Revolting Against schreef:
poekiepoes12 schreef:
Komt het dan vooral door de hoeveelheid aan mensen en beschikbaarheid hulpdiensten?
Ik weet niet meer bij wie ik het zag op social media (want iedere artiest heeft er wel zijn of haar zegje over) maar Defqon op volle sterkte is gewoon een stad met een bezoekersaantal van de stad Gouda. En dat er een kwartier na het openen van de Grounds al een flink aantal mensen bij de EHBO zaten. Stel je dus voor dat ze met maximale capaciteit dit door hadden laten gaan, dan hadden de hulpdiensten in de regio dit nooit aan gekund. Zelfs niet met alleen de weekendmensen.
poekiepoes12 schreef:
Lees enerzijds veel berichten dat gemeente vergunningen heeft ingetrokken maar veel artiesten schrijven dingen als 'Respect dat de organisatie deze moeilijke beslissing durft te nemen'.
Ja, deze vind ik ook wel bijzonder. Enerzijds hoor je dat de gemeente de vergunning heeft ingetrokken en Q wel móest en van artiesten hoor je: wijs besluit van Q om het te cancellen.
Het zal ongetwijfeld in samenspraak gaan, maar als daadwerkelijk de gemeente nee zegt, dan kan Q toch niet zeggen we laten het toch door gaan?
Ik werk in deze sector en het is zo dat de veiligheidsregio een zwaarwegend advies geeft aan de gemeente, die de vergunning afgeeft en de organisatie. De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid en kan ingrijpen. De verschillende gemeentes en de brandweer en geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen (GHOR) zijn onderdeel van de veiligheidsregio. In samenspraak met de organisatie is hoogstwaarschijnlijk de keuze gemaakt om gezamenlijk met deze boodschap naar buiten te komen dat de vergunning is ingetrokken. Ik vermoed dat men het wilde proberen en wilde afwachten hoe de donderdag zou gaan verlopen. Ze hebben de donderdag gebruikt om te kijken wat er zou gaan gebeuren en zagen waarschijnlijk toen al dat de druk op de hulpdiensten (EHBO, ambu, meldkamer en mogelijk politie) al fors opliep.
En dan zou het vrijdag nog warmer worden. Daar hoef je dan niet snel over na te denken. Het is niet zo dat je even nog een paar ambulances of centralisten op dit soort dagen even uit je hoge hoed tovert. Planningen zijn al gemaakt, andere zorg moet ook gewoon door kunnen gaan en ik kan je vertellen dat de zorg al best wel veel te maken heeft met tekorten aan personeel. Je moet dus ook een beetje zuinig op je mensen zijn. Men zou een enorm risico nemen om het door te laten gaan. Het had goed kunnen gaan, maar ook flink mis kunnen gaan en dan moet je als organisatie en gemeente behoorlijk (terechte) kritische vragen gaan beantwoorden. Waarom heeft u tegen beter weten in alle zwaarwegende adviezen naast u neergelegd en het festival toch door laten gaan? Nou, ga er maar aan staan. Ik zou het niet durven als ik heel eerlijk ben.