste), maar vanaf toen heeft hij geen vraag meer fout gehad. Mijn theorie: Na die 6e test speelden we de doolhof-opdracht, waarbij Davey en Sander het doolhof van Bas kregen. Davey zal hier ongetwijfeld hebben geprobeerd om Bas richting mingeld te sturen. Echter, Sander maakte hier een foutje door de link van het doolhof naar Bas te sturen. Als Davey dus heeft geprobeerd om Bas mingeld te laten pakken, heeft Bas dit gezien. Klopt mijn theorie?
• De ‘echte’ finale was eigenlijk de voorlaatste executie, aangezien iedereen toen al wel zijn keuze had bepaald, voor spreiden was geen plek meer. De situatie: Bas en Machiel speelden vol op Davey, Sander speelde vol op Bas. Maar… Sander had tijdens deze executie een vrijstelling. Bas en Machiel hadden tijdens deze executie beiden alle vragen goed, maar tijdens de executie daarvoor had Machiel 1 foutje gemaakt, waardoor Bas zich plaatste voor de finale.
• Stefan moest afscheid nemen terwijl hij nog een vrijstelling op zak had, Patrick ging naar huis met 4 jokers, en Jurre had nog 1 joker op het moment dat hij afviel.
Ik lees graag nog reacties van de winnaar, de verliezer, de mol en natuurlijk van alle andere deelnemers over hoe zij het ervaren hebben. Wat was jullie tactiek, waar ging het mis (of juist niet) en waarom zaten jullie wel/niet op Davey? Welke opdrachten waren wel en niet leuk? Waarom waren de meesten zo voorzichtig met het inzetten van vrijstellingen en jokers?
Tenslotte wil ik natuurlijk alle deelnemers bedanken voor jullie inzet, niet alleen de finalisten, maar ook de kandidaten die in een eerder stadium afvielen, aangezien jullie net zo belangrijk zijn geweest voor het totaalplaatje. Tevens wil ik de eerdere afvallers even bedanken dat ze geen informatie over hun fatale executie hebben doorgesijpeld. Ik vond het in ieder geval leuk om te doen, hopelijk jullie ook