Martijn schreef:
mr_vertigo schreef:
@foxbuster. Ik zou 15 nemen, zwaarder kun je altijd nog nemen. Nogmaals mensen, je wilt je oren beschermen voornamelijk van de onzuivere geluiden. Het gaat om die prachtige filter die erin zit. 25 db demping zou ik bijv in de matrixx echt als te zacht ervaren denk ik... Sommige plekken staat t wel echt giga hard, maar daar ga je sowieso naar huis met een heel kleine betje ietsie pietsie gehoorbeschadeding, ongeacht welke demping.
Waar komt dat fabeltje vandaan dat je je oren zou moeten beschermen voor
onzuiver geluid? Iedere toon boven een bepaald volume en na een bepaalde tijd (8 uur op 80 db, iedere 3 db meer een halvering kwa tijd) is schadelijk voor je oren. Of het nu 200 of 8000 hz is. Het is alleen VEEL simpeler om een zeer hoog volume te bereiken met puur hoge tonen door de korte golflengte. Volume is niks anders als een bepaalde druk op je trommelvlies wat dan ook te meten is in pascal. Vandaar dat het geluid in cafés vaak zo slecht is en dat goede boxen 2 versterkers hebben waarbij die voor de tweeter veel lichter is.
Lineaire ofwel vlakke demping wil je dan ook niet omdat het beter zou zijn voor je oren maar puur omdat het de muzikale ervaring verbeterd. 2 blokken geel schuim in je oren zijn prima beschermers zolang je ze er maar niet uit haalt of dat ze lekken! Met demping kunnen je oren niet 'wennen' aan het harde geluid en is de schade als ze er toch aan bloot worden gesteld enkel groter. In principe is iedere vorm van demping die minimaal 15-25 db haalt prima, als jij het maar een hele avond in kan houden en ze er niet uit hoeft te halen omdat je een geïrriteerd oor hebt.
De naam filters is eigenlijk ook geen goede benaming want het zijn eigenlijk gewoon dempers.
Je kan simpelweg niet alleen het 'schadelijke' geluid filteren.Het geluid verhaal geloof ik wel en sluit ik me ook bij aan. Ik kende dit niet tot op deze details, maar fijn om te weten.
T gaat mij erom dat mensen denken dat ze puur en alleen een demper in hun oren hebt zitten. Zoals je zelf al zegt, twee schuimblokken in je oren werken ook, alleen is je geluidsbeleving dan rond uit klote. Je betaald dus zoveel geld voor die filter, omdat die het geluid "filtert", dempt if u will, op juiste plekken... Hij is goed afgesteld. Wanneer het geluid dus heel onzuiver (niet goed afgesteld, overstuurt op bepaalde plekken) is, is je geluidsbeleving met die dure doppen nog redelijk, maar ook niet al te best of course, iig wordt je daartegen beschermt. Bij de keuze tussen 15- of 25db, zeg ik dus, ga voor 15db omdat de kwaliteit van de filter veel werk doet en de demping van 25db je relatief weinig oplevert, alleen maar t risico dat je ergens komt en t zacht vind staan.
Kortom, volume demping an sich is voor mij niet de main reden om dure doppen te bestellen (dan knalde ik er wel een paar schuimpjes in), maar ik wil de muziek goed kunnen horen (en mensen verstaan. Dit buiten de belangrijke bescherming om natuurlijk). Het fabeltje is dus een kwestie van mijn onwetendheid, maar in essentie blijft mn verhaal het zelfde... ter ondersteuning van de keuze tussen 15- of 25dB.