Even mijn mening over het hele speed verhaal, aangezien dat afwijkt van de andere meningen hier.
Ik vind zelf dat slikken / capsules echt ontzettend goed werken. De werkingsduur is lang - 7 uur feesten op 1 goed bommetje (zo'n 100-130mg goeie pep) moet goed te doen zijn, en daar hoort ook gewoon een heerlijke rush en euforie bij. Ik doe zelfs wel eens met 40mg geslikt, en dat is dan gewoon 4 uur lekker. Daarna heb je wel meer nodig. Op een festival zou je kunnen denken aan 2x 80mg - dan heb je echt een heel prima dagje.
Wat ook kan, is beginnen met een capsule, en later een puntje of 2 (20-30mg) bijpakken als je inkakt. Dat heeft voor mij ook heel goed gewerkt. Wil je überhaupt liever snuiven dan slikken, begin dan met een klein puntje of 4 (40-60mg) en kijk hoe het daarmee gaat. Mocht je er geen flinke energieboost van krijgen en een lekker enthousiasme (sowieso niet een MDMA-inslag verwachten ofzo, pep is veel subtieler), dan kun je wel een beetje bijpakken. Wat je in ieder geval niet moet doen, is meteen bijpakken zodra je merkt dat het effect minder wordt. Het effect schommelt zo op en neer, en hangt ook gewoon af van de omstandigheden. Als de muziek of sfeer ff wat minder is, of je een hele tijd met vrienden staat te lullen ipv los te gaan, dan merk je er wss gewoon minder van. Geef het minstens een kwartier, liefst totdat er een (objectief gezien) mooi momentje op het feest langskomt voordat je zegt: "hey, dit werkt gewoon niet echt meer" en bijpakt. Ik heb het wel eens op beide manieren aangepakt (meteen bijpakken vs ff wachten) en voor m'n uiteindelijke plezier maakte het bijna niks uit, terwijl je met meteen bijpakken wel dubbel zoveel pep wegwerkt ofzo.
Die doseringen die hier langskomen, 300mg enzo, dat is naar mijn idee echt nergens voor nodig als je hoge kwaliteit hebt, iig niet om mee te beginnen. Speeddoseringen zijn heel erg afhankelijk van tolerantie. Ben je het gewend om veel te nemen, dan ga je elke keer veel nodig hebben. Verkloot het dus niet door meteen te hoog in te zetten. De nadelige effecten zijn dan alleen maar erger.
4-FA vind ik zelf niet zo heel spannend. Ik vergelijk het met een iets afgezwakte MDMA, die kort werkt, gevolgd door een effect wat enigszins opgepept is, maar naar mijn idee niet zo interessant. Ik weet dat ervaringen daarmee verschillen. In elk geval niet gaan combineren met andere uppers (speed, MDMA). Daar verkloot je je hoofd en hart echt flink mee.
Btw, voor snuiven zijn deze dingen echt ontzettend relaxt:
http://www.wapwinkel.com/quick-sniff-sn ... arant.html. 1 zo'n schepje (niet hoog opgestapeld) is 10mg, waardoor je echt best nauwkeurig kunt doseren. Voor slikken - regel zo'n weegschaal op 1mg nauwkeurig, of vraag bij een smartshop na hoeveel mg pep er ongeveer in zo'n capsule gaat. Als t goed is hebben ze verschillende groottes. Ook zou je natuurlijk zo'n schepje kunnen regelen en ervan uitgaan dat 1 schepje 10mg is. Poeder mag dan wel wat boven t schepje uitkomen, maar niet veel.