Qre8ive schreef:
D33m schreef:
Daar heb je zeker een punt. Er zijn wel redelijk veel hip hop producers die zelf alles maken maar zeker niet zoveel als in hardstyle. Maar aan de andere kant zie je dat veel producers exact dezelfde sound nabootsen als de andere producers in de hardstyle scene met uitzondering op labels als Theracords en Spoontech. Ondanks dat ze misschien de sound zelf hebben gemaakt, hebben ze het "idee" ook gewoon gejat. Ik vind daar niks mis mee overigens, ik luister er alleen niet naar haha.
Dat idee jatten gebeurd overal waar geld te verdienen is
er is echt geen muziek genre waarbij ze steeds met iets unieks komen... Overigens betekend het gebruik van bijvoorbeeld vocals zonder credits niet dat het ook zonder toestemming van de originele maker gebruikt is. Sterker nog, credits geven aan de originele maker geeft je nul rechten om iets te mogen gebruiken. Dit moet je vaak op papier regelen, want zomaar iets gebruiken kan ook best gevaarlijk zijn. Ik weet nog wel met Max Enforcer - Catchin Up dat hij ineens een advocaat van Kosheen achter 'm aan had en daardoor de track nergens meer mocht draaien + de vinyl uit alle winkels weg moest halen.
Zeker waar, er is inderdaad geen muziek genre die steeds met iets unieks komt. Maar, ik denk wel dat dit altijd een streven moet zijn. Voor veel producers is dat denk ik ook de uitdaging. Om hun eigen sound te ontwikkelen en iets nieuws te brengen in het genre. Maar voor vele grotere labels lijkt dit totaal onbelangrijk en inderdaad, waar geld te verdienen is gebeurd dit.
Ik vind het jammer wat commercie doet met een genre. Daarom vind ik labels als Spoontech en Theracords leuk omdat er vaak wat interessants tussen de releases zitten. Geck-o en Phrantic vind ik bijvoorbeeld erg leuk om naar te luisteren. Vooral Geck-o, als ik naar zijn tracks luister denk ik: "ja dit is hardstyle, maar ook iets anders". Dat vind ik tof, en ik heb veel respect voor producers die iets nieuws proberen. Ik word er gewoon blij van haha. En dan bedoel ik niet Headhunterz die house gaat maken, maar echt experimenteren met nieuwe soort sounds, distortion, mixing en mastering.
Die pioniers heb je ook nodig denk ik. Zo gaat een genre vooruit en blijft het interessant. Maar wat zo vaak gebeurd bij producten met commerciele belangen: het wordt een trucje. Het wordt een soort "standaard procedure". De muziek moet "werken", het moet voldoen aan eisen. Dit zie je natuurlijk op vele grotere schaal terug in de 1, 2, 3, JUMP festival house van nu.
Ja je hebt gelijk, credits geven aan een artiest maakt het nog niet mogelijk om je track te verkopen. Daarom zou ik altijd een track met geripte vocals gratis weggeven, of als DJ tool gebruiken.
Ik ga een beetje off topic en ik laat het hierbij.