Bouke schreef:
Ik ben nog nooit op een hardstyle feest geweest waarbij een artiest zijn laptop openklapte, fruityloops of wat dan ook opstartte en het hele publiek liet meegenieten van het productieproces van een track.
Omgekeerd geloof ik ook niet dat Justin Bieber of Lady Gaga een aantal nummers op een USB'tje gooien en tijdens een concert op play drukken.
Slechte vergelijking, bij Lady Gaga/Justin Bieber maken ook niet een nieuw nummer on stage, ze spelen een nummer wat al geproduceerd is, het productie proces wat daar achter zit is amper relevant.
Bouke schreef:
Dat mag jij best een droomwereld vinden maar ik denk dat zulke dingen zelfs zijn vastgelegd in boekingscontracten.
Bouke schreef:
De organisatie legt contractueel vast dat de artiest optreedt in de vorm van een mix. Dus ga je het podium op om plaatjes aan elkaar te draaien.
Heb ik nog nooit meegemaakt, elke keer ik als live act stond i.p.v. dat ik een dj set deed, is er niks anders vastgelegd

Misschien handig voordat je begint met het lezen van de rest, mijn persoonlijke definitie van een "live act" in de context van een harder styles feest = "alleen eigen tracks of eigen bootlegs/remixes laten horen, los van welke apparatuur je daarvoor gebruikt"
Bouke schreef:
Bij een popconcert betaal je om een artiest live muziek te zien maken. En daarom zijn deze twee vakken voor mij niet te vergelijken. De vergelijking zou pas kloppen als ofwel Headhunterz live op z'n laptop the Power of the Mind reporduceert / uitvoert, ofwel als Justin Bieber tijdens een optreden een megamix maakt.
Waar trek je de lijn, Justin Bieber zingt neem ik aan ook vaak zat met backing tracks, het is niet alsof elk element uit de track live gespeeld word (risers, reverse cymbals, filter automation etc?), als je een Hardstyle live act doet (met 30 pre-recorded min backing set), waar je de melodie mee speelt, en iemand de vocals laat zingen, zit daar naar mijn idee weinig tot geen verschil meer in met een band/zanger, hoogstens het aantal elementen wat live word gespeeld tegenover wat er op de achtergrond aan staat.
Je kan ook als Hardstyle producer/dj al je tracks zo leeg mogelijk renderen (alleen kicks/percussie, mid-intro/outro voor mixen. etc), midi keyboard meenemen, alles mixen zoals je dat normaal doet, en elke break en climax live spelen, is dit nog een dj set, of niet meer? Want je bent in feit nog steeds aan het spelen met een backing track, maar je kiest ervoor om dit zelf nog te mixen.
En als je bijvoorbeeld zoals Noize Suppressor op z'n Sonar loopt te rammen, het grootste verschil met het bovenste is dat je niks meer "mixt", maar hij speelt net zo goed niet elk element zelf, elke keer als hij een sample start, is dat een loop, en lang niet altijd niet altijd maar 1 layer (op specieke one shots na), daar heb je weer teveel man voor nodig, en dan ben je een band, want er word niet gemixt? Of ben je dan weer een live act omdat het elektronische muziek is?
De lijn die die dingen scheid is gewoon heel dun.
Citaat:
Een dance artiest wordt geboekt als DJ (puur om te mixen), niet als producer.
Als ik je goed begrijp, bedoel je er dus mee te zeggen, dat hij/zij er komt om een mix te doen, los van het feit dat hij producer is of niet, en daarom betaal met je kaartje voor een dj set, maar dat is in de praktijk niet zo, tenzij je alle live act mogelijkheden die ik hierboven heb opgenoemd dj sets vind ipv live acts, daarbij zijn in deze scene tegenwoordig 99%
(Willekeurig, niet onderbouwd getal) van de bekende artiesten producers of ook producers, de kans dat ze eigen veel eigen tracks draaien word dan alleen maar groter, vooral als je er veel hebt, en dan zit je binnen no time op een live act.
Ik denk dat zolang de scene steeds meer producers word, en steeds minder djs (wat al jaren het geval is), de uiteindelijke conclusie word dat het grootste deel wat op feesten word geboekt, live acts zal worden. Het zou geen verrassing voor me zijn als mainstages ooit alleen nog maar live acts zijn, met misschien 1 openings dj.
Dit zou ik trouwens zelf een dramatische ontwikkeling vinden, ik hoop echt dat ik ongelijk heb, en dat we in de toekomst daar niet heen gaan

Edit: Damn er zijn veel posts bij gekomen sinds ik ben begonnen met typen