Wel dames en heren, ondanks dat die Hoofdcoach met dat klote Jellinek linkje aankwam ga ik toch maar eens proberen mijn intelligentie te laten shinen door middel van leuke informatie.
Amfetamine is een stof die een werking heeft op je geestelijke en lichamelijke gesteldheid. De stof activeert neurotransmitters en zorgt hiermee dat er bepaalde werkingen in gang worden gezet waar je lichaam activiteit en reacties mee onderneemt. Je hebt verschillende soorten amfetamines, maar we beginnen bij de meest bekende van de familie.
De doodgewone Amfetamine. Amfetamine kan de volgende lichamelijke werkingen hebben op lichaam en geest.
Lichamelijk
stimulerend, je gaat sneller praten, bent drukker en je hebt meer energie
motorische onrust (o.a. kaakbeweging)
verwijde pupillen
verhoogde bloeddruk
verhoogde hartslag
uitzetten van de bronchiën (longblaasjes)
tandenknarsen en kaakklem.
Psychisch
onderdrukking van je hongergevoel
onderdrukking van je slaap en vermoeidheid
geeft een verhoogd zelfvertrouwen wat resulteert in overmoed
euforie (het gevoel de wereld aan te kunnen) zowel geestelijk als lichamelijk
verhoogde alertheid.
Het werkt gedurende 5 a 8 uur, maar kan ook langer doorwerken. Het valt te snuiven, slikken en spuiten. Amfetamine is redelijk tijd aantoonbaar in je lichaam. Amfetamine heeft vooral effect op de volgende systemen;
- Je noradrenaline, adrenaline en dopamine. Het zorgt ervoor dat er meer dopamine en adrenaline vrijkomt, zorgt dat het langer doorwerkt, blokkeert de heropname van dopamine noradrenaline en blokkeert afbraak ervan.
Dopamine zijn neurotransmitters die vooral invloed hebben op je beloningssysteem in de hersenen. Noradrenaline en adrenaline zijn neurotransmitters die effect hebben op het genoemde sympathische zenuwstelsel. Hierbij moet je denken aan het fight or flight systeem.
Dan heb je nog Dextroamfetamine ofwel dexamyl. Het verschil met amfetamine zit hem in de afgifte van dopamine en noradrenaline. Het zorgt er ook nog voor dat MAO, Monoamine oxidase, wordt onderdrukt. Hierdoor is het sterker. Dit komt ook mede door de rechtsdraaiende molecuul in plaats van de linksdraaiende molecuul bij normale amfetamine. Dextroamfetamine werkt sterker op de amfetamine receptoren.
Ik laat Methyl amfetamine buiten beschouwing. Dat lijkt mij niet interessant voor het merendeel hier.
Levo-amfetamine (Hoofdcoach is een slimme man!)

Dextro-amfetamine

3D weergave
http://chemapps.stolaf.edu/jmol/jmol.php?model=C[C%40H]%28N%29Cc1ccccc1
Kijk naar de verschillen tussen de twee en je ziet het redelijk duidelijk!

Mijn interessant-doe-percentage is gedaald.
Hopelijk hebben sommige mensen er wat aan.