Maximumraver schreef:
optredens verdienen puur met je plaatjesdraai kunsten is een mooie droom, maar zo werkt het nu echt niet meer

Dat snap ik en ben ik met je eens, maar het gaat er volgens mij nu niet zo zeer om wat een artiest moet doen om geboekt te worden (of om het te verdienen). Het gaat erom wat je laat zien als je eenmaal geboekt bent.
De discussie ging erover dat het niet zo raar is dat hardstyle artiesten (bijna) alleen maar eigen tracks draaien, omdat popartiesten bij concerten ook alleen eigen nummers spelen. Mijn reactie was dat het niet te vergelijken is, omdat een dance artiest on stage een heel andere rol vervult dan een popartiest.
Maximumraver schreef:
Een artiest word voornamelijk geboekt om een zaal vol te krijgen, tenzij je op een liefhebbers feest draait (The Funky Cat etc.)
Het klopt natuurlijk volledig wat je zegt, maar dit gaat ook weer over 'de reden' om een artiest te boeken.
Voor wat betreft;
Citaat:
Als je geld betaalt voor een optreden van een DJ, betaal je dus voor zijn plaatjesdraaikunsten.
Dit is misschien wat zwart wit gesteld en wellicht is 'plaatjesdraaikunsten' niet het juiste woord, maar in principe klopt het wel volgens mij. Je legt als bezoeker van een dancefeest geld neer om bepaalde artiesten te zien optreden. Het optreden van een dance artiest is een DJ mix. Of het nou bewust of onbewust is, als feestganger betaal je om een artiest te zien mixen.
Het geld dat jij voor een ticket betaalt wordt door de organisatie gebruikt om artiesten te boeken. De organisatie legt contractueel vast dat de artiest optreedt in de vorm van een mix. Dus ga je het podium op om plaatjes aan elkaar te draaien. Ongeacht de achterliggende reden of de manier hoe je op die plek terecht bent gekomen., ongeacht of je Headhunterz of Maximumraver heet.
Bij een popconcert betaal je om een artiest live muziek te zien maken. En daarom zijn deze twee vakken voor mij niet te vergelijken. De vergelijking zou pas kloppen als ofwel Headhunterz live op z'n laptop the Power of the Mind reporduceert / uitvoert, ofwel als Justin Bieber tijdens een optreden een megamix maakt.