Allereerst mijn mollenboekje. Een Word-document waarin ik systematisch de opvallende ( zowel positief als negatief ) acties van alle deelnemers per opdracht heb gewaardeerd.
Groene acties zijn acties die ik typisch vond voor een kandidaat. Desbetreffende persoon kreeg dan een +1 score in het eindtotaal. De personen met de hoogste scores waren zodoende voor mij het minst verdacht.
Oranje acties achtte ik uitgevoerd door een kandidaat óf een mol, het kon dan beide kanten op. Ik heb deze weliswaar genoemd, maar er geen score aan verbonden. De verdachte acties, typisch voor een mol, heb ik in het
rood bestempeld. Dit betekende uiteraard een score van -1, afgetrokken van de totaalscore van desbetreffende persoon. De eindscores update ik telkens na elke opdracht en staan op de laatste screen.

Zoals je ziet kwam Davey er duidelijk uitrollen als mol, systeem geslaagd dus denk ik

. Sommigen komen überhaupt niet voor bij de acties, volgende keer dus beter je best doen boys xxx. Ik heb bij alle eerste testen gelijkwaardig gespreid op Jurre-Davey-Patrick. Eigenlijk tot het moment dat Patrick eruit lag en Jurre al niet meer verdacht voor me was, toen bleef Davey over. Benieuwd of ik sommige acties van Davey nu achteraf inderdaad precies had ingeschat zoals hij ze ook bedoelde

laat maar weten.
Dan nu een verslagje over mijn eigen handelen, per opdracht. Zoals jullie waarschijnlijk wel gemerkt hebben, koos ik de strategie van zelf verdacht worden en anderen de goede dingen laten doen. Een toelichting per opdracht:
Opdracht 1, bestemming raden. Ik wilde meteen mijn stempel drukken op deze editie, zoveel mogelijk mensen moeten mij verdenken zodat ik een grotere kans heb de testen door te komen en zodoende rustig aan kan toewerken naar het ontmaskeren van de mol. Mijn doel was dan ook om met een vrij specifieke mogelijke oplossing te komen die hoogstwaarschijnlijk fout was. Ik probeerde een verband tussen Frankrijk, Engeland en VS te leggen en bedacht me dat alle drie de landen bij de geallieerden hoorden tijdens WOII. Duitsland was daarin de tegenstander, waardoor ik mijn aas had uitgezocht. Het was destijds nog de meest aannemelijke oplossing waarvan ik echter wel vrij zeker wist dat het fout zou zijn. Ik besloot daarna maar eens op internet te zoeken, kijken of ik het échte verband zou kunnen vinden. Tot mijn grote schrik kwam ik een wel erg specifieke beschrijving van "Big 3" tegen in samenspel met die drie landen/hints.
Citaat:
"The three most important men at the Versailles Conference - ‘the Big Three’ - were: Georges Clemenceau, the Prime Minister of France (2nd right). Woodrow Wilson, the President of America (far right).
David Lloyd George, the Prime Minister of Britain (far left, talking to Orlando, the Prime Minister of Italy).
All three men wanted to stop a war ever happening again, but they did not agree about how to do this. They wanted different things from the peace, and they did not get on well."
Ik vreesde op dit moment echt dat ik mijn eigen glazen had ingegooid. Dat het antwoord goed was en ik zodoende nooit of te nimmer meer als mol zou worden gezien. Gelukkig bleek dat mee te vallen

.
Opdracht 2. De tracklist. Geen specifieke taktiek. Ik was zelf te lui om voor de prijzen te gaan en iedereen te ondervragen.
Opdracht 3. Mastermind. Ik speelde het spel nooit en had er dus bij voorbaat al weinig verstand van. Stefan en Sander waren dusdanig goed bezig, dat het wel duidelijk was dat je daar niet tussen kon komen. Expres met slechte suggesties komen leek me iets too much voor een mol, dus dat heb ik achterwege gehouden. Wel in het begin nog ff een kutzet gedaan, maar dat was meer voor de lol als dat ik er echt mee wilde mollen.
Opdracht 4. Enveloppen. Ik had een envelop met een geldbedrag. Daar kon ik dus wel een taktiek mee verzinnen. Patrick wilde weten wat ik mijn envelop had. Uiteindelijk, hoe weet ik niet meer, kwamen we erop uit dat ik testvraag fout erin had zitten. Dit zou betekenen dat die verdubbeld zou worden door Patrick, immers meer voordeel voor hem zodoende tijdens de test. Oftewel, dubbel geldbedrag. Was ik niet blij mee, want dit zou een mol niet overkomen, maar gek genoeg ( en ik snap nog steeds niet helemaal waarom ) halveerde Patrick mijn envelop waardoor het alsnog halve geldbedrag werd. Score!
Opdracht 5. Tracks raden. Zeker niet te veel tracks raden, leek me wel verstandig. Het scheelt dat me dat sowieso niet was gelukt, moeilijke opdracht! Het leek me wel verstandig om Burnin' te raden. Ik schatte dit in als een makkelijk te raden track, en die zou een eventuele mol waarschijnlijk graag op zijn conto willen nemen om zodoende minder verdacht te lijken. Geen idee of dit ook zo geïnterpreteerd werd.
Opdracht 6. Mandjes, altijd een feest. Ik kon bij Stefan gelukkig een goede plek afdwingen om te lopen, waardoor ik de kans groot achtte dat ik wat jokers kon scoren. Ik beloofde Stefan in ruil 1 joker wanneer ik mijn handen op meerdere jokers kon leggen. Ik vertelde hem dat dit niet het geval was, dat ik slechts 1 joker had. Dit was echter niet het geval, ik had er twee. Alle kleine beetjes helpen

. Vervolgens met Davey de afspraak gemaakt dat hij de volgende mocht zijn, in ruil voor een joker. Ik wist namelijk waar nog jokers lagen en kon hem daarheen leiden. Zo geschiedde, en Davey gaf netjes een joker af. Achteraf gezien logisch, als mol, natuurlijk. Vetpot voor mij dus deze opdracht.
Opdracht 7. Prijs of joker. Ik liet Jurre, goedhartig als ik ben, de joker krijgen. Wat voor mij waardevoller was, is dat we sowieso niet op een geldbedrag uit zouden komen. Zodoende kwam ik wellicht verdacht over op Jurre, wat misschien wel net zoveel waard is als een joker.
Opdracht 8. Schieten. Geen specifieke tactiek, geprobeerd en verloren.
Opdracht 9. Stages. Evenals bij het tracks raden wilde ik ook bij deze opdracht de makkelijke eruit vissen om te raden. Die kans kreeg ik, aangezien ik als eerste kon reageren. Vervolgens nog even een vage theorie gelanceerd wat betreft het te winnen geldbedrag. Met mijn theorie zou het eventueel neerkomen op een minder aantal oplossingen insturen dan dat je eigenlijk gevonden hebt. Dit zou verdacht overkomen en was dus het proberen waard.
Opdracht 10. Koffers. Eigenlijk puur gegokt deze opdracht volgens mij.