Grim schreef:
Wat is eigenlijk het verschil tussen de linkse (a-weighted) en rechts (c-weighted)?
Maar op die rechtse 122dB, gestoord. Zelfs met mijn op maat gemaakte oordoppen van -20dB kom ik dan op 100dB uit, niet gezond.
Heb na q-base wel geen enkele last van een piep gehad, enkel een hele lichte ruis tot 10-11 uur dus denk wel dat ik daar nog goed zit.

Zelf ook redelijk geïnteresseerd hiernaar, heb wat gevonden.
De A weighted vormt zich naar het oor spectrum, en pakt het geluid op zoals wij het echt horen (hij filtert de lage tonen wat weg, zodat de lage en hoge tonen niet met elkaar in de knoei komen en de db's onjuist gaan)
De C weighted is kennelijk dus voor de lage tonen. Bij q-bass had je dus 122 db aan bass, en wat 100 db ong aan hoge tonen. Opzich best logisch dus.
source
http://www.cirrusresearch.co.uk/blog/2011/08/what-are-a-c-z-frequency-weightings/, (quote me er niet op dat mijn uitleg helemaal klopt)

En dat je geen piep had heeft vaak ook een groot deel te maken met de kwaliteit van het geluid.
Kut geluid is kut geluids golven en dus beschadiging, schoon geluid is schone geluidsgolven en minder schade.
100 db kut geluid of 120 db goed geluid is dan nog beter als die 100 db kut.