Chukkels schreef:
PNXRMX schreef:
en hou ik het bij rc's waar geen duidelijke schade mee aan wordt gericht en iig geen directe risico's aanwezig zijn.
Nou wil ik je niet opdringen om meph te gaan proberen ofzo, maar dit komt wel heel hypocriet over. Bij bepaalde RC's is nog minder van bekend dan van mephedrone en daar is het dus ook totaal niet bekend wat de gevolgen voor lange termijn kunnen zijn. Misschien zijn die wel net zo erg of nog erger dan bij mephedrone. Wat ik weet van 4-FMP is in ieder geval dat het schadelijker is dan mephedrone, in vergelijking. Ja, als je een capsule neemt van 160mg 4-FMP, is er weinig aan de hand op korte termijn, maar dat is ook met een dosis van 160mg 4-FMP in een capsule. Neem je echter een capsule van 250mg 4-FMP, doe je meer schade aan je lichaam op korte/directe termijn, dan een capsule van 250mg mephedrone. Snuif je 100mg 4-FMP, doe je meer schade aan je lichaam dan 100mg mephedrone snuiven. Ja, 4-FMP werkt langer, mephedrone moet je vaker bijpakken. Maar de schade die jij relativeert bij RC's als 4-FMP is absoluut niet te onderschatten.
Goed, als je 100mg LSD in een capsule doet, dan doet het ook niet echt wat je wil. Moet ik nu geen LSD meer doen? Natuurlijk wel een extreem voorbeeld, maar ik ga ervan uit dat de dosis 4-FA die ik zou nemen lager zou zijn dan de dosis meph. Dit geef je zelf ook aan (vaker bijpakken), dus misschien is mephedrone per avond al schadelijker dan 4-FA. Ik doe overigens ook geen 4-FA meer omdat het een RC is waarvan het effect het me niet waard is. Maar waar haal je het vandaan dat 4-FA per se schadelijker is dan mephedrone mg voor mg? Is dat gebaseerd op hersenschade? Want dat geloof ik dan wel, het gaat me bij meph ook niet om de hersenschade per se. Maar van 4-FA worden je vingers iig niet paars.
Ik heb het ook vooral over directe effecten. Ik had 'acuut' moeten zeggen, maar kwam niet op het woord. Korte termijn effecten. Van allemaal zijn de lange termijn effecten onbekend, dus daarin kun je niet echt een harde vergelijking maken. Wel lijkt mephedrone (voor zover ik kan zien) de grootste korte termijn risico's met zich mee te brengen. Hetzelfde geldt voor middel-lang termijn (enkele jaren). Ik voel me met 2c's een stuk veiliger bijvoorbeeld gezien wat daar tot nu toe over bekend is. De kans is daarbij veel kleiner dat er na gebruik opeens iets raars gebeurt met me. Het lijkt me ook dat er een verband is tussen korte termijn effecten en lange termijn, m.a.w., als er op korte termijn dingen al mis gaan, lijkt het me dat de kans groter is dat de lange termijn effecten sterker zijn.
Ik baseer alles op kans natuurlijk, maar dat is ook het enige waar je het op kunt baseren. Ik kan de beschikbare gegevens negeren en een risicoprofiel voor mezelf in elkaar zetten dat nergens op slaat, of zorgvuldig een risicoprofiel voor mezelf in elkaar zetten waarop ik de minste kans heb dat me iets ergs overkomt. Ik zie naast mephedrone helaas een 0mg staan in dat profiel.