Rutte en Samson hebben wel gelijk, als mensen minder de hand op de knip houden, zal het de economie een impuls geven en zal er minder bezuinigd te hoeven worden. Natuurlijk zijn er heel veel mensen in Nederland die niet veel meer te besteden hebben op het moment, maar er is ook nog altijd een grote groep werkende middenstand en daarboven die grote aankopen uitstelt in deze financieel onzekere tijd, waardoor de vicieuze cirkel zich alleen maar verder doorzet. Dan kun je wel gaan investeren in de economie, maar uiteindelijk zul je die investering ook weer terug moeten verdienen, alleen wat je daarna pas per saldo nog overhoudt, kun je gebruiken om de bezuinigingen wat te minderen. Vergeet niet dat de crisis onderhand al weer 5 jaar bezig is en dat in al die jaren veel bezuinigingen telkens zijn uitgesteld.
Eens met wat Lyst zegt, volgens mij is die vicieuze cirkel voornamelijk te wijten aan het feit dat mensen bang gemaakt worden met 'crisis dit, crisis dat'. Wat dat betreft zijn mensen ook zo beïnvloedbaar.
Verbeter me als ik het mis heb, maar volgens mij was bijvoorbeeld het faillisement de DSB Bank ook deels te wijden aan het bang maken van mensen met verhalen over de instabiliteit van de DSB Bank. Een hoop mensen haalden vervolgens hun geld van de bank, waardoor de bank failliet ging.