Je kunt beter een auto kopen met 250d KM op de teller die meest woon-werk snelweg heeft gereden dan een auto die net zo oud is maar slechts 80d KM heeft gereden als boodschappenwagen van moeder de vrouw.
Vaak zijn ex-lease auto's wel goede wagens, veel snelweg KM's en op onderhoud is nooit bezuinigd.
Maar over het algemeen moet een degelijke auto tegenwoordig, mits goed onderhouden, makkelijk 300d KM kunnen rijden.
Zelfs stadsauto's kunnen zulke standen halen, maar eerlijk gezegd zou ik dan toch naar een wat ruimere auto kijken.
Let ook op dat sommige merken wel vervelende kwalen met zich mee kunnen dragen. Zo hebben bepaalde TSI motoren van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat een mindere reputatie als het gaat om hun distributieketting. Ondanks dat deze onderhoudsvrij zou zijn, moet deze soms wel tijdig vervangen worden. Als de TSI motor ratelelende geluiden maakt, pas dan op. Vanaf 2014 zou dit wel verbeterd moeten zijn. Ook zijn er auto's van eerdere bouwjaren teruggeroepen uit coulance en de ketting vervangen.
Over het algemeen staan merken als Toyota, Mitsubishi, Mazda en ook Kia als erg betrouwbaar te boek.
Dat wil niet zeggen dat een auto van een ander merk altijd problemen geeft, zeker niet.
Tip: kijk op de website van de ANWB, daar kun je bij de occaission test lezen wat de Wegenwacht vindt ("Dit vindt de Wegenwacht", blauw kader) van een bepaald model. Erg goede informatie om te lezen hoe betrouwbaar een bepaald model wordt gevonden, of waar je juist op moet letten.
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/zoeken/Btw als ik een auto zoek op Autotrack, gebruik ik KM stand niet als zoekcriterium. Alleen maar model (hatchback/ station, etc) , brandstof, Cruise Control en prijs. Dan zie ik vanzelf wat er uitrolt aan keus