Broken Balance schreef:
Ik snap heus wel dat veel publiek het niet boeit, maar dat verandert de definitie van mixen niet en het beslaat maar een deel van de muziek. Publiek heeft nou eenmaal een korte attentiespan, maar dat zie je al in kortere nummers, niet zozeer in het afwezig zijn van mixwerk. Ik zie namelijk de DJ's die aan het teasen zijn nog steeds grote reacties van het publiek krijgen wanneer iets geteased wordt wat zij vet vinden.
Als je het zo omschrijft, met de focus op 'mixen', daar kan ik me in vinden. Mijn argument sloeg meer op de functie van een DJ om platen voor te schotelen aan het publiek dan op het mixen van platen. Mixen is tegenwoordig optioneel geworden voor een 'DJ', en dat is denk ik de ontwikkeling waar veel mensen hier zich niet in kunnen vinden. Helicaze refereerde voor mijn gevoel naar mixen als het in elkaar overlopen van plaatjes in de breedste zin, niet per sé naar het overmixen van 2 platen door ze gelijk te leggen etc.
Broken Balance schreef:
Techno Dj's maar ook industrial hardcore dj's, house dj's, D&B e.d. zijn nog steeds perfecte voorbeelden van hoe het wel moet. Die mixen nog wel gewoon, creatief en goed. Zelfs tot het punt waar ze gewoon live muziek maken.
Zeker, daar zijn vaak mooie voorbeelden te vinden, maar de grotere mainstream DJs die ieder weekend meerdere optredens hebben doen daar vaak niet aan voor mijn gevoel. En ik vind goed mixwerk ook wel iets brengen, maar niet in alle muziekstijlen komt dat even goed naar voren en vaak is het pas leuk als het echt goed gedaan wordt.
Broken Balance schreef:
Straks zie je DJ's in plaats van met CDJ's gewoon met twee vensters van Windows Media Player staan. Als het zo lui moet, mag de DJ van mij ook wel pleiten, dan zet je maar gewoon een laptop met een media player aan die de nummers afspeelt want de DJ staat er dan letterlijk alleen voor de show. Maakt de festival tickets ook goedkoper en ik mis niks.
Grappig dat je dat zegt want dit is wel hoe een bepaald publiek het tegenwoordig ziet. De afgelopen tijd heb ik vaak meegemaakt dat publiek zomaar verwacht dat je alle tracks waar ze om vragen hebt en eisen ze dat hun verzoekjes onmiddelijk ingewilligd worden. Als je het dan niet bij hebt zeggen ze doodleuk dat ie wel op Spotify staat terwijl hun neus boven een CDJ2000 hangt.
Dit zijn dan well all-round DJ boekingen waar het publiek vaak zo bij de DJ booth kan komen, maar dit bevestigd voor mij maar weer dat de functie van een DJ sterk verschoven is, vooral onder het nieuwer grut. Wie weet wat het over 10 jaar zal zijn...
Broken Balance schreef:
Daarmee maak je mixen een subjectief begrip en dat is het niet.
Een definitie is vrijwel altijd de optelsom van de subjectieve percepties van individuen van die definitie. Daarmee is een definitie variabel per persoon en in tijd en dus altijd subjectief. Een verandering van de subjectieve perceptie kan er voor zorgen dat een definitie over tijd verandert.