Paddo's
Ik raad het iedereen aan die kan trippen om volgend jaar mee te doen op Loudness (Klokgebouw editie dan wel), mits de main stage lineup weer goed is.
Waarom trippen? Als het goed aanpakt sta je daar zonder ongemak (mentaal of fysiek) eigenlijk vrijwel nuchter te voelen, terwijl de muziek meerdere malen zo hard aankomt. Compleet overdonderend. De muzikale ervaring is nog veel intenser dan met mdma.
Waarom Loudness? Het past ZO goed bij harde muziek (industrial, hardtechno, harde techno volstaan ook natuurlijk) en het geluid is erg van belang (als het kut is, komt het totaal niet aan). En je moet er natuurlijk zelf van houden moet het lang leuk blijven. Als iemand nog feesten aan kan raden die hieraan zouden voldoen - graag.
Waarom paddo's? De werkingsduur (en ook inwerkingstijden) zijn vrij kort, dus de dosering is veel beter te regelen (en dat is erg belangrijk). Naar mijn idee is het muzikale effect t.o.v. 2c-i of 2c-b sterker bij een vergelijkbare dosering en is de hele ervaring betekenisvoller, al heb ik niet genoeg ervaring met 2c-b om dat met zekerheid te zeggen. Ook t.o.v. LSD kan ik de vergelijking nog moeilijk trekken. Ik heb geen ongemak gehad, weinig visuals (ik vond lasers en lichten mooier en mensen lelijker (op een hele grappige manier), maar ze zagen er eigenlijk niet erg anders uit).
Hoe doseren? Een half uur voor aankomst 1,5g genomen (23:30). Kwam licht aan en erg langzaam op, dus 1,8 had ook best gekund. Uiteindelijk pas rond 01:00 echt gevoeld bij aankomst in de 2e zaal. Rond 02:15 vond ik het duidelijk te licht, dus nog een cap van 0,3g bijgenomen en om 03:00 nog eens 0,6g. Ook daar raakte ik gauw aan gewend en ik wil wel het maximale 'gemakkelijke' effect, dus laatste 0,6 om 04:00 gedaan. Zo'n 3g dus verspreid over 5,5 uur. Niet erg veel dus (kan me voorstellen dat sommige mensen dat in 1x nemen thuis - is op een feest dus niet de bedoeling

).
Het effect was eigenlijk dat het over de avond gewoon steeds intenser werd, met het laatste uur als hoogtepunt. De muziek kwam niet langer uit speakers vooraan de zaal maar vulde alle ruimte om me heen (qua mentaal gevoel, niks gezien/fysiek gevoeld/etc. natuurlijk). Laag was ook echt laag. Qua gehoor kwam het direct aan, zonder vervorming en fucking hard (Klokgebouw geluid <3). Zonder twijfel een levenservaring. Eigenlijk was alleen Assquake dat al, maar die hele set van Wavo nog meer. Van de gestoordheid van Creatures die je gewoon VOELT tot aan het zieke sloopwerk van hemzelf en aan het eind ... die zin kan ik niet eens afmaken

. Tegen het einde van de set bereikte ik echt een soort innerlijke rust, echt het dichtste bij meditatie oid wat ik ooit heb meegemaakt - juist met die muziek.
Ik heb vaak met trips dat het onvolmaakt is, en dat het allemaal toewerkt naar iets wat er niet komt. En dan denk ik dat ik de volgende keer beter weet wat ik moet doen om er DE ervaring van te maken. Dit wás DE ervaring.