_theon_ schreef:
mr_vertigo schreef:
Het is volgens mij wel een mythe dat goeie oordoppen 'schelle' geluiden wegfilteren. Meeste goeie doppen hebben 'vlakke demping' die voor een demping zorgt die gelijk is over alle frequenties. Soms kun je je filter laten aanpassen, dat ze bijv. wat lagere of hogere tonen juist meer filteren, maar dat hebben volgens mij niet veel mensen.
Om even hier op terug te komen. Bij Beter Horen (in Oss) kreeg ik te horen dat vlakke demping vooral voor muzikanten is die een zelfde beleving van de muziek (als zij geen bescherming dragen) willen hebben. Omdat ik maar 'gewoon' een bezoeker ben kreeg ik aangeraden om de hogere tonen meer te filteren dan de lage tonen. Deze demping heb ik nu ook in mijn op maat gemaakte pluggerz.

Ja dat kan zeker, maar het risico daarvan is dat je dus op sommige installaties vrij apart geluid gaat hebben. Zeker daar waar t hoog al zwak is. Maar alsnog demp je dus bepaalde frequentievlakken als geheel, niet
alleen de schelle/schadelijke tonen ofzo...
The Skribbler schreef:
Maar toch hoor ik met mijn doppen in veel minder ruis en veel meer muziek...
Dat lijkt zo, omdat je denkt dat zelf met je gehoor in te kunnen schatten, maar in feite is de ruis gewoon veel zachter en dus minder aanwezig.