Gaan we! Mijn oordeel is gebaseerd op de Youtube filmpjes in dit topic, dus niet op fulls en op Youtube-kwaliteit. Geen idee of dat nog veel verschil maakt tegenwoordig, maar vooralsnog niet de behoefte om het album binnen te halen. Verder geen zin om het heel uitgebreid te reviewen (daarvoor zitten er ook te weinig benoembare elementen in de tracks, en zijn het iets teveel tracks), en tevens de opmerking dat ik waarschijnlijk wat genuanceerder ben dan de meesten hier, ik zal niet zo snel een 2 of een 9 geven
1. Eternal Darkness (ft MC Nolz)Het idee achter de intro vind ik nog wel aardig met die korte noten, maar de uitwerking matig. Die vocals iedere 8 beats halen echt alle drive uit de intro. Het kickpatroon lijkt wel aangepast op de vocals in plaats van andersom. Kicks hebben wel heel weinig kracht. Ook in de break naar de midintro krijg ik het idee dat de vocals het belangrijkste element zijn, en de rest daarop aangepast is. Zou in mijn ogen andersom moeten zijn. Vind de break ook aan de lange kant, bijna een minuut en dan bouwen we slechts op naar de midintro.. De midintro is vrij simpel, de kicks vind ik aanvankelijk nog best te pruimen, maar halverwege komt er ineens een kickswitch naar kicks met minder impact (fuck logic). Gelukkig geen vocalen er doorheen nu. De break bevat weer dezelfde vocals als we al eerder gehoord hebben (repetitie voor impact). Ik moet zeggen dat ik Nolz niet zo vervelend vind als in de meeste tracks. Na het stuk met de vocals ligt de break me wel, bouwt in een gestaag tempo op naar de climax. De melodie in de climax spreekt me ergens ook nog wel aan, maar ook hier vind ik de uitwerking niet echt goed. Kicks krijgen een kleine voldoende, ware het niet dat er net als in de midintro een andere kick zit onder het tweede deel die ik dan weer helemaal niks vind. Best een aardige opener, maar in bijna alle elementen krijg ik het idee ‘hier had meer uit gehaald kunnen worden’.
5,8
2. The Violent StormDe vocals zijn wel goed verwerkt, maar ik vind ze an sich vrij kinderachtig. Ik mis ook even de relatie met die vocals in de break. Mid-intro is vrij standaard; het deuntje, kicks, kickpatronen, het komt me allemaal net iets té bekend voor (en dan ken ik maar bijzonder weinig tracks van Warface). De break begint met een stuk van 40 seconden (!) waarin eigenlijk gewoon helemaal niks gebeurt. De lead is wel aardig (doet me wel heel erg aan een andere track denken waar ik even niet op kan komen), maar vind de synth toch niet echt fijn klinken. Die kicks in de climax.. Totaal niet mijn ding. Verpesten eigenlijk de hele track voor mij, alhoewel er verder ook weinig spannende dingen gebeuren in de climax. Ik ben trouwens pas bij de tweede track, en ik begin me nu al wel enigszins te ergeren aan die ‘vastlopende’ kick aan het eind van werkelijk ieder blok. Tweede climax klinkt al wat beter, maar ook weer niet goed genoeg om er nog een voldoende van te maken.
5,0
3. Voice of Addiction (ft Eric Dumont)Nog voordat de track goed en wel begonnen is wil ik hem eigenlijk alweer uitzetten, totaal geen fan van zulke zang in hardstyle (ik neem aan dat Eric Dumont een zanger is?). De synth in de intro is nog wel aardig, eigenlijk het eerste stukje drive dat ik op dit album tegenkom. De kicks liggen me echter totaal niet. Die van de midintro ook niet, daar zijn die tok-tok kicks waar ik Warface vooral van herinner
De break is weer een goed voorbeeld van waarom ik geen fan ben van vocalisten in hardstyle tracks, er zit een stuk van ruim 40 seconden waarin letterlijk niks gebeurt. Weg drive. De climax, tja, de bedoeling zal wel zijn om ‘hard’ over te komen maar dat lukt met deze kicks totaal niet. Ook hier haalt de tweede climax (met kicks die wat minder ‘tok tok’ klinken) het cijfer nog wat omhoog, maar een voldoende is het bij lange na niet.
3,84. Fuck You, Pay MeGeen intro dit keer? Midintro begint wel heel erg standaard, maar het blijft enigszins interessant doordat er telkens nét iets anders gebeurt, zonder dat hier een overbodige lange break tussen zit. Vooralsnog vind ik breaks niet het sterkste punt van Warface, in mijn ogen hoort een break op te bouwen of een bepaalde sfeer te creëren, maar ook nu gebeurt eigenlijk lange tijd weer geen van beiden (schreeuwende scheldende vocals vind ik geen sfeer creëren). De climax heeft wel leuke geluidjes, maar als dat eigenlijk het meest interessante is gaat er toch ergens iets niet goed. Bovendien gaat het hier om geluidjes die je eigenlijk als achtergrondgeluidjes zou moeten gebruiken, details die een climax zouden moeten ondersteunen i.p.v. hem moeten maken. Nu blijft er een vrij oninteressant en onsamenhangend geheel over.
4,3
5. Beyond Agression (ft Superior)Dat ik geen fan ben van overdreven vocalen zal inmiddels wel duidelijk zijn, maar ik ga het toch weer even benoemen. Dit keer vind ik dat Warface namelijk wel een (klein) plusje verdient voor de originaliteit. Of ik het een toevoeging vind is nog een tweede, maar dit vind ik in ieder geval al leuker klinken dan de dood en verderf of hartjesmaken vocals. Zodra de intro begint snap ik echter waarom de combinatie hardstyle/rock vrij uniek is, de verschillende delen sluiten echt totaal niet op elkaar aan. Hier had veel, veel meer uit gehaald kunnen worden. Nu klinkt het alsof de vocals eigenlijk de enige verbinding zijn tussen de stukken hardstyle en de stukken rock na ieder blokje. Dus ook hier vind ik het idee wel leuk, maar de uitwerking niet. Met dat in mijn achterhoofd luister ik naar de break, waar het toch wat gemakkelijker zou moeten zijn om de twee stijlen te combineren. Helaas, het blijven twee losstaande elementen die maar niet in elkaar willen overlopen. Ohja er is ook nog een climax, die vind ik niks. Er gebeurt gewoon veel te weinig om het interessant te maken, en de kicks kunnen het stuk ook niet dragen. Het cijfer wordt iets omhoog gekrikt door de diversiteit, maar buiten dat is dit een bijzonder oninteressante track.
4,86. HereticsIk dacht even dat de vocals een keer ‘normaal’ zouden zijn, gewoon een rustige stem die een boodschap overbrengt, maar ik word snel uit die illusie geholpen door een schreeuwerige ‘Jump (?) the fuck up’. Flinke wall of bass in de intro, dan wordt het wel moeilijk om je kicks kracht mee te geven, en dat lukt dan ook niet. En wat gebeurt er met die kicks in de mid? Een kickswitch van overdistorte halve hardcore kicks naar iets wat ik niet eens kan beschrijven, het klinkt een beetje als een heel erg gedistorte crash (je weet wel, zo’n ding op je drumstel). De opbouw / samenhang is ook hier weer ver te zoeken. De break bouwt hier al wat beter op, ook wat meer details op de achtergrond. De climax is redelijk, maar ook niet meer dan dat. De kickpatronen beginnen me ondertussen ook wel een beetje te staan, heb het idee alsof ze iedere track ongeveer hetzelfde zijn. De tweede climax komt ook die mislukte kick uit de tweede midintro weer even terug, helaas.
4,77. Mutilate & DestroyDe intro vind ik wel grappig, niet meer en niet minder. Een soort oldschool kick helemaal aan het begin spreekt me wel aan, maar die krijgt helaas maar 1 blokje van 32 beats de tijd. Wel eindelijk eens een track zonder overdreven schreeuwerige vocals. In de mid-intro is weer een aardige wall of bass te horen, wat de kicks meer naar de achtergrond duwt. In de break wordt een duister sfeertje neergezet, en daarna gaan we lekker snel naar de climax. Klinkt zeer aardig! Een lekker simpele synth die vooral op de achtergrond speelt en daardoor de kicks de ruimte geeft. Bij de meeste tracks van het album tot nu toe zou ik dat als een minpunt zien, maar die eerste kick vind ik best wel fijn, lekker korte kicks. Jammer dat ze niet zo diep zijn als in bijvoorbeeld Cosmic Sin. De kicks in de tweede climax vind ik een stukkie minder, maar zijn ook nog wel acceptabel.
6,7
8. DeceptionDit begint wel even heel anders dan wat we tot nu toe gehoord hebben. Een rustige vocal, mooie vrouwelijke zang erdoorheen, een rustig maar duister sfeertje. Ik word echter vrij snel uit mijn illusie geholpen door een ‘MOTHERFUCKER YOU ARE NOWHERE’, gevolgd door een standaard (mid)intro, die zich eigenlijk op geen enkele manier weet te onderscheiden. In de break komt die vrouw weer even terug, benieuwd of er nu wél op voortgeborduurd wordt of dat het weer een deceptie wordt. Ik voel hem eigenlijk al aankomen als de ‘motherfuckers’ weer in grote getale op me af komen, en inderdaad, de climax heeft vrij weinig te maken met de break. Jammer eigenlijk, want ik vond de synth in de break best fijn. Nu zit er in de climax een soort verknipte versie van verwerkt, maar in combinatie met de kicks spreekt het me niet echt aan. In het stukje tussen de climaxen in is eigenlijk nog beter te horen hoe weinig samenhang er in de track zit, de overgangen van climax -> break en break -> tweede climax verlopen niet bepaald soepel.
4,5
9. Everlasting Fire (Op basis van een of andere Youtube upload in redelijke kwaliteit)
Veelbelovend begin, lekker sfeertje wordt er neergezet. Een paar seconden later is de richting van de track echter alweer 180 graden gedraaid en gaat het over een verkrachter, die de hoofdpersoon is een een intro die nauwelijks (interessante) elementen bevat. De midintro bevat al wat meer elementen, maar niks vernieuwends, screeches zoals we ze al zo vaak gehoord hebben bijvoorbeeld. Kicks zijn trouwens nog wel redelijk. De break is (eindelijk) lekker to-the-point, weinig ‘stoorzenders’ deze keer. De climax is echter zeer matig, de kicks zijn simpelweg niet hard genoeg om het een geslaagde anti te noemen. Als je zo weinig elementen verwerkt dat de kicks de climax moeten ‘dragen’, moet je er wel voor zorgen dat je kicks dat aankunnen. Hier niet het geval.
4,3CD2
1. Turn it up (ft Darksiderz)De lead in de intro klinkt wel heel erg random,
(1/2)